Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7565 besök totalt |
mittmotorarangemang MC motor
Klurar lite på ett bygge med mittmotor (Hayabusa eller R1). Är det någon som kan tipsa om drivlinearangemang från växellådan (kedjedrevet) till bakaxel inkl diff. Hur löser man backningen? Tacksam för alla tips och bilder. _________________ Anders Lundgren |
||
finns backväxlar att köpa som man sätter mellan motor å bakaxel..
sedan finns de billigare lösningar me allt från startmotorer, winchmotorer å vindrutetorkarmotorer... dessa driver på kuggkrans eller me gummirullle mot kardan.. ![]() hoppas detta hjälpte dig lite.. _________________ MackeMaehlum |
||
Re: mittmotorarangemang MC motor
|
||
Klurar själv på liknande bygge
Vill man behålla diffen som den är så kan man koppla kardanen direkt på utgående axel från mc-motorn, som då monteras tvärs bilens längdriktning. Har sett bilder där folk gjort en adapterplatta för att kunna bulta ihop kjedjedrevet på motorn med flänsen på kardan. Backningen kan man då lösa som Acke beskriver. En nackdel med det som jag ser det är att både motor och förare hamnar till vänster vilket inte är bra för viktfördelningen. Annars kan man kedjekonvertera diffen (se bild), men då blir det klurigare med backen (om man inte köper Quaifes lösning, kedjedriven diff med integrerad back: http://www.quaife.co.uk/catalogue/pa Bilden nedan är från http://purplesagetradingpost.com/sum ![]() mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||
Britterna har ju rejsat med BEC's ganska länge nu så det mesta är nog redan gjort i en eller annan form (men det finns fortfarande utrymme för billiga komplettlösningar liknande R1ot). När jag klurade på detta för en 4-5 års sen så var det en Fury med R1 och bakaxel från dieselSierra som låt lockande. Backen skulle bara fungerat vid besiktning så elektrisk driven kilrem och kilremskiva på diffen var planen. Så småningom insåg jag mina praktiska begränsningar och köpte en Miata istället ![]() |
||
Ja, det där är ju bra att inse i tid (med tanke på alla byggen som påbörjas men aldrig avslutas), men jag tror fortfarande att jag ska klara av det ![]() _________________ Johan Lekås |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7565 besök totalt |