| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med kabeldragning elfläkt (Löst)
|
2699 besök totalt |
|
Ibland låser det sig helt
På min bil (M3E30) termostat för hel och halv fart på fläkten. Sladdarna till termostaten var inte i så bra skick och glappade och det var omkopplat så jag vill börja om. Nu är frågan hur det ska kopplas. På den trepoliga kontakten (se bild) ska det sitta en hane med tre kablar De tre kablarna är 1. +12v 2. Kabel till halvfart relä 3. Kabel till helfart relä Nu till problemet På termostaten är det bara två stift! Vilken kabel ska vart? På bilden med kablarna syns 2 kablar vad ska dessa användas till (de sitter på samma kabelstam och sluter på samma ställer)?
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
|
Det är väl så att de två lösa kablarna ska gå till termokontakten som sitter i kylaren och den andra trepoliga kontakten går till fläkten.
Som jag har förstått det så ska halvfartsläget gå för jämnan och helfartsläget startar vid behov. _________________ Jonas Edling |
||
Nej kablarna till fläkten är kopplade, tre grova kablar. När jag kopplar samman kabel 2 med 1 så startar fläken på halvfart och när jag kopplar 3 och 1 så startar den på full fart. Enligt de papper jag har så ska fläkten starta på halvfart vid 91 grader och gå för fullt vid 99 grader. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
|
Den runda kontakten på bilden till givaren för -88 och senare. På dessa sitter det en dubbeltempkontakt i termostathuset.
Nåväl lite kortresumé på elkopplingen ute vid tempkontakten, grön/svart = +12V slut mot svart => relä K1 drar => +12V på svart/blå (4 mm2) => fläktmotstånd => lågfartsläge på fläkten slut mot svart/brun => relä K6 drar => +12V på svart/grön (4 mm2) => högfartsläge på fläkten elschema (klicka på bilden): Så ditt fall kopplar du grön/svart och svart/brun till tempkontakten i kylaren. (De andra två trådarna med flatstift struntar du i. De är i ditt fall ej använt överskott.) På bilar med med AC startar fläkten på lågfart när AC:n går, vilket också syns i elschemat. Elschemat är kopierat från http://www.soulblighters.com/e30tech/e30m3_87.pdf _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Tack allt glasklart, äntligen har luggit sömnlös ett par nätter!
Men jag har en fråga kvar, om man kopplar på detta vis så används inte lågfartsläget alls. Ska det vara så eller är det bara för AC bilar? _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
|
Ska och ska. Har man bara en temperaturkontakt så har man inget val.
Men jag ser inget problem med att bara använda högfart på fläkten. Jag har det kopplat så då jag saknar mitt fläktmotstånd. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Efter ganska mycket funderande och sökande på internet så visade det sig att den givaren som skulle suttit i kylaren ska var 3 polig och inte 2 polig som den som är monterad, därav har jag inte lyckats lista ut hur den ska kopplas. Den givaren som är monterad ger endast en signal vid en temperatur så det ska kopplas på full fart. Kopplar nu så att den gå på fullt enligt den termostaten och kan regleras med strömbrytare inifrån. Så får vi se hur den reagerar, blir det inte bra så byter jag till en tvåläges givare. Tack för alla hjälp.
_________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2699 besök totalt |