Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Avgassystem | 1, 2 >> 10368 besök totalt |
Jag var hos Cristos på Autokinito för ett tag sedan och fick bakläxa, bland annat så fick den inte ur sig avgaserna.
jag använder Supersprint, komplett inkl. extraktor och dom skall ju vara erkänt bra. Har ni erfarenheter kring olika fabrikat? Nu menar jag då uppmätta resultat och inte bara sådana där det känns som om det går bättre/sämre. Cristos tyckte att jag skulle byta den främre "gnistsläckaren" till ett rakt rör. Bilen är så till åren att jag ej har kat. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Jag har erfarenhet av SuperSprint och Eisenmann (Kelleners Sport) och båda ger viss effektökning som iaf är mätbar men visst är det nog så att det låter snabbare mer än vad den egentligen är?
Kommer inte ihåga vad jag hade för sportavgas då jag körde GTi men lät gjorde det iaf och den varvade ur på 5:an. |
||
Jag har erfarenhet av Simons sportsystem. Till Kadett 16v ät de av 2,5" diameter rakt igenom (även i dämparna). Dämparna är av "fullflödestyp" och ger sannolikt rätt lågt flödesmotstånd jämfört med originalsystemet.
Tyvärr så har ju de flesta medaljer en baksida, Simonssystemen rostar lätt, passformen brukar vara sådär och bullret är ganska högt när det är nytt. Efter en del användning har dämpullen brunnit upp varvid ljuddämpningen försämras ännu mer. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag hade tidigare JT 2,5" (Simons tävlingssystem) fast som du skrev Micke, så blåstes dämpullen ur och det blev outhärdligt att åka i bilen. Bytte då till Supersprint 2 1/4" (samma som original) och den gick faktiskt lite sämre med det. 3-5 km/h lägre toppfart. Å andra sidan så blev man inte nervvrak.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Halloj Nisse och ni andra!
Kort bara, vilket trevligt forum Magnus pulat ihop, snyggt jobbat! Har samma erfarenhet som Nisse efter en körning hos samme Christos. Min främre dämpare gör att effektkurvan får en dalgång, inte bra! Blev "tillsagd" att plocka bort den. Om det sedan av bullerkrav blir störande så skall jag ersätta den bakre med en större, då den bakre inte inverkar på effekten. Om detta fungerar återstår att se. Röret är annars ett JT 2,5"-system hela vägen. Allt enligt Christos och hans rullande väg. Känns väldigt vetenskapligt, annars instämmer jag i "mer ljud, mer fart" Morsans remjohan kändes rätt snabb! _________________ /Calle |
||
Har man inte turbo så gör ett större system inte så mycket effektmässigt.
Sugmotorer låter lite tuffare och ger någon enstaka Hk kan jag tänka mig om det inte är en väldigt högvarvig motor vill säga. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
På min 944:a satt det vid köpet ett hemsnickrat 2½" system, detta ramlade isär tämligen omgående och ersattes då av originalet som jag fick med.
Detta passade bilen jättebra och prestandan ökade trots att en del andra trix är gjorda med den. Sensmoral: originalet är inte alltid dåligt! Tydligen finns det dock ett system som Söderberg tar hem som är bra, annars blir det ett hembyggt 3" i rostfritt vid ev. byte. _________________ /Mathias |
||
okej, en helt annan typ av bil men ändå...
Min Golf VR6 syncro (2,9 liters) hade ett otroligt fint mellanregister men var klart snöpt i toppen när den var helt original. Det var absolut ingen ide att växla ner när man skulle köra om. Ni vet.... "jaja, jag varvar upp lite till men jag har egentligen ingen lust" känslan. Så fort garantin gått ut så bytte jag till ett sportsystem från Ferrita och OJ! Motorn blev rena rama japanska symaskinen. Varva helglatt ur och det var en fröjd att växla ner för motorn VILLE på toppen. Det var väl investerade pengar. Sen chippade jag hos Forsberg, blev lite skillnad men inte värt pengarna. Satte konluftfilter med ORDENTLIGT med kalluft som gav lite lite till men var värt pengarna (där var BARA ljudet värt pengarna ) Men som sagt den bilen är inte att jämföra med eftersom den helt klart är "komfortsnöpt" i original och inte tänkt för såna som mig egentligen _________________ Magnus Thomé |
||
Eftersom jag är snål så brukar jag bygga egna avgassystem och då blir det alltid Apple Racing-ljuddämpare. De går tyst och flödar bättre än det mesta. Man bör förstås ha två olika stora på varje rör för att dämpa ett bredare ljudspektrum. Turbocenter har tagit över Apple-dämparna, för övrigt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Angående det här med originalavgassystem...
I BMW Sport Clubs begynnelse var det med en kille med en Alpina B6 2.8. Han lät bygga ett nytt avgassystem till den, inte för att originalet var dåligt utan för att han främst ville ha bättre sång. Och sång blev det! Rak stor sexa på fullvarv - mumma! Det roliga är att han bromsade bilen före och efter - gav inte en enda hästkraft trots ökad diameter på rören och vad han trodde var mindre motstånd. Så Alpina visste nog vad de gjorde när de snickrade ihop det avgasssysstemet... På min gamla 323 E30 med 2.6l motor gick jag från original grenrör och Simons-system till Supersprint extractor och rör. Gav lite plus, men var något klent i dimensionen. Lät efter ett tag Söderquist Racing bygga en 2-1 kollektor efter grenröret och ett 3-tums rör hela vägen bak. Gav klart bättre mellanregister än med Supersprint rör och dämpare och framförallt gudomligt ljud. När jag var på bilsemester i Italien jublade de bilgalna italienarna när ljudet slog mellan husväggarna och på en uteservering gjorde de vågen! ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Angående bra avgassystem så måste jag säga att det finnaste och bästa system jag ägt är det som jag bad Uppsala Avgasteknik göra till mig på Fiat Coupén det är inte bara väldigt bra flöde i det utan det är även bra snygt & låter underbart!
Så ska man bygga ett system för just sin egen bil med lite grövre rör så rekomenderar jag verkligen Avgasteknik i Uppsala... /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Det som satt på Punto GT'n var inte helt fel det heller :-) _________________ Magnus Thomé |
||
Du skojar va?
Inte för att Micke240SX gjorde ett dåligt jobb men så bra vet jag inte och Simons dämpare... Hur som helst så ska Avgasteknik få bygga på Alfan... /Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Efter ha provat olika modeller (hemma pul) så har jag kastat in handuken , grenröret på M-52 motorerna ställer nog till ett och annat för avgaserna , så blir ett rostfritt supersprint , från catten och bak
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Allmänt banåkaforum Avgassystem | 1, 2 >> 10368 besök totalt |