Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2855 besök totalt |
VLN 22 April 2006 (med kulturhistoria!)
2:a VLN-deltävlingen för året gick av stapeln idag under strålande förutsättningar, solsken hela dagen! Som vanligt stod jag placerad vid Pflanzgarten de inledande varven. Manthey-Porschen hade tagit pole före Alzen-Porschen, idag körd av Jürgen Alzen och Klaus Ludwig eftersom Uwe är i Imola och kör Porsche Supercup, precis som förra loppet. Då kom dock Alzen först till Pflanzgarten tätt följd av Manthey, men idag hade Manthey-Racing tydligen bestämt sig för att visa vart skåpet skulle stå. Med ett försprång på 7-8 sek kom Porschen lågsniffande genom Pflanzgarten följd av Alzen, Mamerow och Schall. Mkt kul att se bröderna Mamerow tillbaka, förra året körde de sin 996 GT3 extremt hårt och idag var inget undantag. De passerade t.o.m Alzen och låg länge 2:a innan tekniska problem gjorde att de föll tillbaka genom fältet. Däremot kunde de stoltsera med att ha satt racets 2:a snabbaste varvtid efter Manthey. Medan Manthey drygade ut ledningen varv för varv begav jag mig till Schwedenkreuz och fortsatte nerför Fuchsröhre innan det var dags att masa sig tilbaka till depån för slutvarvet och prisutdelning. Precis när jag satte foten i depågatan passerade Manthey mållinjen och höger bakdäck exploderade i ett rökmoln, en exakt upprepning av förra loppet! Efter ett kort kaos då ingen visste vem som vunnit eftersom Manthey passerat innan 4h-gränsen och Alzen var första bil som flaggades av stod det dock klart att de klarat skivan igen, marginalerna är på deras sida i år... 24h-vinst äntligen måhända? Några bilder knäppta under dagen: 2 Porschar på väg ner mot Schwedenkreuz ![]() Schall i DTM-Astran i Arembergkurvan ![]() V8Star-Jaggan i utgången av Aremberg ![]() Schall igen, nu eldar han på ner i Fuchsröhre ![]() ![]() Nu till det utlovade stycket kulturhistoria! Här är stället som enligt mytbildningen skapade namnet Fuchsröhre. I det betongrör som dränerar undan vatten längst ner i svackan hittade byggarbetarna en morgon en rävfamilj som slagit sig till ro inne i röret. Utan den episoden hade världens mest berömda svacka säkerligen hetat något annat... (Notera armco-räcket i överkanten) ![]() Ytterligare ett fynd av dignitet: 1 stycke slitbana från ett regndäck i kombination med en Warsteiner, vad har försiggått här? Mysteriet är totalt... ![]() ![]() Klaus Ludwig, iförd keps, gratuleras till 2:a-platsen. Till vänster ses Marcel Tiemann, en av segerchaufförerna ![]() Manthey-Porschen och Alzen-Porschen efter racet i Parc Fermé ![]() och vad hittade vi utanför banan, ett testobjekt i form av en Mercedes S-Klasse med fullbur och en drös varningstexter inne i bilen om att inga säkerhetssystem överhuvudtaget var aktiverade! ![]() och i VIP-depån, där det fullkomligen drällde av vansinnigt åtråvärda bilar, hittades denna Carrera GT. Jag pratade kort med ägaren som berättade att han lagt vikt vid att bilen skulle ha samma design som racebilar på 70-talet: vit färg, delvis svartlackerade fälgar, svarta backspeglar och svarta bromsok. Snyggt? Tjaa smakfråga, men personligen tycker jag den har något visst... ![]() ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Re: VLN 22 April 2006 (med kulturhistoria!)
![]() Man tar det byggmaterial som ligger närmast ![]() Finfint reportage med lite kringstories, inte bara resultatlistan. ![]() |
||
Jag tackar för de snälla orden!
4 tillägg: a) Magnus, den ende svensken jag noterade var Rickard Nilsson med sin tyska fru Tanja i en New Beetle. b) Mamerow-paret är inte bröder utan far och son naturligtvis! c) Extra roligt tyckte jag att Bäder/Hagenmeyer i den vita breeeda M3:an kom trea, de har varit med länge och kämpar på. Kul för dem att få stå på pallen och spruta lite skumpa! d) Jag var kvar ett par timmar efter racet och kollade på turistkörningen när banan öppnade. Stod i Pflanzgarten och tittade när en Volvo V70R plötsligt saktar ner i nerförsbacken innan guppet, kör ut i gräset, stannar och sätter på varningsblinkers. Jag trodde först han fått tekniska problem, men istället öppnas passagerardörren och en ung dam hoppar ut och häver sig över armco-räcket och kalvar duktigt. Man har ju hört om många som måste spy pga Nürburgringåkningar, men detta var första gången jag sett det live... ![]() Hittade dessutom en bild till från i lördags, tagen från halva Fuchsröhre upp mot Aremberg: ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Re: VLN 22 April 2006 (med kulturhistoria!)
Snyggt? Jag gillar sjuttiotalskänslan i vitt och svart... :-) ![]() _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2855 besök totalt |