Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
däck tryck i slicks
1326 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454


Trådstartare
däck tryck i slicks

ja undrar vad som kan vara lämpligt däck tryck i ett par dunlop slicks 235/ 645(har ja för mig de hette) 17"

bilen är en e36a


nån som har tips och råd på nått lämpligt tryck man kan börja på
kalla
och varma

något mer man bör tänka på

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=60621&highlight=dunlop#6062 . . . .

Mitt svar från dunlop på samma fråga fast till en lätt FWD bil med 205/620-17

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454


Trådstartare
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ice skrev:
Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.


Beror på hur man tänker, tryckmässigt så ökar ju trycket med varmare däck och då behövs ju mindre tryck såas.
Fast åas så går väl ett däck med mindre tryck varmare än ett däck med mycket tryck.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454


Trådstartare
hur varmt är ett lagom varmt däck och hur varmt är ett för varmt?

mätt med laser på däcket

eller mäter ni på nått annat sätt?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.


Inte för att låta sarkastiskt nu, Men varje inlägg jag läser av dig så skriver du ett påstående i gåtor utan att förklara dig.
Vill du vara vänlig och skriva lite utförligare vad som är fel i mitt inlägg

Självklart kan det vara så att om ett däck blir överhettat kan det bero på:
A: Däcket klarar helt enkelt inte den last som läggs på och det behövs bredare däck.
B: Felaktig körstil.
C: För mjuk Gummiblandning.
D: Öht ett kasst däck med dåliga prestanda överlag
E: För mkt toe

Det jag ville förmedla var 2 enkla saker att testa.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Dude skrev:


om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.


Kan det vara detta som det invänds emot? Nu är jag ingen expert men rent intuitivt så borde det vara tvärt om. D v s blir däcket för varmt i ytterkant så måste det till mer negativ camber.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad är mer eller mindre på ett negativt tal????

Rent matematiskt är -5 mindre än -3.
Men vi pratar nu om en luting/vinkel så då lutar -5 mer än -3.
Presis lika som +5 lutar mer än +3, fast åt andra hållet.
Har vi nu ökat eller minskat cambern???(från -3 till -5)????

Lurigt va???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Dude skrev:
ice skrev:
Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.


Inte för att låta sarkastiskt nu, Men varje inlägg jag läser av dig så skriver du ett påstående i gåtor utan att förklara dig.
Vill du vara vänlig och skriva lite utförligare vad som är fel i mitt inlägg ...

IMHo1: om man sänker trycket blir däcket varmare.
IMHo2: om däcket blir varmare på ytterkanten skall man minska camber.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Dude skrev:
ice skrev:
Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.


Inte för att låta sarkastiskt nu, Men varje inlägg jag läser av dig så skriver du ett påstående i gåtor utan att förklara dig.
Vill du vara vänlig och skriva lite utförligare vad som är fel i mitt inlägg ...

IMHo1: om man sänker trycket blir däcket varmare.
IMHo2: om däcket blir varmare på ytterkanten skall man minska camber.



1: om du har för högt tryck, Så kommer du att punktbelasta däcket och temperaturen på däcket kommer att öka lokalt för att sprida sig i stommen. Därför kan man testa att sänka trycket för att se om den stabiliserar sig.
Är temperaturen fortfarande för hög, Så är det nog så att man fel däck.

Allt förutsätter ju att man inte har helt tokigt tryck i påsarna från början. Man kan ju inte direkt sänka trycket om det är 1,8 varmt , Men det anser jag att man inte behöver förtydliga.
Samma sak gäller det med att höja om du redan har 2,5 i dom.

2: Detta har redan Fuling (matematiskt) svarat på och jag anser att man i vardagstal (vedertagen svenska) ökar camber när man vill ha mer lutning på däcket.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Dude skrev:
ice skrev:
Dude skrev:
ice skrev:
Dude skrev:
Spjuvern skrev:
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då

om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket

varmare däck lägre tryck eller?


om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då?



om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket.

om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber.

Nu vart det väl ändå lite fel.


Inte för att låta sarkastiskt nu, Men varje inlägg jag läser av dig så skriver du ett påstående i gåtor utan att förklara dig.
Vill du vara vänlig och skriva lite utförligare vad som är fel i mitt inlägg ...

IMHo1: om man sänker trycket blir däcket varmare.
IMHo2: om däcket blir varmare på ytterkanten skall man minska camber.

...2: Detta har redan Fuling (matematiskt) svarat på och jag anser att man i vardagstal (vedertagen svenska) ökar camber när man vill ha mer lutning på däcket.

Som redan de gamla grekerna sa: Det är positivt att ha negativ camber.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
däck tryck i slicks
1326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande