| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trycktesta kylare
|
3313 besök totalt |
|
Re: Trycktesta kylare
Det går utmärkt! Tryck inte mer än ett kilo bara... Inte så dumt att bygga om ett kylarlock med påfyllningsventil och mätare, så ser man om trycket har sjunkit under en viss tid... |
||
Går utmärkt! Du behöver inte fylla den med vatten för att testa, luft går bra.. en cooler bör väl hålla för lite mer tryck. En bra grej man kan göra när man letar läckage i typ coolers är att spruta såpvatten med en blomspruta, det bubblar ganska friskt vid eventuella läckage!
|
||
|
Jag använde trädgårdsslangen när jag täthetstestade rörsvetsar till kylsystemet. När hålen var pyttiga stod det som en vattendimma om hålet. När det var tätt sköt jag en slangstump med blockad ände 30 meter när slangklämman (som inte var helt åtdragen) släppte..
Men om man hade nån sorts dumpventil/säkerhetsventil vore ju trädgårdsslangen helt OK till att testa även kylare med. _________________ Arne Lindgren |
||
Den jag bytte till är testad till 4 bar i ett vattenbad på en firma, de testade dessutom med både kallt och varmt vatten runt IC'n. De hävdade att vissa sprickor inte märktes när den var kall utan kunde uppstå endast när IC'n var varm, hur det är med den saken vet jag inte men det gjorde så iaf... ;-) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Trycktesta kylare
|
3313 besök totalt |