Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tryckrörs utformning! Behov av tips!
1065 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Tjena!

Jag har problem med att få till röret mellan ic och spjäll på ett bra sett,
Det som sitter där nu är bara för att jag skalll kunna köra motorn tills jag löst det på något bättre sett..

IC sitter där jag vill ha den, och insuget är utformat funktionellt så det vill jag heller inte ändra på.

Men hur löser jag detta enklast tycker ni?
Svetsa ny gavel till IC? isåfall hur bör jag utforma den?

Annars har jag en ide att lägga en böj mellan insug och spjäll, så spjället riktar sig ut mot skärmen, och sedan gå med två 90böjar till IC.

Då slipper jag ju en riktigt skarp böj, men blir fortfarande jävla mkt svängar...

Tacksam för alla tips ni kan ge!..

Bild på eländet:(obs inte jag som har tagit bilden, bara länkade till den)
http://200sx.kicks-ass.net/album/album.php?large=1&pic=62692&u . . . .

Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Jag hade samma problem med min r5:a och löste det med att bygga ett rör i kolfiber.
Kolla sid 2 i min projekttråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25493
Det var faktislt enklare än vad jag trodde. En vacumpump+påse skulle nog vara att föredra.
Det skulle ju passa in i ditt motorrum med kolfiber i alla fall.. thumbs up

mvh Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Först måste jag säga, riktigt grymt projekt du håller på med! thumbs up

Hur många lager kolfiber måste man lägga för att de skall bli stabilt? Klara upp till 2-2,5bars laddtryck..
Får nog bli att ut och leta efter frigolit till morran :P

Kan det funka att hälla bensin i frigoliten efteråt för att lösa upp den?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Istället för att linda röret, kan du ju göra två kanter, 180° från varandra, så får du en flänsyta, som du antingen kan bulta ihop, eller limma ihop - då kan du ju lätt få ut frigoliten. Tejpar du frigoliten dessutom (typ Biltemas alu-tejp, BTDT) och kör med släppmedel - borde det ju komma ut lätt.

Alltså jag tänker mig kanter så här: -o- och så plastar man ena halvan först, tar bort kanterna, släppmedel på kanterna, och plasta mot - då blir det ju automatiskt perfekt passform.

/m

Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Birdy_sx skrev:
Först måste jag säga, riktigt grymt projekt du håller på med! thumbs up

Hur många lager kolfiber måste man lägga för att de skall bli stabilt? Klara upp till 2-2,5bars laddtryck..
Får nog bli att ut och leta efter frigolit till morran :P

Kan det funka att hälla bensin i frigoliten efteråt för att lösa upp den?

Tack!

Bensin är faktiskt inte så effektiv att lösa upp frigolit. aceton ska vara bättre.
Jag hade 3 lager kolfiber (200g/m^2).
Nu har jag faktiskt inte testat om mitt rör håller ännu eftersom bilen forfarande väntar på delar.
Jag är heller inte helt säker på hur epoxyn tål värmen. Tydligen ska värmetålig epoxy härdas i en högre temperatur än vad den är avsedd att arbeta i. Således ska motordetaljer ha lite högre härdningstemperatur.
Epoxyn jag använde var en 36h gjord för modellflyg och så lät jag röret härda i en stor papplåda med en kupévärmare. Vid vilken temp det var kollade jag aldrig. Det finns ju mägder med varianter av epoxy så en vettig sådan kan vara värt att kolla upp. Jag är fortfarande nyfiken om mitt rör klarar av sommaren. Annars får jag göra ett nytt med lite bättre epoxy och härdning.

Kompositlaminering är ju en hel vetenskap som det finns mycket skrivet om i forumet (kolla ajdens FAQ).

Jag har bara kollat lite lätt i denna handbok.
http://web.telia.com/~u84408370/komposit/index.html

Det roliga är att materialet blir riktigt styvt och lätt. Så 2,5bar bör nog inte vara några problem tror jag. thumbs up

mvh Johannes

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Är inte en ny gavel på ICn den bästa lösningen? Det tror jag är mindre jobb än att göra ett kolfiberrör.

1065 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande