| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krångel när jag luftat bromsarna..hjälp!
|
10 besök senaste veckan (13489 totalt) |
|
(Har sökt lite och konstatera att den drar in luft via nipplarna ev.. ) Jag luftade bromsarna med först biltemas vätska sen Castrol SRF, jag körde ner lite under MIN sträcket och hade en kompis som satt i bilen och pumpade bromsen. (Han höll inte tryck på pedalen när jag stängde nipplarna) Det kom småbubblor hela tiden men det kanske beror att luft drog in sig från nipplarna.. Det största problemet är att nu efter allt var klart (trodde jag) så går pedalen i botten första gången man trycker på den, sen nästa gång så så stannar den halvvägs sen gången efter det lite tidigare å sen på samma ställe... väntar man sen en stund å trycker på bromsen igen så går pedalen i botten igen... vad är fel? Har jag gjort nått elementärt fel i luftningsprocessen? (det läcker inte någonstans) _________________ Mathias Lövdblad |
||||
|
Re: Krångel när jag luftat bromsarna..hjälp!
ehm... Antingen måste man stänga nipplarna mellan varje "tag" på pedalen, och stänga medans pedalen är på väg ner, eller, så tar man ett par meter genomskinlig slang och ansluter på nippeln och låter vätskan cirkulera tillbaka till behållaren. Givetvis kan man ta ett ok i taget (börja med den längst bort) såvida man inte har elak bromsvåg (för då måste man ta två åt gången). Jag brukar alltid ta den senare metoden. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag hade oxå ett h-vete när jag bytte bromsvätska förra året på speedstern. tömde systemet helt och fick sen bubblor i cylinden hela tiden.
Vet inte om det påverkade, men till slut vi lossade behållarn, som sitter lägre än cylindern o sen började vi pumpa o lossa nippeln o skruva åt o sen pumpa igen, osv... i X antal timmar
Tror inte vi fick det helt 100 bra, men jag körde ju med den hela förra sommarn iaf
_________________ Johan Classon |
||||
|
Skall jag lufta på någon av de bilar jag har med riktiga bromsar så startar jag motorn, lägger en tyngd (slägghammare bromsskiva tegelsten) på bromspedalen, sätter en slangstump på nippeln och ner i en petflaska, öppnar nippeln, låter ca en halvliter rinna ner i flaskan, stänger nippeln. vidare till nästa hjul.
Har jag nybytt vätska så jag vet det är frächt i hela systemet kan jag ha lång slan och återcirkulera vätskan. På bilar med primitivare bromsar (cyckelpumpsvarianten) sätter jag en backventil från en cyckel på en slangstump, så vätskan enbart kan passera ut, monterar på nippeln, ner i en flaska, öppnar nippeln och pumpar en stund på pedalen, sen stänger jag nippeln. Se till att det inte blir tomt i behållaren när man håller på, så det sugs in ny luft. |
||||
|
Så här brukar jag göra: först tömmer jag behållaren på gammal vätska och fyller i ny (försiktigt).
Sedan tar jag min egenkonstruerade bromsluftare (vetil från MC slang i ett lock och en luftpåfyllare) sätter sedan på ett lätt tryck på behållaren (brukar ställa reduseringen på lite under ett kilo, vet inte om det är rätt tryck, men det funkar! börja gärna med ett lägre tryck) Sätter sedan på en genomskinlig slang på luftnings-nippeln sedan tappar jag ur vätska tills det kommer ny ur nipplarna genom slangen. Lufta gärna två varv runt bilen. Jag bytte ca: 0,8 liter vätska (inklusive behållaren) Några viktiga saker att tänka på: *Skaka aldrig flaskan! *Häll alltid vätskan försiktigt! *När du fyllt behållaren, vänta gärna någon havtimme innan du börjar lufta. *Låt aldrig behållaren bli tom på vätska, när du luftar! Annars får du luft i systemet! Jag säjer inte att jag gör rätt, men så här gör jag
/Sliparn
_________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
|
Jag har också en sån där trycklufttsak fast en som man kopplar till däcksventilen, brukar vara lite drygt att få den att täta men det är jäkligt smidigt iallafall när det väl är igång. Man kan sitta och vrida och vända lite på oket och knacka lite för att hitta småbubblor som gömmer sig.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Har inte haft problem med att luft sugits in igen i nipplarna vid oken. Har genomskinliga slangar där så att man ser vad som händer (vilket håll bromsvätskan går). Jag råkade få in luft via vätskebehållaren en gång, men det var för att jag inte hann fylla på i samma takt som jag tömde - då fick jag ett gurglande ljud i systemet.
(och förstås samma symptom som du med trampandet på pedalen). Jag höll på nån timme > med att pumpa runt bromsvätska genom systemet tills den var fri från luftbubblor, tog hjälp av bromsservot genom att ha motorn igång vilket underlättade, då fick jag ur den sista luften. På verkstan har diagnosverktyget ett speciellt program som jag tror styr bromsservot som hjälp vid urluftning.
_________________ Vincent Wong |
||||
|
Har bytt bromsvätska på MOGen för 1a gången. Den har servoassisterade bromsar. Jag har luftat alla hörnen flera ggr och kört igenom flera dl vätska och inte en bubbla syns, men....inget tryck i pedalen
Undrar om Lockheed servona spelar mig ett spratt? Måste man smälla igång motorn för att få tryck i systemet och pedalen tro? Någon som vet? _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Bromsarna måste ju kunna fungera även om motorn dör så det är väl ganska osannolikt. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Precis vad jag själv tycker också. Dvs bromsarna är bara assisterade av servon. Troligt har jag luft kvar....Får prova att lufta huvudcylindern....sen kanske servona också. Kan bli en sölig kväll
|
Kan du utveckla det lite? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Bromsvågen är ju alltid uppbyggd så ena kretsen är bak, andra fram. Själva vågen (pinnen) måste ju installeras så att den inte kan snedställas alltför mycket. Den ska gå att vicka lite, men inte helt snedställas. Detta för att förhindra att om man tappar bromstryck bak, att man inte har noll bromskraft. Om man då luftar bara bak t.ex., så går ju inte pedalen att trycka helt i botten eftersom främre kretsen "tar emot" och man får då reducerad slag under luftning. Därför luftar jag alltid en fram och en bak, för att få ordentligt slag i pedalen. Jag återcirkulerar alltid till behållaren senaste åren genom genomskinliga slangar. Då ser man ju när det är slut på bubblor. Man får ej heller pumpa för fort för då blir det liksom "skum" eller mjölkigt av små bubblor. När systemet är helttomt kan ibland vara svårt att få genom bromsvätska genom huvudcylindrarna så då får man trixa lite, antingen tryckluft eller jättesnabba slag på pedalen eller nåt sånt för att skapa lite under/övertryck. Det är mina metoder iafl och har funkat för mig flertalet gånger. Brukar ta flickvän/sambo/fru att pumpa, och sedan springar man själv runt och låser nipplar och sånt, men i worst case går det utmärkt att göra själv också. Glöm inte att har man fyrkolvsok måste man lufta båda sidor av oket normalt sett. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
annars är en bromsluftare från mekonomen/micro/AutOExperten/Meca osv inte farligt dyra ( typ 350:-) tryckluftstyp.
då har man full koll !! bar att sätta sig på pallen brevid bilen & titta snällt på slangen när man öppnar luftnippeln
förutsätter ju iofs att man har lillgån till en liten kompressor som sagt, men fort går det & bra blir det !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Annars finns latmansmetoden som ofta fungerar bra.
Upp med bilen på pallbockar och bort med hjulen. Öppna luftnipplarna och låt det rinna. Tyngdkraften sköter jobbet. En kort slangstump på varje luftnippel är trevligt så slipper man spill på oken. Denna metod är speciellt bekväm om bara skall byta vätska. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (13489 totalt) |