Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Indy 500, 25 maj
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2600 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Indy 500, 25 maj

Såg att Mr Brack kvalat in som sexa till det stora loppet. Castroneves i pole...

Indy 500 är faktiskt världens största endagsevenemang. Jag var där 1995, nån annan som har varit där?

Jag är ingen större anhängare av ovalbanor egentligen, men Indy är ju ganska speciellt. Nån som såg Champ Car från Lausitz förresten? Där var det tät racing vill jag lova! Vinnaren Bourdais bara skakade av adrenalin i intervjun efteråt!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag gillar ovalräsing, händer saker hela tiden. Men inte jämt, det är det som är så bra med Cart (eller vad det heter just nu), det är blandning med olika bantyper.

Jo, loppet i Tyskland var kanon (f**n, man skulle varit där). Betänk att Bourdais inte tävlat på ovalbana förut och var så kaxig

JohanR

Stenungsund
Här sen Nov 2002

ovalracing på TV är i alla fall ganska ointressant, kanske blir det bättre live. Indy 500 är förvisso lite speciellt, men det har inte med racingen att göra utan snarare att det är en happening av kolossalformat.

Generellt ovalracing thumbs down

Anser Anders C

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Från www.forza-motorsport.se

Kenny Bräck testade för sista gången inför årets Indy 500 på torsdagen, och var snabbast.
Han körde 17 varv och det snabbaste varvet mätte 39.3516 sekunder eller 368.068 kilometer i timmen, i snittfart.
- Det har vart en fantastisk dag för oss, säger Kenny och fortsätter. Det är förberedelser för loppet och vi har gjort massor av tester på de få varv vi har kunnat köra. Bilen verkar gå fint. Hoppas att den gör det på söndag med.

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

och SVT 24 verkar sända HELA räset live och utan reklam på söndag. Ska ladda upp med öl och chips

JohanR

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
och SVT 24 verkar sända HELA räset live och utan reklam på söndag. Ska ladda upp med öl och chips

JohanR

Förstår inte hur ni hinner dricka och äta under ett lopp, Indy 500 ifjol var faktiskt så spännande så att jag varken åt eller drack, men efteråt blev jag hungrig...

När jag var där -95 så blev det nästan vätskebrist i slutet av loppet...

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Förstår inte hur ni hinner dricka och äta under ett lopp, Indy 500 ifjol var faktiskt så spännande så att jag varken åt eller drack, men efteråt blev jag hungrig...

Har inte fått se hela förut. runt -93 nån gång sände ju TV3 loppet, men la in nån gammal film med Charleton Heston mitt i. Det var thumbs down

Men jag ska ta dina tips i beaktande och ha sugrör till ölen och uridom på snoppen...

JohanR

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Citat:

Har inte fått se hela förut. runt -93 nån gång sände ju TV3 loppet, men la in nån gammal film med Charleton Heston mitt i. Det var thumbs down

Men jag ska ta dina tips i beaktande och ha sugrör till ölen och uridom på snoppen...

JohanR

Ifjol såg jag loppet på den franska kanalen AB Moteurs, har för mig att de hade bara ett enda reklamavbrott på hela loppet...

TV 3:s sändning -93 är ju en klassisk kalkon, P A Gullö är ingen hjälte i mina ögon... >

Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Kenny var snabbast på träningen idag hörde jag

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Lilja skrev:
Kenny var snabbast på träningen idag hörde jag

Öhhh, titta lite längre upp...

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det gick ju inte så bra för Kenny i racet. Om jag minns rätt var det väl en bil som fortfarande rullade som kom efter honom. 15:e plats sa de innan jag slutade titta.
Mycket skrot blev det också...hemska krascher...

Täby
Här sen Feb 2003

Jag lyckades somna så jag missade ett par timmar i mitten, men jag tyckte de pratade om att Kenny hade fel på växellådan. Han fick en väldig massa motorstopp i depån ivarjefall.

Tur att inte Helio blev historisk med tre segrar i rad, det förtjänar han inte, även om han är väldigt bra.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders,
Helt rätt! Kenny fick inte iväg bilen från de två eller tre första depåstoppen utan fick starta om motorn. Sen micklade de under motorkåpan och de resterande stoppen funkade som de skulle.

Penske-teamet gjorde ett bra jobb med att få en dubbelseger.
Jag brukar inte titta på amerikansk racing, men eftersom jag inte hade något vettigt att göra så glodde jag på större delen av det här. Även jag hade sömnbortfall...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Intresset för loppet föll ju ganska kraftigt när Kenny fick problem... Växellådor och Kenny på Indy verkar inte gå så bra ihop, ifjol hade han väl feldrevat om jag inte minns fel?

Tur att inte Helium Castrolnever vann, tål inte den figuren...

Annars är det väl som Pontus Mörth sa, det är mycket större i verkligheten än på TV, han verkade imponerad...

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag gillar amerikansk racing generellt, men ovallopp där inget händer kan bli bra tråkiga. Grejen med ovallopp är ju de ständiga omkörningarna. Utan det är det ju inte så mycket. IRL-bilarna har alldeles för mycket downforce och klen motor för att det skall bli kul. På en del banor kan de ju hålla fullt hela varvet runt. Då blir det lätt att enbart bilens inställningar spelar roll, speciellt med ett ganska klent startfält, och alla får en lucka till de framför och bakom. Brukar visserligen räddas med en gulflagga då och då, men IRL är verkligen ingen höjdare. CART har jag dock gillat genom åren, med massor av kul lopp. Dessutom kör de på banor som Elkhart Lake, eller körde åtminstone. Lite skillnad mot Hungaroring...

Gillar även NASCAR. Skulle vara kul med t.ex. Jeff Gordon och Tony Stewart i F1. Synd att de bästa amerikanska förarna går till NASCAR och inte till OW-racing, med chans att se dem i F1.

Skulle inte Montoya byta bil med någon NASCAR-förare senare i år, på Indy?

Robby Gordons dubbel, som även Tony Stewart gjort, är iallafall imponerande. 500 + 600 miles racing på en dag, eller närmare 180 svenska mil är en hel del. Typ 700 varv på Gelleråsen på en dag.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag ogillar all form av racing utan variationer. Indy Car (som de väl heter igen?) verkar vara ungefär lika spännande som F3000, man åker mest på ett led efter varandra och hoppas att man ska ta sig förbi när bilen framför dundrar in i muren eller går i depå.

Att en del förare dessutom kör i muren när de åker efter pacecar gör att det känns lite som "gärsgårdsracing".

Jag njöt av ETCC-loppet idag ända tills tävlingsledningen visade sig favorisera röda bilar. Där är det ju lite varierade bilar...

Täby
Här sen Feb 2003

Det roligaste jag sett i ett IRL-lopp var när Sarah Fisher körde om chilenaren som jag glömt namnet på, men han blev sparkad på av Piquet i början av 80-talet, när han körde F1 och lyckades köra Piquet av banan vid en varvning. Salazar, eller nåt sånt. Han hade iallafall sagt att tjejer inte skulle hålla på med racing, eftersom de inte var lämpade för det. Sändningen gick på Viasat sport med amerikanska kommentatorer och komradio-ljudet utlagt. Hans stallchef, A.J. Foyt skrek åt honom att han just blivit omkörd av en tjej! Dessutom var det för en andraplats, tror jag.

Skulle vara underbart om hon vann Indy500 nån gång.

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Tyvärr blev jag under timmarna mer och mer irriterad på kommentatorn, han hör till den typen som tror att man måste skrika i högt tempo för att få till nåt slags fejkad spänning. Jämför med mysfarbröderna Ekblom och Kristoffersson som kommenterade DTM innan, så ska det vara. Sista minutrarna slog jag av ljudet!

JohanR

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:

Skulle inte Montoya byta bil med någon NASCAR-förare senare i år, på Indy?

Var det inte Jeff Gordon?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Det roligaste jag sett i ett IRL-lopp var när Sarah Fisher körde om chilenaren som jag glömt namnet på, men han blev sparkad på av Piquet i början av 80-talet, när han körde F1 och lyckades köra Piquet av banan vid en varvning. Salazar, eller nåt sånt. Han hade iallafall sagt att tjejer inte skulle hålla på med racing, eftersom de inte var lämpade för det. Sändningen gick på Viasat sport med amerikanska kommentatorer och komradio-ljudet utlagt. Hans stallchef, A.J. Foyt skrek åt honom att han just blivit omkörd av en tjej! Dessutom var det för en andraplats, tror jag.

Skulle vara underbart om hon vann Indy500 nån gång.

Tyvärr kraschade hon ju, men Eliseo Salazar hette han väl?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JohanR skrev:
Tyvärr blev jag under timmarna mer och mer irriterad på kommentatorn, han hör till den typen som tror att man måste skrika i högt tempo för att få till nåt slags fejkad spänning. Jämför med mysfarbröderna Ekblom och Kristoffersson som kommenterade DTM innan, så ska det vara. Sista minutrarna slog jag av ljudet!

JohanR

Jag håller med dig om Indy, men Kristoffersson är för mycket hejaklacksledare för min smak, Ekblom däremot är suverän! thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
Indy 500, 25 maj
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2600 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande