| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulbultar gått av, hjälp!
|
3 besök senaste veckan (2569 totalt) |
|
Tjena! Var igår ute och skulle ta andra provturen med bilen, allt funkade fint, (så fint som en omappad motor me 1600cc spridare gör) men efter att jag hade kört ca 1mil, så började bilen hugga som fan, och jag bromsade genast ner och då small höger fram däck av.. Pinnbultarna gick rakt av, Spacern var helt centrerad och jag hade dragit hjulet ordentligt, och efterdrog det efter första provturen. det var inte så jätte skoj, tog ett par timmar att lasta bilen upp på en transport med hjälp av domkraft och ett par kompisar, sedan fick vi med ett bågfils blad såga av den sista bulten som satt kvar men inte gick att ta loss.. Så vi sedan kunde få på en orginal fälg och rulla av bilen.. Men nu till frågorna. Vad kan detta ha berott på? är 2cm spacer för brett när man bara har 4 långa pinnbultar rakt igenom den och fälgen? Eller är det så att mina bultar troligen var av dålig kvalite? Den lite mer aktuella frågan, vart kan jag få tag på spacers innan helgen?? Till en nissan 200sx s13, är i stort behov av detta.. Eftersom jag skall få hjälp av en kille att mappa bilen ordentligt på sönda, och mina bromsar tar i fälgarna om jag inte har spacers. Funkar universal spacer på några millimeter bra nog så att man kan använda dem under en da när man skall mappa, eller är det riskabelt att changsa på det? Sett att både gummihuset och biltema har universal spacers, för 50-100kr typ. bild från färden http://img414.imageshack.us/my.php?i _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
|
Låter trist det där. Hoppas bilen klarade sig bra i övrigt!
Hur låg ET har du på fälgarna? Det kanske blev för stora påfrestningar med lågt ET och spacers. Hur hårt körde du med bilen? Jag har hört att det förekommit att bultarna gått av när man kört 4-bultat på ban- och driftingbilar. Men då har det nog inte rört sig om en lugna provturer... |
||||
|
Vad var det för bultar (fabrikat/lev etc)
Längden på bultarna (tjocklek på spacer) har normalt inget samband med brott. Kan du ha sträckt bultarna för mkt vid montering? Har det funnits färg/ytbehandling i kontaktytorna mellan fälg-spacer-bromsskiva alt i konan för muttrarna? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Efter att det small till trodde jag att front/skärm/sidokjol skulle vara kass, men fälgen räddade fallet genom att bromsskivan ställde sig i den. Och det var 1mm markfrigång för fronten
Jag körde inte hårt, utan var mer ute för att testa så allt funkar.. Så när det hände körde jag väll i 40kmh på rak väg.. Men har nu plockat av alla spacers eftersom jag inte vill att detta skall hända igen.. Men problemet med att jag måste ha tag på spacer fram innan helgen kvar står!.. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Det var en cnc firma som gjorde spacers och bultar till mig, så bultarna är svarvade med pressade splines på. Har dock inte mer info om dessa bultar.. Tog förgivet att det skulle fungera på min bil med tanke på att han sålt spacers till andra tidigare. Tror inte att jag sträckt eller skadat bultarna vid montering.. Tycker jag gjorde som när jag tidigare bytt pinnbultar på bilar.. Har inte fälgen framför mig nu, men kan nog ganska säkert säga att det faktiskt finns lite ytbehandling vid konan.. Eftersom fälgen inte är vanlig alu färg. Men kan detta vara orsaken? då skulle detta alltså kunna inträffa även om jag hade kört helt utan spacer? På bilden syns fälgen: http://img424.imageshack.us/img424/3 Vet du ngt om att använda spacer från biltema tillfälligt? för att få ut hjulet några mm? _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
|
Jag sätter 50:- på fel material samt fel härdning av dessa.
Lite färg finns alltid i hålen _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Vanliga universalspacers och standard fälgbult funkar utmärkt. har själv kört en hel del på både bana och gata med 5mm univeralspacers.
Enda bekymmret är att hjulen är jobbiga att montera när ingenting centrerar och man samtidigt ska hitta passande hål i spacern. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Har spacern möjlighet att centrera mot navet och har fälgen en centrerad styrning mot spacern?
Sen misstänker jag liksom Dude att skruvarna inte är korrekt tillverkade. Skuren gänga är ju inte någon höjdare dessutom. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Får posta en bult till en expert så får vi se
Tänkte väll att det inte skall vara så känsligt
_________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Det va riktigt centrerat och fälgen styrde bra. Hörde också att skuren gänga inte är helt hundra.. Skall beställa nya spacers och bultar, av någon annan firma alltså.. _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
okej, skall testa om det räcker med 5mm.. Hoppas det! _________________ //StaffanEdvardsson |
||||
Bara för att bultarna kanske inte håller måttet behöver det ju inte vara något fel på spacerplattan. En tanke är ju att kontakta firman om problemet. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag kan, om du vill, kolla en skruv åt dig. Material, härdning osv osv osv Jag kan inte lova att jag hinner göra det den närmsta veckan men inom en ganska snar framtid ska gå bra. Har du en närbild på brottet och en skruv i sin helhet? _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (2569 totalt) |