|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare

03 Maj 2006 07:38
Närkontakt bromsok och fälg
Tjo!
Jag fick ihop min GTV's framvagn igår kväll och förutom en detalj gick allt smidigt:
Rejsfälgarna (7x15 Revolution) tar i bromsoket på insidan mot navcentrumet till.
Fälgens centrum (Klickbar för större)
Ljust skavt parti på bromsok in mot navcentrum (Klickbar för större)
Det är en liten "hylla" på fälgarna som tar i bromsoket, vågar jag ta av lite material på fälgen där? Det är frågan om 2-3 mm skulle jag tippa på, fälgen bottnade mot hjulhubben och gick att dra runt trots skrapandet.
Mvh
Mangan
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Moderator

03 Maj 2006 07:46
Går det inte att ta av lite material på oket? Verkar både enklare och tryggare än att svarva av fälgen.
_________________ /Kristian Elisson
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 08:28
Jag satte dit en liten spacer när jag körde Revolution på 75an, löste allt helt smärtfritt.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare
|
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

03 Maj 2006 09:04
om det redan nu går snurra på fälgen kan det ju inte vara mycket kontakt?
går det inte bara fila liiite på oket?
Eller bara putsa lite med en dremel runt om på fälgen?
obalans tror jag inte man behöver vara så orolig för om det bara är pyttelite material som ska bort.
_________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 09:21
Det kan väl knappast vara några materialspänningar av dignitet där på fälgen.
Det sitter ju dessutom så nära rotationscentrum att lite ojämnt bortagande av material knappast skapar obalans. Det ska till en rätt stor svarv att få upp ett ett komplett hjul för bearbetning. Allt detta tyder på att du ska gå loss med vinkelslipen på fälgen tycker jag
_________________ Pär Hylander
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 09:24
| Eric Josefsson skrev: | om det redan nu går snurra på fälgen kan det ju inte vara mycket kontakt?
går det inte bara fila liiite på oket?
Eller bara putsa lite med en dremel runt om på fälgen?
obalans tror jag inte man behöver vara så orolig för om det bara är pyttelite material som ska bort. |
Det är nog mer än bara fila, det är väldigt bra om oket sedan vid bromsning och temperaturförändringar inte gör en automatisk TVÄRNIT.
Minst 1mm mellanrum är lämpligt.
Har du trevligt med material i centrum så svarva fälgarna, ett tips svarva bakfälgarna på en gång så kan du enkelt byta mellan fram- och bakdäck utan att svära...
Däcken får du nog lov att plocka av, många verkstäder ska nog kunna svarva fälgarna.
_________________ Roland Johansson
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare

03 Maj 2006 09:38
okej, många bra svar!
Då är det alltså två alternativ:
- Rocka loss med vinkelslip
- Bända av däcken och lämna in alla 4 fälgarna för svarvning
Eftersom det går att montera hjulen på bilen och snurra runt dom utan nån större kraft (det låter *skrap* mer än att det kärvar) så tror jag att jag kör på alternativ nr 1 att börja med. Det finns som sagt en liten kant på fälgen just där det tar i så jag putsar bort den lite försiktigt så jag får minst 1mm frigång mellan navet och oket.
Tack för alla synpunker!
Mangan
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 09:50
Skumt det där, verkar vara "halvbra" tillverkningstoleranser på de där hjulen för på 75an tog de i mitt på "kolven" på oket...
Med tanke på vad de väger så är det nog inga problem med att putsa dom lite.
Tycker du att det är lite pinne kvar utan spacer? Jag upplever det alltid som att pinnarna är typ 10mm för långa och att det är svårt att hitta tillräckligt djupa muttrar om man kör med "täckta". Hur många gängvarv innan det bottnar?
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare

03 Maj 2006 10:38
| MaZ skrev: | | Hur många gängvarv innan det bottnar? |
4-5 kanske, jag upplevde det som kort iaf. Men jag tror att det räcker, annars får jag välan köpa längre pinnbult att banka i bromsskivorna?
Konstigt förresten, spindel + bromsskivor + oken kommer från en 75TS? Är de så olika långa då? Eller är tillverkningen av Rev-fälgen sååå himla oprecis?
/M
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 11:36
Det var på en 75 TS jag hade problem med..
om du tittat på baksidan av en revolutionfälg så vet du vad jag menar med oprecis, ser ut som dom gjutit dom i ett hål i grusgången.
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare

03 Maj 2006 11:41
Framsidan är inte mycket snyggare den, faktiskt... Men förhoppningsvis är dom runda iaf. Annar får jag köra med mina 14" star-fälgar i sommar!
/M
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

03 Maj 2006 11:46
Jo, jag blästrade av ett par för några veckor sen och det såg ut som om det var mycket "filler" undr färgen från fabrik på framsidan...
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

03 Maj 2006 21:29
Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Trådstartare

04 Maj 2006 09:35
| ice skrev: | | Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken. |
Var det samma typ av ok som jag har? Brembo alu-ok från GTV6/75TS? Finns det mycket material att våga slipa bort där?
Mvh
Magnus
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

04 Maj 2006 20:27
| Magnus Karlsson skrev: | | ice skrev: | | Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken. |
Var det samma typ av ok som jag har? Brembo alu-ok från GTV6/75TS? Finns det mycket material att våga slipa bort där?
Mvh
Magnus |
Nej, det var en annan typ av ok, men jag skulle inte vara rädd för att slipa bort två millimeter på något standardok.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

04 Maj 2006 22:17
Det borde rimligtvis vara en del marginal på oken eftersom dom är maskinbearbetade innuti, men gutytan är kvar utanpå. Så jag skulle ta och fila lite på oket så slipper du göra det på alla fälgar!
_________________ Martin Engström
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

05 Maj 2006 17:51
Jag har filat bort en del på mina ok bak på Rekorden, pga samma problem. De håller tätt än iaf...
Provslipade faktiskt först på ett gammalt sunk-ok, det var typ 8 mm gods på det stället.
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
|