| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
luft vs. vattenkyld intercooler?
|
4 besök senaste veckan (6640 totalt) |
|
Re: luft vs. vattenkyld intercooler?
lite formler
http://www.gnttype.org/techarea/turb skall för övrigt köra med vatten kyld men det var ett lätt val, inget annat får ju plats....... _________________ // TXbias BXrndtson |
||
|
Fördelarna med vattenkylt är väl att luftvolymen, och därmed spool-upptiden går att hållas nere, samt viss accumulatoreffekt.
Nackdelarna med vattenkylt torde vara vikt och komplexitet. |
||
|
Problemet med vattenkylt är även att vätskan måste kylas på något sätt för att de ska vara effektiva och inte fungera som en värmereserv. Sedan ska det dras el till en pump som inte får fallera.
om man kan använda sig av spolarvätskebehållaren är det ett knep att utnyttja befintlig vätskebehållare och lyxen med uppvärmt spolarvatten ingår.
Tre fördelar jag kan komma på: 1: Mindre utrymmeskrävande än luft/luft. 2: Placeringen är mindre kritiskt än luft/luft. 3: Kyler även vid stillastående (bra för dyno queens).
_________________ Anders Hansson |
||
|
min tanke är att en kombination av dessa kan nog vara bäst men då kräver det en del plats och ökar vikten lite
är det trångt ? vilken typ av körning ska det vara ? såg nått förslag där man la kylslingan från AC i kylbehållaren men då tar det lite kraft och sen så blir det ett extra kylelement så det blir nog en del vikt extra men frågan är hur lågt man behöver få ner tempen på luften eller om man har brist på plats så att man föredrar att dra vätskeledningar iställe till ett ställe där man kan kyla bra (kan tillägga att jag inte hålt på nått med det men ska man hålla det enkelt och har plats så är nog en luftkyld billigast, enklast, lättast och brukar kyla ganska bra med _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
escort cosworth har en fin luft och vattenkyld IC. googlade efter bilder på den men hittade tyvärr inte någon.
om du efetrfrågar bilder på den på www.fmcs.nu/forum på bilder och filmer forumet så får du säkert svar! den är dessutom bra utformad och rätt liten för att inte få så mycket volym att behöva fylla. helalu (ink gavlarna) dessutom! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Här är lite bra läsning från en tillverkare som verkar ha undersökt ämnet.
http://www.are.com.au/Inter/air_to_w _________________ Jonas Wranne |
||
|
Luft-luft brukar man föredra på banbilar, detta ger högst verkningsgrad och ger en låg vikt.
Fördelen med vattenkylning är att man kan konstruera en kompakt intercooler vilken inte behöver placeras där det finns kylluft tillgänglig. De flesta vattenkylningssystem är dock underdimensionerade så de klarar vanligtvis inte längre perioder med hög last. I regel utgår man från att en vattentank innehållande en viss volym kan ta upp värmen under en kortare körning varefter tid för kylning ges. Under kylningen används både den separata vattenkylaren och själva intercoolern via motorns kallare insugsluft för kylning av vattnet. Bland annat Renault använde i F1 en kombinerad vatten-luft kyld intercooler. Ett första steg kylde luften med hjälp av motorns kylvätska innan ett luftkylt steg tog över, detta gav en kompakt lösning lämplig för höga laddtryck. |
||
en lite dum fråka antar jag men vilka temp brukar luften ligga på i innan IC och hur varmt brukar kylvätskan vara efter kylaren ? tänkte om det kan göra så mycke skilnad men i F1 så kör de med andra krav på att göra allt för att optimera saker fast det borde väll inte behövas på en sugmotor! (kul tanke och det kan nog funka i en överladdad bil men frågan är då hur mycke det kan göra i effekt/temp) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Det funkar rätt bra att köra kylvattnet igenom ett vattenkylt steg innan vanliga IC:n. Har man lite last ligger tempen ut ur turbon på en bit över 100 grader och kylvattnet är ju kallare än så (typ 70 grader ur kylaren och 90 in).
Ämnet har ju diskuterats tidigare (som mycket annat). Finns väl ingen egentlig anledning att använda en vatten-luft IC om man inte kan göra en bra lösning på en luft-luft på tex en mittmotorbil. Måste ju likväl dimensionera IC:n mot ett kontinuerligt effekturtag och då har vatten-luft inga fördelar. Här är bilder på några IC ifrån garaget. Uppifrån ser vi Ford Escord Cosworth (med vattensteg och vatten insprutsning munstycke), Sierra Cosworth Rwd, och en Saab 9-3 (den sk Icke Crossflow)
om man studerar vattensteget har det en lite annan kärna än en normal IC Blev iaf Sierra Cosworth Rwd Ic:n på min bil. Om man skulle behöva lite mer kapacitet kan man alltid bygga om det vattenkylda steget lite ifrån Escort IC:n och svetsa nya gavlar till den kärnan. Känns dock onödigt med tanke på vikten. Eller så säljer man skiten då Sierra Cosworth Rwd Ic:n lämnar tillräckligt kall luft (44 grader vid 25 gradersutomhustemp och full last genom några växlar). Behöver man mer än 250 hk har man väl en överviktig bil
(Tar sin lilla tid om man vill få fram IC info på FMCS då vissa saker ligger i medlemsforumet och många inte har koll på skillnaderna mellan de olika varianterna...) Been there, done that... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
luft vs. vattenkyld intercooler?
|
4 besök senaste veckan (6640 totalt) |
