Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3870 besök totalt |
Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!
Va i anderstorp och körde ikväll. Hade förberett allt, grymmare hjulvinklar, ny bromsvätska och nya R-däck. Här ska det åkas tänkte jag. Körde 2 uppvärmningsvarv först och sen drog jag fullt. På det 4:e varvet när jag hade kommit halvvägs på rakan känner jag nåt skumt. Det va som det försvann 100hk, kort därefter ser jag ett gigantiskt rökmoln i backspegeln. ![]() Jag kan starkt rekomendera Michelin Pilot Sport Cup däcket. Så sjukt grepp har jag aldrig varit med om. ![]() |
||||
Jag hoppas att du är medveten om att 996 C2 och C4 inte har någon riktig torrsump och kan såledess inte utrustas med slicks...då ryker garantin! Kolla gärna med din återförsäljare, säg bara inte vad har hänt för då kommer dom att tänka lite extra om du besöker dom med skurna vevlager...
otroligt men sant, ![]() GT2, GT3 och Turbo har "gamla" vevhuset som egentligen är inget annat än 964-huset...som har suttit i 993:or, 964:or och i sin tur är bara förbättrad 930 hus (suttit i första 911 turbo, Carrera och SC) och som i sin tur är bara tillfilad 911 hus (suttit i Carrera, RS, T, S osv.) som ritades som den är i början av tiden själv. 964-huset är "tried and true" och torrsump med dubbla pumpar funkar i alla lägen men den är också tvådelad och dyr att tillverka, och man bedömde att vanliga Carreror ändå kommer sällan att köras på bana...så dom fick vanligt tråg. > ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jo detta problemet vet jag om, men har pratat med porschecenter och andra om det och kommit fram till att det är lite överdrift för att man inte ska köra med slicks på en ovalbana i 2timmar och sen skylla på porsche. Det är tydligen många som kör med r-däck och till och med slicks utan problem. Nån garanti har jag inte kvar ändå. Man har ju varit sur mer än en gång för att dom inte har torrsump på C2:an ![]() Hur funkar det på alla dessa BMW som åker med r-däck? Dom lär väl knappast va gjorde mer för banan än porsche!? |
||||
Nu är ju inte jag någon expert, men det beror väl till stor del på utformningen av oljetråget. Tråget på S14-motorn i M3 E30 är ju tex ganska brett vilket gör att oljan kan kan flytta sig ganska långt i sidled. Jag har lyckats med konststycket att få "oil starvation" med gatdäck på allmän väg. ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Det va ju det jag ville undvika så därför fyllde jag på olja upp till övre strecket. Men det blev tydligen lite för mycket. När jag kollade sen så va det typ 1liter för mycket olja i ![]() |
||||
Jag smörjde bara ventilerna lite extra ![]() ![]() Sen va det som vanligt folk som trodde att dom va på en rallybana, ![]() |
||||
BMW-spisarna är ju iofs längsmonterade (och i de allra flesta fall) raka sexor - dvs inte boxermotorer. Det bidrar säkert. Även om också Bimmers skjuts pga av oil surge. I S14 är det väl iaf bafflar orig? Eller är det bara på Evo:na? Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Får jag lov att upplysa om en modell som heter M3 E30 kanske? ![]() ![]() ![]() Tur att det inte hände ngt allvarligt. |
||||
Kan meddela att min M3E30 var tämligen blek jämfört med Samuels Porsche på Ringen... ![]() Jag är fortfarande yr efter den resan... ![]() ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Nu var ju frågan om just "avsikten med bilen"... ![]() ![]() Inte om den går fortare eller ej. Bigblockmotor och jäääääättebreda hjul... Klart den går fort. ![]() |
||||
Re: Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!
hehe, jag har lyckats få samma effekt vid ett toppfartsprov av en Gof 1.6 (som var nästan ny) ![]() ![]() EDIT: fast lite för mycket olja i vevhusventilationen är bättre än lite för lite olja till lagren..... _________________ Pär Hylander |
||||
När du har köpt en så ska jag fundera på det ![]() |
||||
Re: Trodde jag skulle bli 200k fattigare innan idag!!
Känns som en liten tröst iallafall. ![]() |
||||
om du vill bli av med problemet helt och hållet så kan vi byta bil så får du en med riktigt torrsump!
![]() ![]() Skönt att det inte var allvarligt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Just nu har jag och CSN "kommit överens om" att en M3:a i "Light"-utförande passar mig alldeles utmärkt... ![]() Men ATT det ska bli en om nga år, det är ristat i sten! ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3870 besök totalt |