| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälpmedel på banan
|
2216 besök totalt |
|
Hjälpmedel på banan
Hej på er alla. Kollade in ett nytt instrument för bilar som är överkomligt i pris. Racelogic som tillverkar mätinstrument för bilar har tagit fram en ny produkt som dom kallar Driftbox. Ja jag vet korkat namn eftersom den kan mer än att mäta drifting vinklar. Vad säger ni om följande egenskaper. Lap Timer, Utgångshastigheter på kurvor, acceleration mm. Detta direkt i bilen. Sen kan man koppla den till datorn och få ut info om körningen som spårval, Diagram med hastighet i förhållande till tid eller hastighet i förhållande till avstånd. gå in på www.driftbox.com och kolla. Tror den ligger på strax över 6000 kr i sverige Mvh Nick _________________ Nick Ahlbin |
||||
|
Vill man mäta nästan samma saker fast se det i lugn och ro framför datorn så funkar denna:
http://www.ake.nu/software/oakgps/ man behöver bara en laptop med gps (gpsmottagare finns från 6-700kr) Noggranheten på ett varv är inte perfekt (mäter omkring en gång per sekund??) Men ett enkelt sätt att logga är det! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
En nackdel med att använda en bärbar dator i en Banåkarbil är att den slutar fungera efter ett tag. Hårddisken klarar inte av vibrationer och stötar så bra. Det man kan göra är att köpa en vanlig hand GPS som loggar körningen och sen titta på den, men då är man redan uppe i 2 000 kr minst. Fördelen med Driftboxen är ju att man kan få info direkt i bilen. Och det är guld värt när man tränar ett specifikt parti på banan. Kan tänka mig ett par ställen på Knutstorp där jag skulle vilja se utgångshastigheten ur en specifik kurva så jag kan kolla vad olika spårval gör för skillnad. //Nick _________________ Nick Ahlbin |
||||
Vad kostar en laptop?
Jag har också tittat lite på den där och jag gillar många av funktionerna (sektortid bl a) men jag kan hitta lätt tio andra saker jag hellre lägger 6500:- på bilen inför säsongen så... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
den jag använder fick jag nästan kastad efter mig!
133 Mhz
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
|
||||
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Det trevliga som jag ser med den är att den loggar körningen så fort den är påslagen. sen e det bara att hämta ut infon via USB eller ta ur minneskortet och sätta det i datorn. //Nick _________________ Nick Ahlbin |
||||
Den verkar logga G-krafter också och om man kikar på sidan så ser det i mina lekmannaögon ganska komplett ut. Kanske kan någon med erfarenhet av liknande system kolla vad det är för värdefulla funktioner som ev. saknas.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Driftbox tillverkars av samma tillverkare som Vbox. Vbox används av Teknikens värld och Automotor sport för deras tester.
Nogranheten på hastighetsdelen är imponerande 0,1km/h. Jag har testat deras Pc program och en loggfil från silverstone och den var väldigt imponerande.
Sen tycker jag om att man slipper ha en sändare stående vid banan när man mäter tiden på träningarna. _________________ Nick Ahlbin |
||||
|
Drifboxens data går INTE att mata in i excel eller dylikt. Det går inte heller att logga live via en kabel. Dvs man kan endast analysera datan med medkommande softa.
Driftboxen är en nertunad VBox som kapats på sin potential för att inte stjäla marknad av de dyrare modellerna. Inom några månader borde VBox mini komma ut och den ser ut som Driftboxen men har mera egenskaper (som en VBox) Noggranheten på racelogic grejerna är utmärkt. Själv bestälde jag i stället konkurrenternas mojäng. Funkar ungefär lika och mycket noggran. Stora plusset är displayen som kommer ut nästa månad (eller slutet av 2005 som websidan säger) http://www.race-technology.com/WebPa http://www.race-technology.com/WebPa Appråpå köra laptop i bil så har jag hållit på med det ca 100 dagar per år sedan början av 90- talet och en hårdskiva har gått sönder (den var ca 6 år gammal). Mest gatdäck men även Ringen, Hockenheim, slicks och räserbilar. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
|
||||
|
Hej,
Det går utmärkt att importera loggad data till Excel om man så vill, det är dock klart mer överskådligt i Racelogics egna mjukvara. Det kommer även en telemetri-dosa till DriftBox så småningom (som mycket riktigt är en bantad V-Box). V-Box kostar omkring 100 tkr, DriftBox är något billigare. Den är dessutom kompatibel med ex. Microsoft Maps som det mycker riktigt påpekats. Uppdateringen sker 10ggr/sekund. Ni får pengarna tillbaka om Ni inte blir nöjda, även om kartongen är borta. Dessutom snurrar det en DriftBox i JAP Motorsports BMW på Mantorp i helgen. Gå förbi dem och fråga hur den fungerar. Hälsningar Johan _________________ Johan Bergin |
||||
|
Hej
Jag är mycket sugen på att köpa en DriftBox. Har någon här testat den på Knutstorp? Jag har inga egna erfarenheter av GPS, men har läst att höga byggnader och tät skog kan blockera signalen. Knutstorp ligger ju nästan som i en gryta, speciellt startrakan som kanske skyms av alla träd. Tack på förhand, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
|
Tjena P-o,
Jag körde DriftBoxen på Knutan för ett par veckor sedan utan problem, har även ritat upp banan för nedladdning. Det är helt riktigt att ett stadslopp i Gamla Stan skulle bli bekymmer för DriftBoxen men skogen och bron på Knutstorp gick bra. Kör hårt. /Johan _________________ Johan Bergin |
||||
|
Hej Johan
Tack för det snabba svaret. Om du laddar upp data plus banskiss från Knutstorp här eller på Driving Event sidan så är jag nog helt såld Ett email till plus2@passagen.se skulle också funka bra, jag är spänd på att kolla Knutstorp-data i analysprogrammet.
Tack, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||
|
Hej igen,
Ska pyssla lite med webben ikväll, mailar när det är klart. Har nog ingen data från Knutan då jag var inhyrd instruktör den dagen och fräste runt med Dieseln mellan passen. Men banan lägger jag upp. Däremot har jag mängder av data från Sviestad. Bästa hälsningar Johan _________________ Johan Bergin |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälpmedel på banan
|
2216 besök totalt |