Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Glykol: Vilken färg till vad?
7 besök senaste veckan (8854 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867


Trådstartare
Hos Reservdel & Son finns det tre olika sorters glykol:

Blå: Etylenglykol
Grön: Propylenglykol
Röd: VAG-glykol

Vilken glykol skall man ha till vad och varför?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



ice skrev:
Vilken glykol skall man ha till vad och varför?


Etylenglykol - 1,2 etandiol är färglös och giftig.

Propylenglykol - 1,2-propandiol och är inte giftig (om man inte dricker en hel liter).
Används även i mat, kosmetika m.m. Den har nummer E 1520.

VAG:s röda är etylenglykol.

Vad jag har läst så kyler etylenglykol bäst: röd eller blå alltså.

Har man hund/katt i garaget är det grön som gäller.

EDIT:Förtydligande.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Jörgen (Jet) skrev:
ice skrev:
Vilken glykol skall man ha till vad och varför?


Etylenglykol - 1,2 etandiol är färglös och giftig.

Propylenglykol - 1,2-propandiol och är inte giftig (om man inte dricker en hel liter).
Används även i mat, kosmetika m.m. Den har nummer E 1520.

VAG:s röda är etylenglykol.

Vad jag har läst så kyler etylenglykol bäst: röd eller blå alltså.

Har man hund/katt i garaget är det grön som gäller.

EDIT:Förtydligande.


Nmnas bör väl att etylenglykol är mer frätande och löser upp mycket i sin väg, billigare i inköp. I vartfall den blåa, den gröna propylenen är 2-4 ggr så dyr men bättre mot aluminium, miljö och annat.

Propylen har lite kortare temeratur spektrum, men det handlar om 5-10 grader totalt så det är itne stor skillnad. Mest handlar det nog om priset!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Dessutom är det väl så, att "vanlig" glykol dvs. etylenglykol med oftast blå färg skall bytas med c:a två års intervall för att inte förlora sina egenskaper? Röd glykol, "VAG-glykol"behöver inte bytas alls, eller har åtminstone bra mycket längre bytesintervall.

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



Är det inte nån glykol som ska förstöra aluminiumet i motorn så att mar ökar slitaget på hela motorn eller kan få med flagor som kan fastna på fel ställen


(har hört men inte orkat kontrolera men när ni ändå har ämnet uppe tänkte jag )

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Rullen skrev:
Är det inte nån glykol som ska förstöra aluminiumet


Ingen glykol du köper på macken är skadlig för aluminium. Om den vore det skulle
så gott som alla bilar gå sönder.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
SNAKE4Y
STHLM
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Dom är väl inte blandningsbara med varandra?

_________________
peter sandqvist

Det har jag aldrig sagt!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



SNAKE4Y skrev:
Dom är väl inte blandningsbara med varandra?


På VAG:s produkt står det att den inte får blandas med andra.
Etylenglykol och propylenglykol kanske inte bör blandas men jag
betvivlar att något allvarligt inträffar. Har hört talas om att det kan
bildas fällningar.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



pålsson skrev:
Dessutom är det väl så, att "vanlig" glykol dvs. etylenglykol med oftast blå färg skall bytas med c:a två års intervall för att inte förlora sina egenskaper? Röd glykol, "VAG-glykol"behöver inte bytas alls, eller har åtminstone bra mycket längre bytesintervall.


Finns även en orange glykol som används av bland annat nyare Saabar. Detta är en nitritfri etylenglykol för lång livslängd liknande VAG's röda. Denna får inte heller blandas med den vanliga blå.

Finns ju dock ingen garanti att olika tillverkare använder samma färger.

Ingen av dessa kylvätskor attackerar aluminium.
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004
Inlägg: 209



Har för mig att den främsta orsaken till varför man inte blandar gönblå glycol med röd är för att den röda har sjukt mycket längre hållbarhet och så fort de blandas så får blandningen den blågröna glycolens hållbarhet.

Det kan ju hända att det blir utfällningar också men det vet jag inget om?

_________________
Markus Gillerstedt
Ford Mustang 1975
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Det här med hållbarhet kan man också fundera över. Tillverkaren av min bil
rekommenderar en vanlig blågrön etylenglykol men inga byten. På servicekortet
står det bara kontroll av kylvätska...Ända till 20 000 mil.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



blandar man audis röda med något annat så blir det en brun gegga av allt. *har testat*

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Tror att blå/grön är av typen som ska bytas med tvåårsintervall. Röd/orange/(rosa) är av typen longlife. Skall inte blandas med varandra. Ingen av typerna är aggresiva mot någon metall. För vääldigt länge sedan körde man med vatten på sommaren och vatten blandat med sprit, typ T-röd, på vintern. Har svårt att tro att någon modern kylarvätska/glykol idag skadar motordelarna.

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Skruva banåkabil
Glykol: Vilken färg till vad?
7 besök senaste veckan (8854 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande