Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att renovera trasiga gängor i motorblock
8 besök senaste veckan (8253 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag har ett stort bekymmer. Mitt motorblock har normalt sett M11x1 mm gängor för topplocksskruvarna. Ett av hålen är dock omgängat till M12x1,5 efter en tidigare incident med för korta skruvar...

Är det möjligt att laga? Jag har inte lyckats hitta Helicoil eller Recoilgängor i rätt dimension. Går det att fylla hålet med svets eller någon kemisk smörja och sedan borra och gänga direkt i rätt dimension eller blir det inte starkt nog?
Blocket är i gjutjärn.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

m11x1 =m11 fin ?

1: Gjut fast en pinnbult med kemisk metall, borde hålla, fast hitta en sån pinnbult ..ojoj
2: svetsa igen hålet o gänga om ...väldigt besvärligt om det är gjutjärn med förvärmning o en svets som troligen blir hård satan, med alublock torde det inte va lika besvärligt
3: Gänga i en bussning med m11x1 invändigt. Den lokala mekaniska firman borde kunna tillverka en bussning som då ligger på en 14-16 mm grovgänga utvändigt.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
hauge skrev:
m11x1 =m11 fin ?

1: Gjut fast en pinnbult med kemisk metall, borde hålla, fast hitta en sån pinnbult ..ojoj
2: svetsa igen hålet o gänga om ...väldigt besvärligt om det är gjutjärn med förvärmning o en svets som troligen blir hård satan, med alublock torde det inte va lika besvärligt
3: Gänga i en bussning med m11x1 invändigt. Den lokala mekaniska firman borde kunna tillverka en bussning som då ligger på en 14-16 mm grovgänga utvändigt.

Ja, det är en fingänga. Standard är 1,5 mm stigning.

1. De ARP-bultar jag har är i form av pinnbult men i det läget sumpar man alla möjligheter till senare bearbetning av blocket. Planing, o-ringning mm. Om det inte funkar 100%-igt är allt arbete som i det läget redan borde vara gjort, borrning mm förjäves. Känns inte som ett riktigt bra alternativ.

2. Det är gjutjärn, ja. Misstänkte att det skulle vara svårt.

3. Jag får försöka kolla hur mycket gods det finns runt om och sedan höra mig för.

Har någon bra tips på en mekanisk verkstad i Sthlms-området som kan fixa detta?

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du gjort mycket med blocket, honat, "blueprintat"?
Kan ju vara lättare att hitta ett block på Blocket eller en skrot nära dig istf att hålla på med en massa manövrar med gänglagning.

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

finns det en annan lösning kom jag på när du sa at du hade pinnbiltar
Då kan du i princip gänga in en grövre bult 14-14 mm (m11 o m12 är så liten skillnad, så det blir bara flisor när man gängar). Låsa den med låsvätska o körnarmärke .... skära av den o sen borra o gänga den delen som sitter kvar i blocket.
Det är nog inte så fasligt dyrt att lämna in för heller.. skulle tippa på 500-800 spänn

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Jag har gjort en precis likadan operation på ett av mina C20XE-block.
Lät en mekanisk verkstad göra en "helicoil" som beskrivet ovan.
Jag tror att jag fick pröjsa 800:- för alltihopa.

Du kan nog glida in på vilken mekanisk verkstad som helst för att få hjälp thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
steffe skrev:
Har du gjort mycket med blocket, honat, "blueprintat"?
Kan ju vara lättare att hitta ett block på Blocket eller en skrot nära dig istf att hålla på med en massa manövrar med gänglagning.

Nej, inte än. Men blocket, ett C20LET från Calibra turbo, är inte jättevanligt. Bilen är dessutom reggad som ombyggt fordon med den motorn varför jag ogärna vill ta ett snarlikt C20XE-block (Kadett 16v mfl, 150 hk) och sätta in. Då måste dessutom hål tas upp i blockets underkant eller tråget för oljeretur från turbon.

XE-block har jag ett par stycken i garaget.

Dude: Kommer du ihåg vart du lämnade in ditt block?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Spritångor

Kommer inte ihåg, Men det var någonstans i Södertälje/Moraberg
Kommer dock ihåg att det var en firma jag lämnade ett bud hos, och då frågade jag lite försynt samtidigt

Det var nog en 10år sen vid närmare eftertanke

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Kan du inte tillverka en pinnbult som är M12x1.5 i änden mot blocket istället då eftersom du tydligen har den gängan nu i det hålet?

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
nailhead skrev:
Kan du inte tillverka en pinnbult som är M12x1.5 i änden mot blocket istället då eftersom du tydligen har den gängan nu i det hålet?

Jo det går väl, förmodligen. Men jag får så mycket konstiga tankar i huvudet om att alla topplocksskruvarna/pinnarna skall flexa, sträckas och töjas lika mycket eller lika lite och vill väldigt gärna använda de fina ARP som jag köpt överallt.

Möjligen (troligen?) är jag överkänslig här...

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Varianten med en bussning som fyller hålet och ger dig M11*1 igen är det klart bästa och är ingen ovanlig operation för en mekanisk verkstad som sysslar med renovering/reperation.
Berätta hur det ser ut/vad som har hänt så vet dom precis vad som gäller. thumbs up thumbs up

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Dude skrev:
Kommer inte ihåg, Men det var någonstans i Södertälje/Moraberg

Det var inte Ultra Motors (om de nu fanns då?)? http://www.ultramotors.se/
Jag har bara bra erfarenheter av Broms & topp i Segeltorp/Kungens kurva, kanska de kan fixa? Fanskapet jobbade ju på Bilia i Segeltorp och allt sådant lämnade de direkt till Broms och topp.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
8 besök senaste veckan (8253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande