| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att renovera trasiga gängor i motorblock
|
8 besök senaste veckan (8253 totalt) |
|
Jag har ett stort bekymmer. Mitt motorblock har normalt sett M11x1 mm gängor för topplocksskruvarna. Ett av hålen är dock omgängat till M12x1,5 efter en tidigare incident med för korta skruvar... Är det möjligt att laga? Jag har inte lyckats hitta Helicoil eller Recoilgängor i rätt dimension. Går det att fylla hålet med svets eller någon kemisk smörja och sedan borra och gänga direkt i rätt dimension eller blir det inte starkt nog? Blocket är i gjutjärn. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
m11x1 =m11 fin ?
1: Gjut fast en pinnbult med kemisk metall, borde hålla, fast hitta en sån pinnbult ..ojoj 2: svetsa igen hålet o gänga om ...väldigt besvärligt om det är gjutjärn med förvärmning o en svets som troligen blir hård satan, med alublock torde det inte va lika besvärligt 3: Gänga i en bussning med m11x1 invändigt. Den lokala mekaniska firman borde kunna tillverka en bussning som då ligger på en 14-16 mm grovgänga utvändigt. _________________ Mats Andersen |
||
Ja, det är en fingänga. Standard är 1,5 mm stigning. 1. De ARP-bultar jag har är i form av pinnbult men i det läget sumpar man alla möjligheter till senare bearbetning av blocket. Planing, o-ringning mm. Om det inte funkar 100%-igt är allt arbete som i det läget redan borde vara gjort, borrning mm förjäves. Känns inte som ett riktigt bra alternativ. 2. Det är gjutjärn, ja. Misstänkte att det skulle vara svårt. 3. Jag får försöka kolla hur mycket gods det finns runt om och sedan höra mig för. Har någon bra tips på en mekanisk verkstad i Sthlms-området som kan fixa detta? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Har du gjort mycket med blocket, honat, "blueprintat"?
Kan ju vara lättare att hitta ett block på Blocket eller en skrot nära dig istf att hålla på med en massa manövrar med gänglagning. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
finns det en annan lösning kom jag på när du sa at du hade pinnbiltar
Då kan du i princip gänga in en grövre bult 14-14 mm (m11 o m12 är så liten skillnad, så det blir bara flisor när man gängar). Låsa den med låsvätska o körnarmärke .... skära av den o sen borra o gänga den delen som sitter kvar i blocket. Det är nog inte så fasligt dyrt att lämna in för heller.. skulle tippa på 500-800 spänn _________________ Mats Andersen |
||
|
Jag har gjort en precis likadan operation på ett av mina C20XE-block.
Lät en mekanisk verkstad göra en "helicoil" som beskrivet ovan. Jag tror att jag fick pröjsa 800:- för alltihopa. Du kan nog glida in på vilken mekanisk verkstad som helst för att få hjälp _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Nej, inte än. Men blocket, ett C20LET från Calibra turbo, är inte jättevanligt. Bilen är dessutom reggad som ombyggt fordon med den motorn varför jag ogärna vill ta ett snarlikt C20XE-block (Kadett 16v mfl, 150 hk) och sätta in. Då måste dessutom hål tas upp i blockets underkant eller tråget för oljeretur från turbon. XE-block har jag ett par stycken i garaget.
Dude: Kommer du ihåg vart du lämnade in ditt block? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Spritångor
Kommer inte ihåg, Men det var någonstans i Södertälje/Moraberg
Kommer dock ihåg att det var en firma jag lämnade ett bud hos, och då frågade jag lite försynt samtidigt
Det var nog en 10år sen vid närmare eftertanke
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Jo det går väl, förmodligen. Men jag får så mycket konstiga tankar i huvudet om att alla topplocksskruvarna/pinnarna skall flexa, sträckas och töjas lika mycket eller lika lite och vill väldigt gärna använda de fina ARP som jag köpt överallt. Möjligen (troligen?) är jag överkänslig här...
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Varianten med en bussning som fyller hålet och ger dig M11*1 igen är det klart bästa och är ingen ovanlig operation för en mekanisk verkstad som sysslar med renovering/reperation.
Berätta hur det ser ut/vad som har hänt så vet dom precis vad som gäller. _________________ /Anton Lillsund |
||
Det var inte Ultra Motors (om de nu fanns då?)? http://www.ultramotors.se/ Jag har bara bra erfarenheter av Broms & topp i Segeltorp/Kungens kurva, kanska de kan fixa? Fanskapet jobbade ju på Bilia i Segeltorp och allt sådant lämnade de direkt till Broms och topp. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (8253 totalt) |