| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Från mekanisk till elektrisk bränslepump
|
1927 besök totalt |
|
Från mekanisk till elektrisk bränslepump
Jag har precis uppgraderat motorn i min banmötes-alfetta. Det är en 4-cylindrig tvålitersmotor som i orginal har 120-130 hk. I den nya versionen har den arga kammar, högkompkolvar, nån sorts portning, trattar och extraktorgrenrör. Den uppskattade effekten när jag bestyckat om Dellorto-40:orna är mellan 160 och 170 hk. Nu har jag hört att den effektökningen kan betyda att det är läge att byta till en elektrisk bränslepump. Stämmer det och i så fall vad är det jag ska köpa? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Re: Från mekanisk till elektrisk bränslepump
mja. var har du hört det? Mekaniska pumpar är lågtryckspumpar och klarar oftast 10 gånger mer flöde än det behövs. Dom byts oftas bara för att dom är jobbiga att reparera, inte för att dom flödar dåligt. Gör en repa med bredbandslamda och se om den går snålt. Även om den skulle göra det satsar jag en femhundring att det inte är pumpen utan bestyckning som strular. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Tack för svaret. Det är inget strul än men bilen ska till uppsala för bestyckning nästa fredag och jag vill att killen som gör jobbet får de bästa förutsättningarna att lyckas.
Men du tror orgpumpen räcker? Det vore ju skönt att spara en tusing där!
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Rosso sålde 180 hk-modifieringar på 80-talet och där ingår ingen bränslepump.
De sålde inte ens någon el-pump till nordmotorerna. Annars har Biltema billiga elpumpar. (Naturligtvis använd ihop med original tryckregulator/filter).
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Pumpen räcker! /been there, done that!
Två andra saker att tänka på dock: I bränsletrycksregulator sitter en kula som rostar, när den har gjort det blir bränsletrycket lite si och så. M.a.o: Byt kulan. Nålventiler: Enligt Boka skall du ha 1,75 mm:ers nålventiler när du kliver över 120 hk-strecket; har du det? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
oj, inte en aning. De är alldeles nybytta så är det en slitagefråga så är det lugnt. Men tyvärr vet jag inte vilka dimensioner de har. Ska kolla med Christos om han byter sånt. Tack för tipset! _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
Låter tryggt att stanna på den jag har då.
Vad var det mer i de kiten måntro? Det är kanske nåt annat jag ska köpa till? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Från mekanisk till elektrisk bränslepump
|
1927 besök totalt |

