| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Längre bultar till 5mm-spacers?
|
2 besök senaste veckan (3849 totalt) |
|
Hallå, ska införskaffa 5mm-spacers - behöver man då i regel längre bultar? Finns det någon typ av tumregel när man skruvar fast dem att de måste skruvas ett visst antal varv el. liknande för att sitta bra? Tackar på förhand! |
||
|
Antar att det är p.ga nya fälgar?
När jag skaffade nya fälgar en gång fick jag skaffa spacers bara för att bultarna blev för långa annars (gick in i spindeln). så något direkt kan man väl inte säga att man "måste". Du kan inte testmontera och se om du kan känna bulten "bakifrån" när du skruvar i den? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Japp, har bytt från ET 43 till 35 och ska på med en 5 millimetersplatta dessutom och är rädd att bultarna blir lite för korta. Ska prova att testmontera med dem på, men om de är för korta ser man ju inte på samma sätt som om de vore för långa : /
|
||
|
Idé till, det kan ju variera lite hur långt ner bultarna sitter i fälgen så lägre ET måste inte innebära längre skruv alla gånger, men om du kan ordna så att du har dina två olika fälgar lösa så kan du ju enkelt mäta utsicket med en bult genom att bara sticka in den i de lösa fälgarna och dra bort 5mm på dom som ska ha spacer..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
En tumregel du kan använda är att du ska ha ett gängingrepp som motsvarar 0.8 - 1 x gängans diameter om skruven dras i stål. Vad menade jag med det där? Ex: För en M12x1.5 så ska du ha ett ingrepp på 0.8x12=9.6mm, med stigningen 1.5 så innebär det 9.6/1.5=6.4 varv. Sålunda ska en dylik skruv dras i minst ca 6.5 varv. Lägg gärna på ett varv i moms, så 7.5 varv eller så ...
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Fram går det ju oftast bra med lite för långa skruvar.
Bak kan det låta schhrrriiaacht när man rullar iväg.
Du kan ju testmontera med en eller två skruvar och snurra runt hjulet för hand för att se så det inte tar i några bromsdetaljer för parkeringsbromen osv. Detta gäller om skruvarna mot förmodan är för långa. _________________ /Anton Lillsund |
||
Man lär sig något nytt varje dag - jag tackar så mycket! Det kommer jag lägga på minnet! För övrigt gick det utmärkt med bultarna jag hade, provade igår kväll och har för mig jag räknade till nästan 10 varv innan bulten satt fast. Nu sitter hjulen som smäck!
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3849 totalt) |