Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
mittmotorarangemang MC motor
7565 besök totalt
Anders Algot Lundgren
Södertälje
Här sen Sep 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
mittmotorarangemang MC motor

Klurar lite på ett bygge med mittmotor (Hayabusa eller R1). Är det någon som kan tipsa om drivlinearangemang från växellådan (kedjedrevet) till bakaxel inkl diff. Hur löser man backningen?
Tacksam för alla tips och bilder.

_________________
Anders Lundgren
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



finns backväxlar att köpa som man sätter mellan motor å bakaxel..

sedan finns de billigare lösningar me allt från startmotorer, winchmotorer å vindrutetorkarmotorer...
dessa driver på kuggkrans eller me gummirullle mot kardan..

hoppas detta hjälpte dig lite..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Re: mittmotorarangemang MC motor

Anders Algot Lundgren skrev:
Klurar lite på ett bygge med mittmotor (Hayabusa eller R1).
Sylva R1ot kanske kan vara en källa till inspiration.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Klurar själv på liknande bygge
Vill man behålla diffen som den är så kan man koppla kardanen direkt på utgående axel från mc-motorn, som då monteras tvärs bilens längdriktning. Har sett bilder där folk gjort en adapterplatta för att kunna bulta ihop kjedjedrevet på motorn med flänsen på kardan. Backningen kan man då lösa som Acke beskriver. En nackdel med det som jag ser det är att både motor och förare hamnar till vänster vilket inte är bra för viktfördelningen.
Annars kan man kedjekonvertera diffen (se bild), men då blir det klurigare med backen (om man inte köper Quaifes lösning, kedjedriven diff med integrerad back: http://www.quaife.co.uk/catalogue/page83.htm)

Bilden nedan är från http://purplesagetradingpost.com/sumner/bvillecar/construction%20page- . . . .



mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Johan Lekås skrev:
En nackdel med det som jag ser det är att både motor och förare hamnar till vänster vilket inte är bra för viktfördelningen.
I en seven är det väl inga större problem att köra på höger sida. Nästan alla banor går ju i högervarv dessutom...

Britterna har ju rejsat med BEC's ganska länge nu så det mesta är nog redan gjort i en eller annan form (men det finns fortfarande utrymme för billiga komplettlösningar liknande R1ot).
När jag klurade på detta för en 4-5 års sen så var det en Fury med R1 och bakaxel från dieselSierra som låt lockande.
Backen skulle bara fungerat vid besiktning så elektrisk driven kilrem och kilremskiva på diffen var planen.



Så småningom insåg jag mina praktiska begränsningar och köpte en Miata istället

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Niklas Falk skrev:


Så småningom insåg jag mina praktiska begränsningar och köpte en Miata istället


Ja, det där är ju bra att inse i tid (med tanke på alla byggen som påbörjas men aldrig avslutas), men jag tror fortfarande att jag ska klara av det

_________________
Johan Lekås
Citera
Allmänt banåkaforum
mittmotorarangemang MC motor
7565 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande