Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

SteQve skrev:
Allrajt, det är en 12-ventilersvariant. Får en hel bil...som om någon vill ha växellåda eller stolar eller fälgar eller så så kan ni ju säga till =) Jag vill bara ha motorn och inget annat.

Jag vill gjärna ha fjäderdonen med gasklockor, och de klockor och accumulatorer som finns.

Även hydraulpumpen och regularorer som finns, om det inte är något du skall ha själv.

--VVTS--
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

mitsu galant v6 24v den lite äldre runt 97 den har alumotor, snygg och lätt oxå
tror den vägde runt 1300kg

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Jag har stoppat KL-DE-motorn i min Mazda MX-3. Originalmotorn, 1.8L V6 24V (världens minsta serietillverkade V6:a), är på 136hk och 160Nm.
2.0 V6 med 24V (145hk 180Nm) hittar du i Mazda 323F 94-98.
2.5L V6 KL-DE med 24V (167hk 217Nm) hittar du i Mazda 626, MX-6, Xedos 9 och Ford Probe. Xedos 9 finns även med kompressor. Väldigt sällsynta dock.
2.5L V6 KL-ZE med 24V J-spec (200hk) går att få tag på från Japan, Australien, England eller USA.

Jag gav 8000:- för min 2.5 KL-DE hos en skrot. Den hade gått 15000mil och var komptestad. Satt i en 626:a. Vägde runt 150kg när jag fick den levererad på pall.

Växellådan från 1.8:an passar utan några som helst problem. Det som skiljer 626:an och MX-3:ans växellådor är sista växeln. Jag rekomenderar varmt att du plockar svänghjulet från 1.8:an, då det är lättare än 2.5:ans.

Samtliga V6:or är indentiska till storlek, förutom insugsgrenröret som har lite annorlunda utformning beroende på storlek. Styrbox och luftmängdsmätare tillhörande rätt motor krävs också.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det blev en helt annan motor. Åker och hämtar bilen på tisdag. En peugeot 605 med en 3l V6 24v på 210hp

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

SteQve skrev:
Hm, du pratar om diffbroms...har man inte det bara på bakhjulsdrivna? (när det kommer till växellådor, är jag dummare än tåget)

Min Mondeo V6 (bruksbil; bara rostfritt fullflöde med "Special"-dämpare och K&N standardfilter) spinner lätt loss med innerhjulet (alternativt sliter bromsklossar, om man kör med antispin på) när man försöker dra på lite ut snäva kurvor, så diffbroms vill man allt ha om man ska köra hårt, oavsett vilka hjul man (försöker) driva med.

Dessutom har ju FWD-bilar egenheten att de "sätter sig" på fel axel när man drar på, och det blir det ju inte bättre av...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

SteQve skrev:
Vilka av dessa motorer kör med separata tändspolar? Jag vill gå ifrån fördelardosa och tändspole, till att ha separata spolar.

Har alfan eller pesjån det?

Vet inte hur det är med de andra, men Duratec-motorerna har fördelarlösa tändsystem (EDIS) som standard.

observera dock att de flesta har EDIS-"modulen" integrerad i motorstyrningen, så ska du köra MS eller något annat sprut istället så får du oftast leta upp en EDIS6 från någon annan bil, som har den separata modulen.

Beställde just en EDIS6 som suttit på en Ford Mondeo -95 med automatlåda. Nyare Mondeo och alla (?) Mondeo med manuell låda har integrerad EDIS - och tydligen även Cougar, som min motor kommer från, så jag har bara tändspolemodulen. (Sitter på "bakre" ventilkåpan.)

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jag lyfter min egen tråd lite granna....

Jag är osäker på om jag verkligen skall använda min v6:a jag har nu (peugeot), utan jag kikar lite vidare bland alla alfor som finns.

Nu leter jag efter bilar med V6 som är bakhjulsdrivna

Alfa: Där finns det 2,5 och 3,0 till bra priser på skrotarna. Sitter bla i 15x. Är dessa bilar bakhjulsdrivna? Är motorerna i alu (blocken) och är det 24v? Mindre skakningar i denna än i peugeotmotorn? (skall tydligen rista en hel del)

Någon som är alfa-expert här på rejsa?

