Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Julklappstips?
1454 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Julklappstips?

Ja tack tomten!

www.rajamakiracing.com

Nån som provat?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Då vill man väl aldrig köra vanlig bil på bana igen!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Då vill man väl aldrig köra vanlig bil på bana igen!

En polare som kör Roadsport har testat.

"Nu är det f*n inte kul med ngn racebil..."

Mer lättkört än man tror, otroligt acc (helt sjukt som han sa)...sen bromsade han... thumbs up WOOW!!!

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jo!

Jag har genomgått manlighetsritualen på Anderstorp.

Vad ska man säga? Det var så många intryck, det var mycket man inte hann fatta, men några reflektioner som fastnat i huvudet:
- Bilen var inte det minsta "konstig" eller svår att köra, tvärtom. Man skulle ju kunna tro att en F1 bil är jättesvår att köra, bara övermäniskor som kan klara av det, men så är det alltså inte. Säkert knivigt att köra på gränsen i kurvor, men det fick vi inte, Johan låg före och höll farten på lämplig nivå. Inte hade man vågat heller.
- Accet var något överjävligt! 3:an, 4:an, 5:an, samma drag hela vägen. Först på 6:an började det bli lite segt, och sen var det dags att bromsa. Både under gas och broms var den helt stabil, jag provade att gasa på tvåan också (det fick man inte) då blev det en gnutta hjulspinn, men sen bet det direkt igen.
- Av någon anledning känner man inte när man låser upp framhjulen, utan det blir mer "Hmm, det ryker, varför det?" och sen ser man att hjulen står still "oj då!". En variant på det var när man bromsade inför tvära vänstern innan depårakan och ena framhjulet låste till med en rökpuff, släppte, låste till igen o.s.v. Precis som på TV! Det var då jag fattade att jag satt i en formel 1 bil.
- Jag som är lång och ståtlig (188) fick plats. Okej, stolen, eller vad man nu ska kalla skumplastbiten gick inte att ha, jag satt direkt på golvet.
- Finishen på bilen var fantastisk, antingen kolfiber i mycket intrikata vävningar eller fräst aluminium. Imponerande, bilen var ju 7-8 år gammal.

JohanR

Malmköping
Här sen Nov 2002

thumbs up Kul läsning! Nått man alltid funderat på.

MVH

NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tack Johan!!! Skitkul o läsa!

Borås
Här sen Nov 2002

Överst på min önskelista står en formel 3 licens kurs

Täby
Här sen Nov 2002

Kikade lite på infon om F1-bilarna. Det står bla 500 hk och 9000 rpm. Idag varvar BMW och Ferrari drygt 18000 och ger väl lite mer än 800 hk om jag fattat saken rätt.
Runt -95, -96 var motorerna inte lika högvarviga som idag men nog lär de ha varvat en 14-15000 i alla fall under tävling. På Rajamäkis bilar är nog varvstoppet nerställt en del för att spara motorerna men funkar det verkligen att "bara" ställa ner maxvarvet så radikalt? Blir det inte helkonstigt med tanke på kamtider och momentkurvor i dessa supertrimmade sugmotorer?

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Kikade lite på infon om F1-bilarna. Det står bla 500 hk och 9000 rpm. Idag varvar BMW och Ferrari drygt 18000 och ger väl lite mer än 800 hk om jag fattat saken rätt.
Runt -95, -96 var motorerna inte lika högvarviga som idag men nog lär de ha varvat en 14-15000 i alla fall under tävling. På Rajamäkis bilar är nog varvstoppet nerställt en del för att spara motorerna men funkar det verkligen att "bara" ställa ner maxvarvet så radikalt? Blir det inte helkonstigt med tanke på kamtider och momentkurvor i dessa supertrimmade sugmotorer?

Skulle tro att kammar och styrsystem är bytta. Dessutom att lagerspel och toleranser inte är lika extrema som en tävlingsmotor. En dylik motor i tävlingsskick blir nog för dyr i drift.

En tävlingsmotor måste ju förvärmas för att startas så all toleranser i lager mm blir riktiga, m.m, m.m

OBS! jag spekulerar, vet inte igentligen.

/Anders C

Jönköping
Här sen Dec 2002

När jag körde våren 2001 var det Judd F 3000 motor som användes. Säkerligen p.g.a. hållbarhets och ekonomiska skäl. Det var dock inget direktvfel på draget, motorn behövde ju bara släpa på drygt 1 kilo per hästkraft inklusive förare.

JohanR

Jönköping
Här sen Dec 2002

Lite mer...

Motorn förvärmdes inte utan drogs igång och varmkördes, trots ljuddämpare dönade det ordentligt under depå taket! Sen körde Rajjamäki ett par varv för att värma däcken, och så var det dags för första man till rakning...
Man blev igångknuffad med avstängd motor, upp med kopplingen och iväg. Tydligen hade det körts normal start med gående motor tidigare men någon hade varit ivrig på gasen och spunnit rakt in i jordhögen som finns till höger om start o mål på Anderstorp!

JohanR

Täby
Här sen Feb 2003

Det finns ett fransk företag som anordnar F1-tester också, på Magny Cours bl.a.:
http://www.f1-international.com/e_index.html

De har lite div. F1-modeller, men alla verkar ha samma motor, en 700 hk 3,5 l Cosworth-motor. Där har jag hört att man får gasa så fort man pallar med utan föråkare, men jag vet inte om det stämmer. De har även inmonterad antisladd och ABS för säkerhets skull, vilket kanske kan vara tråkigt. Men frågan är hur många som klarar av att köra en F1:a med kontrollerad sladd efter 2-3 varvs testning, så det kanske inte gör så mycket.

En testdag:
Citat:

8:00am Arrival of drivers at the F1 paddock.
Welcome and coffee.

Introductions by the Course Director to Training Teams and Mechanics.

8:15am Kitting out of guests : distribution of helmets, racing suits, gloves, and boots for each person.

8:30am Training on basic notions of driving single-seaters on track, and basic safety rules.
(Respecting flags, marshals, instructors' advice, weight-shifting, braking, trajectories, etc...)

Driving
9:15am Getting to know the track : discovering trajectories and braking points in single-seater, then in Formula 3 car.

12:30pm Discussion and individual complementary training.

12:45pm Drivers' lunch : an alcohol-free meal provided on site by caterers.

13:30pm Special Formula 1 briefing

A look at F1 specifications :
- Safety regulations
- Semi-automatic gearbox
- Driving speed
- Reading information on dashboard
- Getting onto the track
- Techniques for moving off

14:00pm Start-up of F1 engines

14:15pm

First drivers assigned F1 cars after having spent some time in the simulator to learn how to :
- control acceleration
- use steering wheel mounted gearshift
- brake and change gears downwards
First drivers start their laps in Formula 1 cars. (number of laps to be specified later on)
During the course of the afternoon, participants can follow telemetric data on a screen, and can go for a walk around the track to see the circuit from different angles.

A competition for the best timing on the simulator will be organised by the drivers and their guides (after having done their laps in F1 car)

17:30pm End of driving course
Final appraisal by Course Director and presentation of FORMULA 1 Driving Certificates to drivers.
Presentation of Trophy to the best driver on the simulator. Each participant will receive a F1 INTERNATIONAL gift during the closing champagne drinks.

18:00pm End of Formula 1 driving day

om jag fattat rätt så kostar det ifrån 1125 Euro ("Initiation en Formule 3 (2 séries)
3 tours Formule 1") och uppåt, beroende på hur många F1-varv man vill åka.
De tar även emot hela grupper, upp emot 15-18 pers, vilket jag antar kan vara billigare. Då verkar man även kunna köra på andra banor, bl.a. Spa och Nurburgring.

Vore ju kul att köra Spa med en F1:a och se om man pallar med att hålla 300 genom Eau Rouge. Lite chansartat kanske, eftersom det regnar så ofta där och då blir det nog lite väl spännande... Nån gång i livet vore det onekligen kul att testa en F1:a.

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Vore ju kul att köra Spa med en F1:a och se om man pallar med att hålla 300 genom Eau Rouge.

Puh!!! Då får man många såna här . Eller så får man gå med i samma klubb som Zanardi, Villeneuve, Bräck med flera som kanat av där. Jag såg Bräcken köra av där i F 3000 1995. Det var typ "fläpp" och så stod han stilla i däcktraven. Var över på nån sekund.

JohanR

Täby
Här sen Feb 2003

Jo, jag skulle vilja se den amatör som ens vågar hålla i närheten av fullt genom Eau Rouge...

Det gäller att inte ha för utvecklat ego då man tydligen köra flera samtidigt:

Citat:

Q. Are we allowed to race?
A. This is not a race school but there is no problem with you overtaking (where applicable) or driving quickly as long as you use the technique shown. The driving technique is designed to allow you to experience the full power of driving an F1 both quickly and safely.

om jag inte minns fel så var det väl Stefan Bellof som försökte köra om någon i Eau Rouge - inte att rekommendera...

#24, #64, #88
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Hittade en bild på min dator från Eau Rouge med just en F1a bå.

Tokholm
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:

Jo, jag skulle vilja se den amatör som ens vågar hålla i närheten av fullt genom Eau Rouge...

Nuförtiden håller alla fullt i Eau Rouge (har själv gjort det) då banan asfalterats om och inte är lika knölig längre.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Julklappstips?
1454 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande