Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?
1858 besök totalt
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Har nu kört bana med min Fiero 88 under några år.
Det handlar i första hand om MGCC's klubbmästerskap (Roadsport C) samt en del träningar på Knutstorp och Sturup.

Utbudet av "orginal" bromsklossar är väldigt begränsat (min bromstyp fanns bara en årsmodell) , men efter lite detektivarbete så har jag hittat att klossar till bl.a. Opel Manta B passar efter en mindre modifiering.
Efter att ha testat lite olika "No name" klossar har jag fastnat för Ferodo.

Ett set Ferodo bromsklossar till en axel kostar ca 175 kr och finns för det mesta att tillgå hos den lokala reservdelskrängaren.
Jag har aldrig haft problem med fading eller liknande och lyckas för det mesta få stopp på ekipaget då det krävs.
Mitt problem är att då bromsoken är av flytande enkolvstyp och jag tydligen kör ganska hårt (?) så slits klossarn väldigt snabbt. Dessutom blir de mycket snedslitna vilket efter hand ger en långsam respons i bromspedalen. 2-3 bandagar resulterar i halvslitna klossar med en snedslitning på ca 1-2mm.

Fråga:
Ferodo har två olika typer av racing belägg som finns i "min" klosstyp. DS2500 samt DS 3000
Vad skulle skillnade bli om jag skaffar någon av ovanstående belägg i stället?
Blir bromsverkan bättre?
Håller racingbeläggen längre?
Är det lönt merkostnaden jämfört med orginalklossen ca 3-4 gånger dyrare??

Tävlingsvikt: ca 1280kg
Motoreffekt: ca 140hk
R-däck

Fredrik
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

DS3000 är inte lämpligt som gatbelägg, vill du ha ett bra gatbelägg och ett lite enklare banbelägg är D2500 ett bra val. Annars kan du byta till 3000 när det är dags för banåka och sedan slänga på din standardbelägg när du åker hem igen

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?

Fredrik olsson skrev:

Ferodo har två olika typer av racing belägg som finns i "min" klosstyp. DS2500 samt DS 3000
Vad skulle skillnade bli om jag skaffar någon av ovanstående belägg i stället?
Blir bromsverkan bättre?
Håller racingbeläggen längre?
Är det lönt merkostnaden jämfört med orginalklossen ca 3-4 gånger dyrare??

Tävlingsvikt: ca 1280kg
Motoreffekt: ca 140hk
R-däck

Fredrik

Min gissning är att det fortfarande kommer att slita snett, men jag gissar att ekonomin blir likvärdig eller bättre, alltså att dom kanske håller lika mycket längre som dom är dyrare.

om din gatbelägg inte fejdar så så är det nog inte säkert att bromsverkan (friktionen) blir bättre, inte heller säkert att känslan blir bättre. Men det kan bli bättre!

Jag har kört både med gatbelägg och rejsigare belägg i olika bilar, men erfarenheten är spridd....

Det här blev du inte mycket klokare på antar jag.... Nog vågar du prova?

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re: Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?

Pär Hylander skrev:

Det här blev du inte mycket klokare på antar jag.... Nog vågar du prova?

Klokare?? Njaaa...
Jag hade hoppats på ett svar typ: -Med DS2500 halverar du din bromssträcka samt 9-dubblar livslängden på dina belägg.

Vågar.... klart jag gör..... fast om det inte blir någon skillnad kunde kanske de pengarna användas till en bit limträbalk eller några säckar cement till uterumsbygget som skulle blivit klart förra sommaren men SKA VARA KLART I SLUTET AV MAJ I ÅR !! (enligt sambon).

Fredrik
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

IMHo: Riktiga belägg är 5 gånger dyrare och 50 gånger bättre.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

ice skrev:

oj 50 gånger! Då måste bromssträckan bli väldigt kort

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Speedster skrev:
ice skrev:

oj 50 gånger! Då måste bromssträckan bli väldigt kort

Det var nog mer tänkt att tolkas: Jag kommer mer än ett och ett halvt varv innan beläggen brinner upp.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
ice skrev:

Det var nog mer tänkt att tolkas: Jag kommer mer än ett och ett halvt varv innan beläggen brinner upp.

Jag har kunnat köra så många varv jag orkat utan att standard Ferodo beläggen brunnit upp.
Kanske jag bromsar för lite.....

Dock blev de första varven på MGCC's KM 4 på Ljungbyhed med nya klossar en skräckfylld upplevelse.
Framklossarna gav ifrån sig så mycket rök att friskluftsintagen i min instrumentpanel såg ut som en high performance discorökmaskin. Det luktade dessutom död fisk.
Rökutvecklingen hejdade sig och tävlingen fortlöpte utan några fortsatta bromproblem. (Blev dessutom 2.a i min klass)

Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:

Dock blev de första varven på MGCC's KM 4 på Ljungbyhed med nya klossar en skräckfylld upplevelse.
Framklossarna gav ifrån sig så mycket rök att friskluftsintagen i min instrumentpanel såg ut som en high performance discorökmaskin. Det luktade dessutom död fisk.
Rökutvecklingen hejdade sig och tävlingen fortlöpte utan några fortsatta bromproblem. (Blev dessutom 2.a i min klass)

Fredrik

Så där brukar det lukta när jag kör in belägg. Men det visuella har jag aldrig upplevt

Fast det har faktiskt sin finess att komma till tävlingen med inkörda belägg

Vressel
Här sen Apr 2003

Jag har provat Ferodos gatbelägg på gatbilen och DS3000 på räsern. DS3000 har oändligt mycket bättre (dvs mer än 50 ggr ) känsla och det är mycket lättare att modulera bromsverkan. Det är främsta anledningen att jag inte kör gatbelägg.
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Frågade, och fick svaret att Ferodo 3000 är för racing och Ferodo 2500 funkar för gata.

Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
RS 1800 skrev:
DS3000 är inte lämpligt som gatbelägg, vill du ha ett bra gatbelägg och ett lite enklare banbelägg är D2500 ett bra val. Annars kan du byta till 3000 när det är dags för banåka och sedan slänga på din standardbelägg när du åker hem igen

Dan Hovang skrev:
Jag har provat Ferodos gatbelägg på gatbilen och DS3000 på räsern. DS3000 har oändligt mycket bättre (dvs mer än 50 ggr ) känsla och det är mycket lättare att modulera bromsverkan. Det är främsta anledningen att jag inte kör gatbelägg.

pålsson skrev:
Frågade, och fick svaret att Ferodo 3000 är för racing och Ferodo 2500 funkar för gata.

Varför skuller DS 3000 vara olämpligt som gatan?

Den aktuella bilen används inte som dagligt transportmedel, men kör på allmän väg till och från bankörningarna samt någon enstaka gång till pizzerian.

Fredrik
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:
RS 1800 skrev:

Dan Hovang skrev:

pålsson skrev:

Varför skuller DS 3000 vara olämpligt som gatan?

Den aktuella bilen används inte som dagligt transportmedel, men kör på allmän väg till och från bankörningarna samt någon enstaka gång till pizzerian.

Fredrik

Jag kör med DS3000 året runt på bus/bruxbilen, tycker dom funkar bra även fast det är -25°C.

Citera
Skruva banåkabil
1858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande