| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: BMW Z3 M Coupé Kelleners Sport (380 hk/425 Nm) -- SÅLD!
|
1510 besök totalt |
|
Detta är en väldigt speciell bil, dels p.g.a. att BMW endast tillverkade totalt 281 st. Z3 M Coupéer (+184 högerstyrda) med den senaste E46 M3-motorn (S54B32), och dels p.g.a. att bilen har modifierats seriöst på ett flertal punkter och nu har ett effektuttag på 380 hk och ett vridmoment på 425 Nm (uppmätt, se nedan). Förutom senaste M3-motorn har denna sista årsmodell även bl.a. elektronisk styrning av trottelspjällen (drive-by-wire) samt antispinn- och antisladdsystemet DSC3 (även detta från senaste M3:an). Motorn i detta exemplar mättes upp till 333 hk före trimning (BMW uppger annars 325 hk i M Coupén, mot 343 hk i M3:an och nya Z4M), och 375 hk efter trimning (vilket enligt Kelleners Sport i Tyskland, som gjort allt motortrim, ökar med ytterligare ca 5-8 hk efter inkörning, därav effektangivelsen 380 hk; mätutskrifter finns givetvis från mätningen hos Kelleners). Prestandamässigt har jag klockat 0-100 km/tim på 4,9 sek med en GTech Pro, men enligt Kelleners beräkningar bör man med optimal start- och växlingsteknik kunna kapa ytterligare några tiondelar. Övervarvningsskyddet ligger vid 8.250 rpm, men det är inga problem att dra till 8.200 rpm (även om det rör sig om väl beprövade modifieringar och allting har fungerat klockrent så kan jag tillägga att jag för säkerhets skull även har köpt till en extra motorförsäkring från Kelleners, som förutom att vara auktoriserad BMW-återförsäljare även har ett raceteam som tävlar på hög nivå). Bilen är nyskattad, nyservad, och besiktigad i befintligt utförande helt utan anmärkningar (inga problem med avgasvärden trots effektuttag och sportsystem hela vägen!). Bilen är safirsvartmetallic med svart helnappaläderinredning och har i stort sett alla tillval som fanns från fabrik. Bilen har haft en tidigare ägare i Tyskland, och jag köpte den direkt av den tyska BMW-återförsäljare (Schleswig Bauer Auto) som också sålde bilen ny till den första ägaren, så all historik är välkänd på bilen (tillverkningsdatum, uttagsdatum, miltal, servicebok, m.m.). Bilen har aldrig varit skadad, alltid varit regelbundet servad, och är i extremt fint skick (den har bl.a. varit utställd bredvid en Porsche Carrera GT på Saltsjöbaden Car Show :-). Att hitta en annan M Coupé med nya M3-motorn i Sverige blir inte lätt, mig veterligen finns det endast en handfull -01/-02:or, och även i Tyskland är utbudet relativt begränsat -- och att dessutom hitta en annan M Coupé i detta vassa gatutförande tror jag knappast är möjligt (det lär dock finnas en del mer extrema tävlingsbyggen). Varför då sälja bilen efter allt arbete och alla kostnader? P.g.a. tillökning i familjen behöver jag nu ha baksäten även i hobbybilen. Seriöst intresserade är välkomna att höra av sig, så lämnar jag fullständig information om utrustning och modifieringar. Bilen har i befintligt utförande kostat ca 340.000 kr i inköp och inköp plus ca 240.000 kr i tillbehör och arbete (alla monteringar utförda av auktoriserad BMW-verkstad), och jag begär endast 359.000 kr eller högstbjudande (gå gärna in på http://www.mobile.de och jämför aktuella priser på original M Coupé -01/-02...). Den som vill ha en vassare, finare, ovanligare och mer underhållande tvåsitsig kultbil i denna prisklass får nog leta ett bra tag ;-). Se gärna forumdelen "Våra banåkarbilar" ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Mark W. |
![]() |
SÄLJES
|
1510 besök totalt |