Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (5863 totalt) |
Tack för tipset, har fått samma förslag från fler håll, så det får blir så... ![]() Blev förvånad när jag ringde runt till några olika bildelsåterförsäljare idag, ingen visste ju liksom nåt... ![]() Det enda de kunde hjälpa mig med var typ att säga vilket orginalstift jag skulle ha om de fick regnumret....suck... ![]() Men som jag förstått så stiger Bosch värmetal uppåt i takt med huruvida stiftet blir kallare ( NGK tvärtom...). Mina orginalstift heter Bosch W 8 LCR, så om jag ska ha två snäpp kallare bör dom väl istället heta Bosch W 10 LCR då alltså !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Jag är rätt säker på att du ska ha Boch 6:or. Beställde kallare till min bil för ca en vecka sen. Bosch blir kallare med lägre siffror. NGK blir kallare med stigande tal.
Det är jag nästan 100% på. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
Nästan 100 % säker....va bra.... ![]() Är det ingen som vet och kan klargöra detta en gång för alla, man få ju lika många idéer som personer man pratar med, huruvida det stiger med sjunkande eller stigande siffror..... ![]() EDIT: Kikade i ETK:n och mina stift heter ju som sagt BOSCH W 8 LCR och ett stift till M3 E30 hette: BOSCH X5 DC. Det måste väl ändå betyda att en lägre siffra anger ett kallare stift vad gäller Bosch, för jag utgår ifrån att M3:an har ett kallare stift eller ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Gordon har rätt, Bosch blir kallare/hårdare vid lägre siffra. NGK är tvärtom. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
NGK http://www.ngk.se/templates/ngkPage.
Bosch http://www.xn--sten-cpa.se/share/tex _________________ /Kristian Elisson |
||||
Man kan ju glömma eller ha fel, vettu ![]() Beställde själv H5DP, skulle orginal platina haft HR6DPX. Det var det ända stiftet med rätt anslutning(konisk tätningsyta) i kallare värmetal. Kan nämna att Bosch var det enda märket med vettig prislapp på "platina" typ av stift. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
Jepp, lika bra att vara lite reserverad när man inte är 100.... ![]() Får åka till Mekonomen imorgon och brilljera med mina nya kunskaper, de lär ju se i kors när vi pratats vid en stund... Hoppas vi kan få till det bara. Spelar det egentligen någon roll hur elektråden ser ut, om det är samma avstånd ? Som jag tolkar det gäller det bara att hitta ett stift med samma elektrådavstånd, samma gänglängd samt nyckelvidd och tätning som orginalstiftet, sen är det väl inget mer att tänka på eller ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Elektrodavståndet "hittar" du nog inte rätt mer än av slump isåfall. Det är ju enkelt justerbart. Gänglängd/diameter och nyckelvidd samt tätning är som du säger de flesta är ju samma i nyckelvidden. hur som. Är det bara "standard" stift sedan så bör det inte vara mer att tänka på mer än värmetalet. Sedan kan dom ju kanske försöka kränga platina, fyrstift, tvåstift, trestift och en herrejösses med varianter och legeringar som hävdas vara bättre _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Alltså ett snäpp kallare, det var just vad jag gjorde, fast Bosch..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (5863 totalt) |