Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Orginal tändstift i racemotor
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5863 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
beepbeep skrev:
Bistec: såg din bil hos Jürgen, riktigt seriöst bygge!

Angående stiften, testa orginal fast ett snäpp kallare. Plocka ut ett stift efter några varv på bana och kika hur den ser ut.

Tack för tipset, har fått samma förslag från fler håll, så det får blir så... thumbs up

Blev förvånad när jag ringde runt till några olika bildelsåterförsäljare idag, ingen visste ju liksom nåt...

Det enda de kunde hjälpa mig med var typ att säga vilket orginalstift jag skulle ha om de fick regnumret....suck... thumbs down

Men som jag förstått så stiger Bosch värmetal uppåt i takt med huruvida stiftet blir kallare ( NGK tvärtom...).

Mina orginalstift heter Bosch W 8 LCR, så om jag ska ha två snäpp kallare bör dom väl istället heta Bosch W 10 LCR då alltså !?

Racern:
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005

Jag är rätt säker på att du ska ha Boch 6:or. Beställde kallare till min bil för ca en vecka sen. Bosch blir kallare med lägre siffror. NGK blir kallare med stigande tal.

Det är jag nästan 100% på.

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
GordonE skrev:
Jag är rätt säker på att du ska ha Boch 6:or. Beställde kallare till min bil för ca en vecka sen. Bosch blir kallare med lägre siffror. NGK blir kallare med stigande tal.

Mvh Gordon

Nästan 100 % säker....va bra....

Är det ingen som vet och kan klargöra detta en gång för alla, man få ju lika många idéer som personer man pratar med, huruvida det stiger med sjunkande eller stigande siffror.....

EDIT:

Kikade i ETK:n och mina stift heter ju som sagt BOSCH W 8 LCR och ett stift till M3 E30 hette: BOSCH X5 DC.

Det måste väl ändå betyda att en lägre siffra anger ett kallare stift vad gäller Bosch, för jag utgår ifrån att M3:an har ett kallare stift eller ?

Racern:
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Bistec skrev:
GordonE skrev:

Mvh Gordon

Är det ingen som vet och kan klargöra detta en gång för alla, man få ju lika många idéer som personer man pratar med, huruvida det stiger med sjunkande eller stigande siffror.....

Gordon har rätt, Bosch blir kallare/hårdare vid lägre siffra. NGK är tvärtom.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

NGK http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=175 "lågt nummer = varmt"

Bosch http://www.xn--sten-cpa.se/share/text/tektext/BMW/Tstift_katalog.pdf 277 sidor men sidan 10-11 säger bla: "tändstiftet för kallt, värmetalet för lågt."

Växjö
Här sen Jan 2005

Bistec skrev:

Man kan ju glömma eller ha fel, vettu Bättre att vara reserverad än för bestämd....

Beställde själv H5DP, skulle orginal platina haft HR6DPX. Det var det ända stiftet med rätt anslutning(konisk tätningsyta) i kallare värmetal.

Kan nämna att Bosch var det enda märket med vettig prislapp på "platina" typ av stift.

Mvh Gordon

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
GordonE skrev:
Bistec skrev:

Man kan ju glömma eller ha fel, vettu Bättre att vara reserverad än för bestämd....

Beställde själv H5DP, skulle orginal platina haft HR6DPX. Det var det ända stiftet med rätt anslutning(konisk tätningsyta) i kallare värmetal.

Kan nämna att Bosch var det enda märket med vettig prislapp på "platina" typ av stift.

Mvh Gordon

Jepp, lika bra att vara lite reserverad när man inte är 100....

Får åka till Mekonomen imorgon och brilljera med mina nya kunskaper, de lär ju se i kors när vi pratats vid en stund...

Hoppas vi kan få till det bara.

Spelar det egentligen någon roll hur elektråden ser ut, om det är samma avstånd ?

Som jag tolkar det gäller det bara att hitta ett stift med samma elektrådavstånd, samma gänglängd samt nyckelvidd och tätning som orginalstiftet, sen är det väl inget mer att tänka på eller ?

Racern:
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Bistec skrev:

Som jag tolkar det gäller det bara att hitta ett stift med samma elektrådavstånd, samma gänglängd samt nyckelvidd och tätning som orginalstiftet, sen är det väl inget mer att tänka på eller ?

Elektrodavståndet "hittar" du nog inte rätt mer än av slump isåfall. Det är ju enkelt justerbart.

Gänglängd/diameter och nyckelvidd samt tätning är som du säger de flesta är ju samma i nyckelvidden. hur som.

Är det bara "standard" stift sedan så bör det inte vara mer att tänka på mer än värmetalet.
Sedan kan dom ju kanske försöka kränga platina, fyrstift, tvåstift, trestift och en herrejösses med varianter och legeringar som hävdas vara bättre

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Motsvarande orginal NGK stift för din bil är ZGR5A. Jag skulle kolla om det gick att få tag på ZGR6A eller motsvarande.

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Motsvarande orginal NGK stift för din bil är ZGR5A. Jag skulle kolla om det gick att få tag på ZGR6A eller motsvarande.

Alltså ett snäpp kallare, det var just vad jag gjorde, fast Bosch..... thumbs up

Racern:
Citera
Allmänt banåkaforum
Orginal tändstift i racemotor
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande