| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?
|
1858 besök totalt |
|
Har nu kört bana med min Fiero 88 under några år. Det handlar i första hand om MGCC's klubbmästerskap (Roadsport C) samt en del träningar på Knutstorp och Sturup. Utbudet av "orginal" bromsklossar är väldigt begränsat (min bromstyp fanns bara en årsmodell) , men efter lite detektivarbete så har jag hittat att klossar till bl.a. Opel Manta B passar efter en mindre modifiering. Efter att ha testat lite olika "No name" klossar har jag fastnat för Ferodo. Ett set Ferodo bromsklossar till en axel kostar ca 175 kr och finns för det mesta att tillgå hos den lokala reservdelskrängaren. Jag har aldrig haft problem med fading eller liknande och lyckas för det mesta få stopp på ekipaget då det krävs. Mitt problem är att då bromsoken är av flytande enkolvstyp och jag tydligen kör ganska hårt (?) så slits klossarn väldigt snabbt. Dessutom blir de mycket snedslitna vilket efter hand ger en långsam respons i bromspedalen. 2-3 bandagar resulterar i halvslitna klossar med en snedslitning på ca 1-2mm. Fråga: Ferodo har två olika typer av racing belägg som finns i "min" klosstyp. DS2500 samt DS 3000 Vad skulle skillnade bli om jag skaffar någon av ovanstående belägg i stället? Blir bromsverkan bättre? Håller racingbeläggen längre? Är det lönt merkostnaden jämfört med orginalklossen ca 3-4 gånger dyrare?? Tävlingsvikt: ca 1280kg Motoreffekt: ca 140hk R-däck Fredrik |
||||||||
|
DS3000 är inte lämpligt som gatbelägg, vill du ha ett bra gatbelägg och ett lite enklare banbelägg är D2500 ett bra val. Annars kan du byta till 3000 när det är dags för banåka och sedan slänga på din standardbelägg när du åker hem igen
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
|
Re: Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?
Min gissning är att det fortfarande kommer att slita snett, men jag gissar att ekonomin blir likvärdig eller bättre, alltså att dom kanske håller lika mycket längre som dom är dyrare. om din gatbelägg inte fejdar så så är det nog inte säkert att bromsverkan (friktionen) blir bättre, inte heller säkert att känslan blir bättre. Men det kan bli bättre! Jag har kört både med gatbelägg och rejsigare belägg i olika bilar, men erfarenheten är spridd.... Det här blev du inte mycket klokare på antar jag.... Nog vågar du prova? _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Re: Ferodo bromsklossar. Standard eller racing?
Klokare?? Njaaa... Jag hade hoppats på ett svar typ: -Med DS2500 halverar du din bromssträcka samt 9-dubblar livslängden på dina belägg. Vågar.... klart jag gör..... fast om det inte blir någon skillnad kunde kanske de pengarna användas till en bit limträbalk eller några säckar cement till uterumsbygget som skulle blivit klart förra sommaren men SKA VARA KLART I SLUTET AV MAJ I ÅR !! (enligt sambon). Fredrik |
||||||||
Det var nog mer tänkt att tolkas: Jag kommer mer än ett och ett halvt varv innan beläggen brinner upp.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag har kunnat köra så många varv jag orkat utan att standard Ferodo beläggen brunnit upp. Kanske jag bromsar för lite.....
Dock blev de första varven på MGCC's KM 4 på Ljungbyhed med nya klossar en skräckfylld upplevelse. Framklossarna gav ifrån sig så mycket rök att friskluftsintagen i min instrumentpanel såg ut som en high performance discorökmaskin. Det luktade dessutom död fisk. Rökutvecklingen hejdade sig och tävlingen fortlöpte utan några fortsatta bromproblem. (Blev dessutom 2.a i min klass) Fredrik |
||||||||
Så där brukar det lukta när jag kör in belägg. Men det visuella har jag aldrig upplevt
Fast det har faktiskt sin finess att komma till tävlingen med inkörda belägg
_________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Jag har provat Ferodos gatbelägg på gatbilen och DS3000 på räsern. DS3000 har oändligt mycket bättre (dvs mer än 50 ggr
) känsla och det är mycket lättare att modulera bromsverkan. Det är främsta anledningen att jag inte kör gatbelägg.
|
||||||||
Varför skuller DS 3000 vara olämpligt som gatan? Den aktuella bilen används inte som dagligt transportmedel, men kör på allmän väg till och från bankörningarna samt någon enstaka gång till pizzerian. Fredrik |
||||||||
Jag kör med DS3000 året runt på bus/bruxbilen, tycker dom funkar bra även fast det är -25°C. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1858 besök totalt |