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Framhjulsdrivna, 12 eller 24V (beroende på ålder) men osäker om blocken är i aluminium.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Google är din vän

Blocken är i aluminium enl. http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/pb87/pb87-3.htm

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Alfa sexan är i aluminium och har 2 format kan man säga. De äldre som satt i alfa90,gtv6,alfa75 (rwd) var på antingen 2,5liter eller 3 liters slagvolym. 3liters modellen flyttades senare över till 164 och fick då Motronic. 75 QV var den enda med motronic resten hade l-jet tronic av de äldre modellerna. Effekten för 12v modellerna är 155-193+ (QV ger troligen ca 200hp). Sedan kom även en 3liters 24v samt en 12v 2,5l turbo till 164:an. Effekt mellan 211-238. Samtliga har samma format på blocket som 12v rwd modellerna så man kan ta delar från en rwd modell .tex tråg, termostathus.

De nyare motorerna som finns i 155, Gtv, 156, 166 och 147 v6:orna har ett annnat block och där blir det mer knåp om du vill bygga om till längsmontering.

om du läser tidigare inlägg så har jag vägt min 3.0 12v i delar, dock ej komplett men det ger kanske en fingervisning om vikten.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jag trodde alla alfas bilar var bakhjulsdrivna. Min peugeotmotor satt tvärställd och drev framhjulen, det e ett meck att få in den längsmonterad på ett bra sätt. Skulle vilja hitta V6:or (alu, 60 grader, 24v, 3l) som suttit längsmonterade...är det en omöjlighet?

Give it to me!

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Kunta skrev:
Alfa sexan är i aluminium och har 2 format kan man säga. De äldre som satt i alfa90,gtv6,alfa75 (rwd) var på antingen 2,5liter eller 3 liters slagvolym. 3liters modellen flyttades senare över till 164 och fick då Motronic. 75 QV var den enda med motronic resten hade l-jet tronic av de äldre modellerna. Effekten för 12v modellerna är 155-193+ (QV ger troligen ca 200hp). Sedan kom även en 3liters 24v samt en 12v 2,5l turbo till 164:an. Effekt mellan 211-238. Samtliga har samma format på blocket som 12v rwd modellerna så man kan ta delar från en rwd modell .tex tråg, termostathus.

De nyare motorerna som finns i 155, Gtv, 156, 166 och 147 v6:orna har ett annnat block och där blir det mer knåp om du vill bygga om till längsmontering.

om du läser tidigare inlägg så har jag vägt min 3.0 12v i delar, dock ej komplett men det ger kanske en fingervisning om vikten.

Jag tolkar dig som att om jag får tag i en 3l v6 från en 90, gtv eller 75 så kommer den passa bättre för längsmontering? Enda nackdelen är då att det är 12v? Kanske jag kan leva med iofs...fast helst inte

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Min önskelista på v6:a

60 grader (jämn drift)
24 ventlier
ca 2.5-3.5L (170 - 220 hp)
2 kammar per bank (men det lär bli svårt)
helt i alu
skall vara avsedd för längsmontering (dvs gå att fästa på sidorna av bankerna, som en v8)

omöjligt?

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SteQve skrev:
skall vara avsedd för längsmontering

Audi?

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

SteQve skrev:
Enda nackdelen är då att det är 12v? Kanske jag kan leva med iofs...fast helst inte

Jag skulle inte tveka en sekund. Jag hade en 164 med 3L 12V motorn och det är den trevligaste maskin jag nånsin haft i någon bil! härligt ljud, trevlig varvig karaktär. Okej den slukade lite mkt dricka men så kördes det ju ordentligt också! helt klart uppmuntrande karaktär iafl!

om man vill ha lite mer pulver i sin sjua så är det helt klart ett alternativ... eller om man klämmer ner en sån i en lätt mittmotorbil, kanske av typ Speedster...

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kraniel skrev:
SteQve skrev:
skall vara avsedd för längsmontering

Audi?

Plus redan kopplad till lämplig växellåda för mittmotorarrangemang. thumbs up

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

SteQve skrev:
Min önskelista på v6:a

60 grader (jämn drift)
24 ventlier
ca 2.5-3.5L (170 - 220 hp)
2 kammar per bank (men det lär bli svårt)
helt i alu
skall vara avsedd för längsmontering (dvs gå att fästa på sidorna av bankerna, som en v8)

omöjligt?

Ford Duratec V6 2.5 och 3.0 (Cougar, Mondeo V6, Mondeo ST200, Mondeo ST220) är 60-graders, 24-ventilers, DOHC (två kammar per bank med rullvippor), är helt i alu - men fästen är lite värre!

På ena sidan finns några grövre hål där mellanaxeln mellan diff och vänster drivaxel sitter, och de borde hålla, tycker man. På andra sidan finns dock inget annat än plats för oljefilter och några mindre hål åt kamkedjehållet till för AC-kompressorn. Där finns inget jag skulle våga bulta ett motorfäste i.

Motorn är avsedd att hänga i ett grovt fäste som sitter bultat i blocket mellan topparna och sträcker sig ut mellan kamkedjorna, samt i växellådan som i sin tur sitter med ett fäste på var sida av sprängkåpan. Motorn ska alltså hänga i växellådan och några bult mellan topparna.

Det där fästet mellan topparna går f ö inte att få loss utan att lyfta ena toppen, kan jag upplysa om! ...fast eftersom jag inte ska ha eländet (ingen styrservopump att "bygla" över, och tunga som är dessa bitarna, dessutom) så blev det borrmaskin istället. (Lite onödigt att lyfta en topp bara för det...)

I min Westfield ska jag naturligtvis ha motorn längsmonterad (med Honda S2000-låda), men det blir lite special: Inga fästen alls på sidorna av själva motorn, utan ett framåt från blocket (mellan topparna och ner till ramen) och ett fäste på var sida ut från adapterplattan mellan motor/växellåda.

Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Toyota Camry V6 som i sverige såldes mellan 1997 och 2001 har en:

3.0L V6 (osäker på vinkeln, men min går i princip helt vibrationsfritt)
24 ventiler
190hp/275Nm (som mest 230hp/328Nm i vissa versioner som inte sålts i sverige)
2 kammar per bank (självklart)
helt i alu (förutom fodren då )
Camryn är visserligen framhjulsdriven, men motorn "står" vad jag har kunnat se på RWD-liknande fästen
(Kan titta närmare på motorfästena om det låter intressant.)
Sist men inte minst.. Toyota-driftsäkerhet..

Bolt-on kompressorsatser från TRD finns, som ger 75 hästar extra med bibehållen driftsäkerhet.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

olofson skrev:
Ford Duratec V6 2.5 och 3.0 (Cougar, Mondeo V6, Mondeo ST200, Mondeo ST220) är 60-graders, 24-ventilers, DOHC (två kammar per bank med rullvippor), är helt i alu - men fästen är lite värre!

Samma motor(familj) sitter längsmonterad i Jaguar S-type så fästen måste gå att lösa, inspiration därifrån kanske? Fast det kryllar ju inte av Jaggor att kolla på.

Alfamotorn (164) bör väl ha vettiga fästen eftersom den längsmonteras i "ur-GTV" emellanåt?

/Gustaf

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

SteQve skrev:

Jag tolkar dig som att om jag får tag i en 3l v6 från en 90, gtv eller 75 så kommer den passa bättre för längsmontering? Enda nackdelen är då att det är 12v? Kanske jag kan leva med iofs...fast helst inte

Ja, plus 164 v6 och inkl 24v. Då sitter motorfästena på sidan av blcoket. De nyare versionerna är jag osäker på hur de sitter fast.
Westfield: Kan inte annat än att hålla med dig, 12v motorn är en riktigt trevlig upplevelse och även om 24v motorn ger mer effekt, mer vrid, varvar mer så gillar jag 12v motorn bättre. Då har jag brukskört båda typerna.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Kan motorer snurra åt olika håll? Dvs när jag väljer motor så måste jag även veta vilken låda jag tänker passa ihop den med? Kan det bli problem med detta om jag inte ser upp?

Kanske ni även har förslag på bra lådor? Har kikat på getrag, men kanske finns andra tillverkare...

Citera
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (15269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande