Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips 924/944/968!
861 besök totalt
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tips 924/944/968!

Ni som har problem med glapp i ert växellänkage, och/eller vill ha kortare växellägen, eller (som jag) ha en glattare knopp och tajtare manövrering, ta en titt på:
http://www.ovationracing.com
Har just fått en omgång själv, det ser mycket bra ut!
Dessutom finns en beskrivning på uppgradering av bussningar till länkaget (som jag inte provat iofs) på:
http://www.944sweden.com
Välj faq.

Återkommer med resultat.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Blir det inte lite för lätt att få i tex 2:an när det skulle ha varit 4:an??

Laholm
Här sen Nov 2002

En grej jag grunnat på att om man har ett sånt kit och förlänger växelspaken uppåt och kanske böjer åt vänster (då tappar man ju iofs finessen med shortshit) så kommer knoppen närmare ratten. Skulle det kunna vara signifikant bättre för körningen? Man behöver alltså inte flytta handen så långt när man ska växla.

För ordningen skull ska det tillläggas att detta shortshiftkiten enbart gäller bilar med Audi-låda. 924:or med Porsche-låda har helt annat växellänkage. Dom flesta 924:or och alla 944 och 968 har Audi-låda resp växellänkage enligt det konceptet (968 har väl en getrag-tillverkad låda?) Porsches egen växellåda var nog inte så bra, den fanns bara två årsmodeller eller så och är rätt raspig att växla, även tämligen snart efter en renovering....

Kåtebol
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nja, det är ju bara spaken som ingår så den passar alla 9x4 och 968 vad jag vet...?
Monterade klart idag, blev mycket bra och det kortar ju inte slagen så extremt mycket så problem med felväxling lär nog inte förekomma.
Audilåda är väl också en sanning med modifikation tror jag.
Det är väl bara huset som är tillverkat av Audi och innehållet är Getrag/Porsche? Nu gör ju Audi nästan skottsäkra lådor så detta skulle ju bara vara positivt.
Turbon efter 88b har ju en annan låda med oljekyl och pump oxo, 968 lådan vet jag inte faktiskt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Mathias Johansson skrev:
Nja, det är ju bara spaken som ingår så den passar alla 9x4 och 968 vad jag vet...?
Monterade klart idag, blev mycket bra och det kortar ju inte slagen så extremt mycket så problem med felväxling lär nog inte förekomma.
Audilåda är väl också en sanning med modifikation tror jag.
Det är väl bara huset som är tillverkat av Audi och innehållet är Getrag/Porsche? Nu gör ju Audi nästan skottsäkra lådor så detta skulle ju bara vara positivt.
Turbon efter 88b har ju en annan låda med oljekyl och pump oxo, 968 lådan vet jag inte faktiskt.

Ja, mycket möjligt det där med Audi-låda bara är en halvsanning eller så, men det är så den brukar benämnas i 924-kretsar.

Den sk "Porsche-lådan" har verkligen helt annat länkage än "audi-lådan", inkl växelspak. Räsern har nästan inga likheter alls med cabben ang det!

Det där med oljekyl och oljepump, var inte det options från början? Tror att det var delvis separata options t o m, tror man kunde beställa pump utan kylning, men ej tvärt om. Eller är jag helt fel på det?

Vill verkligen minnas att det är Getrag-tillverkade lådor till 968, det var ju den det blev så många reklamationer på, efter ett tag blev det missljud som berodde på en felkalibrerad (krafter och moment) monteringsrobot.

Finspång
Här sen Apr 2003

Mathias Johansson skrev:
Vill verkligen minnas att det är Getrag-tillverkade lådor till 968, det var ju den det blev så många reklamationer på, efter ett tag blev det missljud som berodde på en felkalibrerad (krafter och moment) monteringsrobot.

Är det pinonlagrena du menar nu eller?,det är många som åker på att byta dom iaf. har jag läst om.

A)(L

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

nailhead skrev:
Mathias Johansson skrev:

Är det pinonlagrena du menar nu eller?,det är många som åker på att byta dom iaf. har jag läst om.

A)(L

Det var det nog ja! Skulle tro att det är redan är bytt de flesta drabbade bilar för länge sen. Gav sig nopg tillkänna redan efter några tusen mil

Tips 924/944/968!
861 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande