Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1450 besök totalt |
Blää - min motor mår illa
![]() Den sprätter ut en massa motorolja genom vevhusventilation, där har tidigare varit en hel del vevhusgaser som ventilerats ut där, men nu kommer det en hel del olja. (alldels sörjigt i motorutrymmet, det t o m började stänka upp på rutan ![]() Har öppen venvhusvent, det går till en liten behållare som i botten är kopplad med en slang till sumpen, på toppen sitter ett filter och det är där det stänker ut olja. Ingen märkbareffektförlust eller så. Det enda jag kommit på som verkligen kan ge exakt detta är om slangen ner till sumpen är tilltäppt. Men jag är inställd på att det är något stort fel på motorn.... ![]() Åkte 2xfriträning idag och halva tidsträningen, men rejset vågade jag inte köra. Bilen övernattar på Knutan idag (hade kört ner den). Det enda positiva med detta är att jag får kolla lite på ERF-tävlignen imorgon när jag hämtar den med trailer ![]() EDIT: Annars var lambda och EGT bra, max ca 770°C _________________ Pär Hylander |
||
Samma symtom hade en kompis med en 240 TIC, han hade ställbart laddtryck och den var i botten sen pjäxan i pannrummet så efter några sek så skvätte det olja på vindrutan, stannade och bärgade hem bilen, oops hål i en kolv.
Kanske något som har hänt som fick oljan att tryckas ut?. Det är inte normalt att ha högt lufttryck i vevhusventilationen?. Kolvringarna eller kolvarna som blivit lite krassliga? _________________ Kör cheva numer. |
||
En del vevhusgaser har jag som sagt haft tidigare, och det har inte ökat märkbart - skillnaden är att det följer med olja
![]() Plockar jag av filtret till vevhusventen så ser man att det ryker därifrån, men jag skulle inte vilja kalla det högt tryck. Sätter man fingret löst för så går det inte känna att där är något tryck. _________________ Pär Hylander |
||
oftast är det väl dåliga kolvringar som ger högt tryck i vevhusventen (=olja följer med ut). Speciellt på turbobilar har jag märkt, min Subaru trycker kopiösa mängder olja genom vevhusventen. :-(
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Ja, du kan andas ut, du slipper alltså åka med mig.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Låter tråkigt.....fast jag är klart ganska nöjd med att slippa åka med. Du borde fö vara skrajare för att åka med mig...det har jag plåtbevis på
![]() Hur gick varvtiderna på Knutstorp under träningen då? Nytt pers.? Vi hoppas att det är ett litet skitfel som inte kräver en massa ![]() ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1450 besök totalt |