| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Caster i IRS-bakvagn
|
1326 besök totalt |
|
Caster i IRS-bakvagn
Jag håller på att svetsa ihop min bakvagn och kom att fundera på om det spelar någon roll vilken castervinkel man har i en bakvagn? om den inte spelar någon roll kan jag skippa att bygga den justerbar. _________________ Robert Eklund |
||
|
caster i framvagnen ger returkrafter så att ratten vill centrera bland annat.
men det behöver jag ju inte i bakvagn så det känns som 0 grader caster skulle fungera i bakvagn. eller är jag ute och cyklar? _________________ Robert Eklund |
||
|
Är jag ute och cyklar om jag påstår att caster inte existerar för ett hjul som inte är styrt?
Caster definieras väl som styraxelns avvikelse från lodlinjen från sidan sett, och för ett hjul som inte styrs finns det ingen axel och inte heller någon castervinkel. Enligt samma logik som att jorden inte längre skulle ha två poler och en ekvator om den skulle sluta snurra.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
|
Man får också en del camderkompensation av castern i framvagnen när man vrider på kringlan.
Men nu var det fråga om en bakvagn och den grad av styring man har på bakhjulen så kan man glömma castern. Ja så skit i casterjustering men INTE i camber justering den är bra att ha. ps Vad är IRS???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Individual Rear Suspension = delad bakvagn, oftast dubbla a-armar avses men kan ju i princip användas på snedställda länkarmar (som Sierra, BMW) eller de-dion per defintion. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jänkarna snackar ofta om IFS och IRS. IFS står då för Individual Front Suspension. Å andra sidan kan man ju fråga sig hur vanligt det är med stel pinne fram, men det finns/har väl funnits på en eller annan skapelse antar jag. Elda lugnt! _________________ Martin Öling |
||
|
Det är bara att titta på en Monster truck så hittar man en TPFS (Telephone pole Front Suspension)
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Caster i IRS-bakvagn
|
1326 besök totalt |