| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver låna, hyra eller köpa en 54mm hylsa
|
4358 besök totalt |
|
Ah, det eviga problemet att hitta en hylsa för att få loss sväghjulet på en Mazda Wankelmotor
Antar att det är fel svar men.... Gör en hylsa själv. Det gjorde jag. Lite plattjärn och en svets samt en skruvskalle till vilken du har en hylsa. Det funkar faktiskt! Nu borde jag haft en bild här på hylsan men det har jag inte _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Alltid en idé, fick förslaget igår men jag har ingen svets. Visst kan jag alltid våldgästa någon men helst vill jag ha en färdig hylsa. Hoppas på några positiva svar under dagen.
_________________ Anders Herbner |
||
|
Annan DIY-idé
Finns blocknyckel storlek 55 på biltema, 200:- kapa bort runda delen och svetsa fast ett grovt rör som man svetsar en hävarm i? Edit: kräver ju också våldgästande iofs.. Antar att om du nu hittar en hylsa blir det dyrt att köpa iaf. Känner du någon bonde? Dom brukar ha en del rejäla saker, kanske inte så rejäla iofs men man kna ju kolla. Edit igen: om du nu ska fråga efter hylsor så bör det vara en 55a du söker. 54 är uddastorlek, 55an kommer från M36muttrar och skruvar _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Det är en 54'a jag söker, Mazda Wankel special om jag börjar fatta rätt. Blir till att ställa sig i fräsen... Jobbigt! Fler förslag önskas! _________________ Anders Herbner |
||
Leta efter en 2 1/8" om det möjligen kan vara enklare att hitta! Alternativt prova med en 55 mm (enligt Erics idé) som du shimsar in lite mot skruvskallen med någon lämplig tunnplåt. Är Biltemas nyckel 6-kant eller 12-kant? Det borde gå lättare att shimsa en 6-kants. Varför Mazda valde just 54 mm kan man ju undra men så är det.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Det är ingen fara att dra en 54 med en 55a, skillnaden är så liten på så stora storlekar att det inte spelar någon roll.
Jag har t.ex. dragit bort en 34mutter med 35hylsa med en kraft ganska nära 700Nm utan att det var ens nära att börja runddras. iofs med 6-kants krafthylsa men ändå
Kanske mer t.om med tanke på att jag hoppade på förlängningsskaftet innan bråten lossnade.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag tror(men jag vågar inte svära på det innan jag dubbelkollat) att jag har en sådan. Jag vet iaf att jag köpte ett par rejält stora hylsor från swedol(http://www.swedol.se/), så du kan ju ringa och kolla om dom har några. Det var inte så farligt dyrt vill jag minnas. Annars kan jag alltid kolla i garaget om jag hinner förbi där i helgen - har jag en så kan du få låna den om du vill.
Ps. Kom på nu att det nog är 45 och 46 jag har... kanske blir liiite för tight passform med dom. Swedol är dock fortfarande ett tips, dom hade en del brutalstora hylsor när jag kollade där sist.
|
||
|
55mm = 65kr exkl moms (www.swedol.se), kommer använda detta som nödlösning.
Jag har med 90% säkerhet fått möjlighet att låna en.
65kr var total fel, 165kr skall det va (Jobbigt när de säger fel i telefonen). _________________ Anders Herbner |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Behöver låna, hyra eller köpa en 54mm hylsa
|
4358 besök totalt |