| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
däck tryck i slicks
|
1326 besök totalt |
|
däck tryck i slicks
ja undrar vad som kan vara lämpligt däck tryck i ett par dunlop slicks 235/ 645(har ja för mig de hette) 17" bilen är en e36a nån som har tips och råd på nått lämpligt tryck man kan börja på kalla och varma något mer man bör tänka på _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Mitt svar från dunlop på samma fråga fast till en lätt FWD bil med 205/620-17 _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||||
|
hur är det med olika däck tryck på olika däck på bilen då
om ja nu mäter temp på däck och dom är olika varma ska ja då justera de däcket varmare däck lägre tryck eller? om dom är ojämt varma då typ varmare på ytter kanten tex vad bör ja justera då? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
om däcket är för varmt kan man prova att sänka trycket. om däcket blir för varmt i ytterkant krävs mer camber. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Nu vart det väl ändå lite fel.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Beror på hur man tänker, tryckmässigt så ökar ju trycket med varmare däck och då behövs ju mindre tryck såas. Fast åas så går väl ett däck med mindre tryck varmare än ett däck med mycket tryck.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||||
|
hur varmt är ett lagom varmt däck och hur varmt är ett för varmt?
mätt med laser på däcket eller mäter ni på nått annat sätt? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||||||
Inte för att låta sarkastiskt nu, Men varje inlägg jag läser av dig så skriver du ett påstående i gåtor utan att förklara dig. Vill du vara vänlig och skriva lite utförligare vad som är fel i mitt inlägg
Självklart kan det vara så att om ett däck blir överhettat kan det bero på: A: Däcket klarar helt enkelt inte den last som läggs på och det behövs bredare däck. B: Felaktig körstil. C: För mjuk Gummiblandning. D: Öht ett kasst däck med dåliga prestanda överlag E: För mkt toe Det jag ville förmedla var 2 enkla saker att testa. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Kan det vara detta som det invänds emot? Nu är jag ingen expert men rent intuitivt så borde det vara tvärt om. D v s blir däcket för varmt i ytterkant så måste det till mer negativ camber. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||||||
|
Vad är mer eller mindre på ett negativt tal????
Rent matematiskt är -5 mindre än -3. Men vi pratar nu om en luting/vinkel så då lutar -5 mer än -3. Presis lika som +5 lutar mer än +3, fast åt andra hållet. Har vi nu ökat eller minskat cambern???(från -3 till -5)???? Lurigt va??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
IMHo1: om man sänker trycket blir däcket varmare. IMHo2: om däcket blir varmare på ytterkanten skall man minska camber. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
1: om du har för högt tryck, Så kommer du att punktbelasta däcket och temperaturen på däcket kommer att öka lokalt för att sprida sig i stommen. Därför kan man testa att sänka trycket för att se om den stabiliserar sig. Är temperaturen fortfarande för hög, Så är det nog så att man fel däck. Allt förutsätter ju att man inte har helt tokigt tryck i påsarna från början. Man kan ju inte direkt sänka trycket om det är 1,8 varmt , Men det anser jag att man inte behöver förtydliga.
Samma sak gäller det med att höja om du redan har 2,5 i dom. 2: Detta har redan Fuling (matematiskt) svarat på och jag anser att man i vardagstal (vedertagen svenska) ökar camber när man vill ha mer lutning på däcket. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
Som redan de gamla grekerna sa: Det är positivt att ha negativ camber. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
![]() |
Däck för banåka
däck tryck i slicks
|
1326 besök totalt |