| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tokig Camber
|
1040 besök totalt |
|
Tokig Camber
Notera cambervinkeln på bilen (en chevrolet monza) . Det är inte min bil, men min ser nästan identisk ut. Min vinklar hjulen precis likadant. Nu finns det ju ett antal personer på forumet som är vansinnigt intresserade av styrgeometri. Varför gjorde amrikanarna på detta viset ??
_________________ Mats Andersen |
|
det är inte bara jänkare som gör så.
De flästa morderna bilar med Macpestonben och nästan helt avsaknad av caster gör så också. Är det sen riktigt illa så får man mer possetiv camber vid kränging. Bilkräken blir tryckt understyrda, bra va?
Vad göra??? Se till att öka castern pluss att se till att jänkehögen kränger som en roddbåt i full storm. Hmm att ge sig på castern brukar vara en hel del jobb så håll ner kräningen pluss rial statisk negativ camber. _________________ Johan Sjölinder |
|
negativ camber är inga problen. Det får monzorna automatiskt när de bli gamla och det beror inte på bärarmsbussningarna (sopiga konstruktörer, som låter motorfästena vrida rambenet inåt i överkant)
Jag misstänkte att det skulle vara för att få in lite understyrning. Nåja jag skall ge mig på den där framvagnen i höst o byta ut de där 30-åriga bussningarna. Då kan jag samtidigt palla upp bilen utan fjädrar monterade o se vad ökad caster kan göra för skillnad. Nu har jag fullt upp med motorbyte (6,6l mot 5,7l) o vintern har vart så lång, kall o deprimerande så det är först nu som det har blivit kul o pyssla med den igen. _________________ Mats Andersen |
|
Caster gör lite, men sän hänger det på vad man har för spindelvinkel.
Hmm vad är spindelvinkel???? Jo det är styraxens vinkel sätt framifrån vid ograder camber. Vid 0grader camber är spindelvinken lika med KPI/SAI. Castern och spindelvinken mot/sammverkar. monzorna har väll dubbla A-armar???? När bilaset står på backen hur lutar bärarmana??? (åt vilket håll sätt framifrån) _________________ Johan Sjölinder |
|
hmm .. nu lyfte jag ut motorn idag då så det blir lite svårt att mäta nägot som blir vettigt. Dessutom är det så pass tajt bakom spindeln så jag måste klura ut något listigt sätt att mäta kpi. (tror nog att biltemas streck-laser jag införskaffat kan komma till nytta där :-) )
De övre bärarmarna tror jag lutar nedåt o de undre är relativt horisontella. Men det kanske inte är nån större vits att fördjupa sig just nu i detta ämnet känner jag (blir lite för många bollar i luften samtidigt), utan det är bättre att vänta tills det är dax att skruva med framvagnen (i höst), så kan man koncentrera sig på en sak itaget. (Den blir i alla fall lätt att få isär, eftersom jag hade isär den förra vintern o snyggade till den) _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
Tokig Camber
|
1040 besök totalt |