Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorbygge M20b25 motorn
1 besök senaste veckan (1096 totalt)
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Motorbygge M20b25 motorn

Jag håller på att bygga ihop en M20B25 motor.
Jag skall INTE turboladda motorn.
http://www.picnicracing.se/images/stories/E30/motorblock_stall.jpg

Tänkte slänga ut lite frågor och se om jag får några bra svar.

Jag undrar varför man kniveggsvarvar veven.
Vad vinner man på det?
Vad förlorar man på det?

Har även påbörjat en putsning av mina vevstakar.
http://www.picnicracing.se/images/stories/E30/slipade%20och%20oslipade . . . .
Här tror jag mig känna till att den heta oljan inte fastnar på staken lika lätt som när den är rugglig och äcklig.
Dessutom tar jag bort eventuella brottanvisningar. (tråkigt om vevstaken går av vid sisådär 6000rpm)

Sen undrar om någon har gjort något åt den dåliga kamsmörjningen på M20 topparna?
Isåfall vad och hur?
Jag har en fundering på att förstora gängan i toppen på båda sidorna, och dra dit en lite kraftigare ledning.
Men orkar pumpen med att fylla den lite grövre ledningen då?

Well...
Det här var bara ett fåtal av alla mina frågor.
Men vi kan ju börja här så blir det inte så mättat på en gång.
=)

Ha de!
/A

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re: Motorbygge M20b25 motorn

Geno skrev:


Jag undrar varför man kniveggsvarvar veven.
Vad vinner man på det?
Vad förlorar man på det?
/A

För att den lättare ska skära sig genom oljan i tråget, jämför att slå en hand ner i vatten med handflatan eller sidan av handen vilket som går lättast
Du vinner effekt (eller minskar effektförlusten)

Eller så har man plåtar som hindrar veven från att få kontakt med oljan i tråget.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890


Trådstartare
Aha!

Såg att jag givetvis la mitt inlägg under helt fel rubrik oxå.
Det börjar ju bra.
=)

Ja men det där låter rimligt.
Samtidigt som veven givetvis blir lättare antar jag.
och lättare saker är vi inte främmande för!

/A

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kam smörjningen är igentligen inte dålig , men underhållet i form av oljebyten och sånt , gör att hålen slammar igen, med resultat ned körd kam , så syntolja och normala byten , så håller det .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
Motorbygge M20b25 motorn
1 besök senaste veckan (1096 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande