Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!
3870 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Va i anderstorp och körde ikväll. Hade förberett allt, grymmare hjulvinklar, ny bromsvätska och nya R-däck. Här ska det åkas tänkte jag. Körde 2 uppvärmningsvarv först och sen drog jag fullt. På det 4:e varvet när jag hade kommit halvvägs på rakan känner jag nåt skumt. Det va som det försvann 100hk, kort därefter ser jag ett gigantiskt rökmoln i backspegeln. om ni har sett när en formel1 bil skjuter motorn så förstår ni hur det såg ut. Den känslan va inte kul. Då va det bara att jobba 10år till tänkte jag. Men sen träffade jag på en mycket trevlig porsche mek där och vi kom fram till att jag hade lite för mycket olja i bilen tillsammans med för bra grepp och att det hade skvalpat in bakvägen till förbränningen på nåt vis. PUST!!! Nu går bilen perfekt igen och imorgon ska jag byta olja filter och fylla på lite mindre denna gången.

Jag kan starkt rekomendera Michelin Pilot Sport Cup däcket. Så sjukt grepp har jag aldrig varit med om. Kanske inte så konstigt att oljan inte vill va med längre.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

det var otäckt att se

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Skönt att höra att det inte blev en katastrof. Vad var det för körning på anderstorp igår?

/Johan

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag hoppas att du är medveten om att 996 C2 och C4 inte har någon riktig torrsump och kan såledess inte utrustas med slicks...då ryker garantin! Kolla gärna med din återförsäljare, säg bara inte vad har hänt för då kommer dom att tänka lite extra om du besöker dom med skurna vevlager...

otroligt men sant, när Porsche bestämde sig att tjäna mer stålar så tog dom bort torrsumpen från "bread and butter" -modeller som Carrera och Boxter och ersätte den med någon lätt-tillverkad bafflad historia som visserligen är rätt bra för att vara våtsump i en pankaksmotor men ingen riktig torrsump.

GT2, GT3 och Turbo har "gamla" vevhuset som egentligen är inget annat än 964-huset...som har suttit i 993:or, 964:or och i sin tur är bara förbättrad 930 hus (suttit i första 911 turbo, Carrera och SC) och som i sin tur är bara tillfilad 911 hus (suttit i Carrera, RS, T, S osv.) som ritades som den är i början av tiden själv. 964-huset är "tried and true" och torrsump med dubbla pumpar funkar i alla lägen men den är också tvådelad och dyr att tillverka, och man bedömde att vanliga Carreror ändå kommer sällan att köras på bana...så dom fick vanligt tråg. >

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att 996 C2 och C4 inte har någon riktig torrsump och kan såledess inte utrustas med slicks...då ryker garantin! Kolla gärna med din återförsäljare, säg bara inte vad har hänt för då kommer dom att tänka lite extra om du besöker dom med skurna vevlager...

otroligt men sant, när Porsche bestämde sig att tjäna mer stålar så tog dom bort torrsumpen från "bread and butter" -modeller som Carrera och Boxter och ersätte den med någon lätt-tillverkad bafflad historia som visserligen är rätt bra för att vara våtsump i en pankaksmotor men ingen riktig torrsump.

GT2, GT3 och Turbo har "gamla" vevhuset som egentligen är inget annat än 964-huset...som har suttit i 993:or, 964:or och i sin tur är bara förbättrad 930 hus (suttit i första 911 turbo, Carrera och SC) och som i sin tur är bara tillfilad 911 hus (suttit i Carrera, RS, T, S osv.) som ritades som den är i början av tiden själv. 964-huset är "tried and true" och torrsump med dubbla pumpar funkar i alla lägen men den är också tvådelad och dyr att tillverka, och man bedömde att vanliga Carreror ändå kommer sällan att köras på bana...så dom fick vanligt tråg. >

Jo detta problemet vet jag om, men har pratat med porschecenter och andra om det och kommit fram till att det är lite överdrift för att man inte ska köra med slicks på en ovalbana i 2timmar och sen skylla på porsche. Det är tydligen många som kör med r-däck och till och med slicks utan problem. Nån garanti har jag inte kvar ändå. Man har ju varit sur mer än en gång för att dom inte har torrsump på C2:an thumbs down

Hur funkar det på alla dessa BMW som åker med r-däck? Dom lär väl knappast va gjorde mer för banan än porsche!?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Hur funkar det på alla dessa BMW som åker med r-däck? Dom lär väl knappast va gjorde mer för banan än porsche!?

Nu är ju inte jag någon expert, men det beror väl till stor del på utformningen av oljetråget. Tråget på S14-motorn i M3 E30 är ju tex ganska brett vilket gör att oljan kan kan flytta sig ganska långt i sidled. Jag har lyckats med konststycket att få "oil starvation" med gatdäck på allmän väg. Lite för lite olja i kombination med en rondell...

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Jag har lyckats med konststycket att få "oil starvation" med gatdäck på allmän väg. Lite för lite olja i kombination med en rondell...

Det va ju det jag ville undvika så därför fyllde jag på olja upp till övre strecket. Men det blev tydligen lite för mycket. När jag kollade sen så va det typ 1liter för mycket olja i Som om det inte räckte med 8,75liter som det ska va!!! Nu har man lärt sig ännu en gång att lagom är bäst.

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
blixten skrev:
Skönt att höra att det inte blev en katastrof. Vad var det för körning på anderstorp igår?

/Johan

Jag smörjde bara ventilerna lite extra Det va en kille som hade hyrt banan så det va bara att komma dit om man ville köra. Det va rätt många porschar faktistk. Jag fick åka med en riktigt GT3:a några varv och det va skillnad vill jag lova. Varför ska dom va så dyra för

Sen va det som vanligt folk som trodde att dom va på en rallybana, thumbs down men det går la inte göra så mycket åt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:

BMW-spisarna är ju iofs längsmonterade (och i de allra flesta fall) raka sexor - dvs inte boxermotorer. Det bidrar säkert. Även om också Bimmers skjuts pga av oil surge.

I S14 är det väl iaf bafflar orig? Eller är det bara på Evo:na?

Mvh/ Micke

Skänninge
Här sen Maj 2003

Lyckades också med konstycket att bli av med oljan... Vid inbromsning på landsväg på 205:or gatdäck thumbs down

thumbs up för bromsarna dock..

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
BMW som åker med r-däck? Dom lär väl knappast va gjorde mer för banan än porsche!?

Får jag lov att upplysa om en modell som heter M3 E30 kanske?

Kunde inte låta bli!

Tur att det inte hände ngt allvarligt.

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

AL skrev:

Kunde inte låta bli!

Kan meddela att min M3E30 var tämligen blek jämfört med Samuels Porsche på Ringen...

Jag är fortfarande yr efter den resan...

Porsche

Mantorp
Här sen Nov 2002

Porsche-Daniel skrev:
AL skrev:

Kunde inte låta bli!

Kan meddela att min M3E30 var tämligen blek jämfört med Samuels Porsche på Ringen...

Jag är fortfarande yr efter den resan...

Porsche

Nu var ju frågan om just "avsikten med bilen"...
Inte om den går fortare eller ej.
Bigblockmotor och jäääääättebreda hjul... Klart den går fort.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!

Lotus Samuel skrev:
Va i anderstorp och körde ikväll. Hade förberett allt, grymmare hjulvinklar, ny bromsvätska och nya R-däck. Här ska det åkas tänkte jag. Körde 2 uppvärmningsvarv först och sen drog jag fullt. På det 4:e varvet när jag hade kommit halvvägs på rakan känner jag nåt skumt. Det va som det försvann 100hk, kort därefter ser jag ett gigantiskt rökmoln i backspegeln. .

hehe, jag har lyckats få samma effekt vid ett toppfartsprov av en Gof 1.6 (som var nästan ny) Totalt ogenomskinligt i backspegeln . Den var på verkstad 4 ggr innan dom hittade felet, ett gjutskägg i returkanalen för oljan från kamhuset. Effekten blev samma som du var ute för, att vevhusventilationen drar in oljan i till förbränning via insugsluften!

EDIT: fast lite för mycket olja i vevhusventilationen är bättre än lite för lite olja till lagren.....

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:

Kunde inte låta bli!

När du har köpt en så ska jag fundera på det

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!

Pär Hylander skrev:

EDIT: fast lite för mycket olja i vevhusventilationen är bättre än lite för lite olja till lagren.....

Känns som en liten tröst iallafall.

Stockholm
Här sen Nov 2002

om du vill bli av med problemet helt och hållet så kan vi byta bil så får du en med riktigt torrsump!

Skönt att det inte var allvarligt.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
AL skrev:

Kunde inte låta bli!

När du har köpt en så ska jag fundera på det

Just nu har jag och CSN "kommit överens om" att en M3:a i "Light"-utförande passar mig alldeles utmärkt...

Men ATT det ska bli en om nga år, det är ristat i sten!

Allmänt banåkaforum
3870 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande