Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2044 besök totalt |
1:a juni kommer ett nytt direktiv från EU om bromsbelägg (71
*/copy-paste/* Den 1 oktober 2002 tillkännagavs ett nytt direktiv 2002/78/EG som innebär att medlemsstaterna från och med 1: a juni 2003 har rätt att förbjuda ersättningsbromsbelägg att saluföras eller tas i bruk om bromsbelägget inte uppfyller bromskraven enligt EG direktiv 71/320/EEG, som är ändrat enligt ovanstående direktiv. Detta innebär bl.a. att Regelverket ECE 90 som rör ersättningsbromsbelägg är inskrivet i direktiv 2002/78/EG. Vad betyder detta? Detta innebär för konsumenten att alla bromssatser som säljs skall vara förpackade i satser om en axel. Förpackningen skall vara förseglad. På utsidan skall det stå vad den innehåller, och antal. Producentens namn. Artikelnummer och vilken broms den passar till. I förpackningen skall det finnas en monteringsanvisning. om det inte är originaldelar skall det dessutom stå. Vilket provinstitut som provat den. Ett unikt godkännandenummer. Ersättningsbelägget får inte avvika mer än +/- 15 % från originalbromsens bromsverkan. Den skall vara E märkt (d.v.s. var den är producerad) Fordons eller komponent tillverkarens namn. *\copy-paste\* _________________ /Klas Pihl |
||
? varför skulle någon vilja förbjuda en förbättrad bromsförmåga än orignal?
Alternativet är väl att generalagenten? börjar sälja "race"belägg som extra tillbehör.. ung. som saab säljer godkända org.chiptrim _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
bättre bromsar borde väll slita mer på bilen liknande en kraftigare motor...
Verkar iof rätt sjukt iaf. E väll nån EU byråkrat som har suttit o funderat igen men men Det e ju bara att hoppas att Sverige inte bestämmer sig för att det e en bra ide _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Det kan ju vara lite vådligt att ha t.ex kassa orginalbelägg fram och riktigt bra högfriktionsbelägg bak. Fast man suckar ju ändå djupt över dessa påfund. Men blir det inte ett tämligen verkanslöst förbud, det räcker väl att säga att bromsbelägget är till för tävlingsbruk så måste man få lov att sälja det. Jämför med trimgrejor till moppar. _________________ Pär Hylander |
||
Sälja belägg är inga problem. Finns ju mängder av nödvändiga prylar redan som är "endast för tävlingsbruk".
Blir nog värre att övertyga SBP om att röda Pagid faktiskt bara är 8,2% bättre än original........ _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Hur ska SBP se om jag har original bmw eller mina PFC 97 monterade? Det syns ju ingen skillnad. Skulle det finnas märkning så lär den damma igen rätt fort ändå.
Tror inte det är ngt man behöver oroa sig över... _________________ /Per Hyltén |
||
Hittade detta på www.pagid.de
Was ist die ECE-R90? Die ECE-R90 ist eine neue europäische Regelung zur standardisierten Prüfung und Genehmigung von Austausch-Bremsbelägen. Diese Regelung ist im Rahmen der EG-Regelung 71/320/EG Fassung 98/12 in das EG-Recht aufgenommen worden. In Deutschland ergänzt sie für den Bereich Austausch-Bremsbeläge die allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) und ersetzt sie für neue Fahrzeuge. Warum ECE-R90? Eine der wichtigsten Fahrzeugkomponenten hinsichtlich Sicherheit im Straßenverkehr ist die Bremsanlage. Durch die ECE-R90 ist europaweit ein Standard geschaffen worden, der für Austausch- Bremsbeläge diese Sicherheit gewährleistet. Der Handel mit sicherheitsbedenklichen Bremsbelägen unbekannter Herkunft und undefinierbarer Qualität im freien europäischen Ersatzteilmarkt wird verhindert. Welche Bremsbeläge sind von der ECE-R90 betroffen? In Deutschland, Frankreich und Spanien wird eine ECE-R90-Genehmigung für Pkw und Anhänger bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 3,5 t benötigt, die ab dem 1. 4. 2001 ihre Erstzulassung erfahren haben (England 1. 9.1999). Für Beläge, welche in älteren Fahrzeugen eingesetzt werden, ist innerhalb Deutschlands weiterhin die ABE ausreichend! ECE-R90-pflichtige Bremsbeläge dürfen ab dem 1. 4. 2001 innerhalb der EU-Mitgliedsstaaten nur verkauft oder eingebaut werden, wenn sie über eine entsprechende Genehmigung verfügen. Verantwortlich für die Einhaltung der Vorschriften ist der Genehmigungsinhaber. _________________ ![]() |
||
Plus den här:
http://www.pagid.de/img/product/ECE- Sen kan jag inte tyska så jag fattade inte så mycket ![]() _________________ ![]() |
||
Råöversättning av Altavista:
What is the Ece-r90? The Ece-r90 is a new European regulation for standardized examination and permission of exchange brake linings. This regulation was taken up in the context of the EEC regulation 71/320/EG version 98/12 to the EEC right. In Germany it supplements the general operating permit (ABE) for the range of exchange brake linings and replaces it for new vehicles. Why Ece-r90? one of the most important vehicle components regarding security in the traffic is the brake assembly. European-wide a standard was created by the Ece-r90, for exchange the brake linings this security ensured. The trade with safetyprecarious brake linings of unknown quantities origin and indefinable quality in the free European spare part market is prevented. Which brake linings are affected by the Ece-r90? In Germany, France and Spain a ECE-R90-Genehmigung is needed for passenger car and trailer up to a permissible total weight by 3,5 t, starting from that the 1. 4. 2001 their Erstzulassung experienced (England 1. 9.1999). For linings, which are used in older vehicles, further the ABE is sufficient within Germany! ECE-R90-pflichtige of brake linings may do 1 starting from that. 4. 2001 within the European Union member states to be only sold or inserted, if they have an appropriate permission. For the adherence to the regulations the licensee is responsible. _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2044 besök totalt |