| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändspoleproblem
|
2581 besök totalt |
|
Tändspoleproblem
Efter att ha bytt tändspole så gick bilen inte som den ska, den misstände tills vi bytte tillbaka till den gamla. Den gamla var en rund bosch och oljefylld, den nya var torr d?en på bilden nedan. Vad kan felet vara, kan det vara så enkelt att den nya är trasig? Tändsystemet är orginal och med brytare och bilen är en golf
_________________ Niklas Lövgren |
||
|
Vi vill byta den för att vara på den säkra sidan och för att sista tävlingen så
ville inte bilen starta eller gå som den skulle, den gick ungefär som med den nya tändspolen och det är inge kul när det händer under en tävling. Vad kan skillnaden vara i en tändspole mellan -77 till -82 och -83 till -84? _________________ Niklas Lövgren |
||
|
För att få någon vettig gnista ur ett stenålderständsystem måste tändspolen och kondensatorn vara matchade (ursäkta svengelskan).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Innan du förpassar den nya spolen till gödselstacken; byt kondensatorn till den som hör ihop med den nya spolen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
En polare till mig uppgraderade sin Amazon med Biltemas högeffekttändspole. Samma typ som du verkar ha. Det slutade med Ihopbrända brytare och bogsering hem. På nått sätt verkade det ha blivit för mycket ström genom brytaren. Får hoppas att det går att byta kondensator bara.
Han bytte i alla fall tillbaka till orginal, sen funkade den bra igen. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||
tändsystemen skiljer sig mellan dessa år, de tidiga har hederliga brytare medan de senare har hallgivare och en liten förstärkarbox och detta gör att det ska vara olika tändspolar. Gammal tändspole till nyare bil har fungerat för mig, har inte provat tvärtom. Men det är lite olika resistans på spolarna. _________________ Roland Johansson |
||
|
En tändspole till ett system med brytare bör tåla att man kontinuerligt låter ström gå igenom den (om motorn inte snurrar men tändningen är på exempelvis) så den har en högre impedans. En spole till ett brytarlöst system (som din ersättningsspole) behöver man inte bekymra sig om att den ska tåla kontinuerlig ström (det ser tändmodulen till) så då gör man dem lågimpedivare för att snabbare kunna ladda upp magnetfältet i spolen och därmed kunna använda dem vid högre varvtal och/eller ge större gnista. Det är troligen detta som strular. Kanske har du blåst din nya spole redan? (Bara kolla med en mutimeter.)
Det bästa (om du får) är att du byter fördelare till en med brytare och skaffar tillhörnande tändmodul. Kostar kanske en 5-hundring på skroten. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tändspoleproblem
|
2581 besök totalt |

