Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Närkontakt bromsok och fälg
4 besök senaste veckan (4235 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Närkontakt bromsok och fälg

Tjo!

Jag fick ihop min GTV's framvagn igår kväll och förutom en detalj gick allt smidigt:
Rejsfälgarna (7x15 Revolution) tar i bromsoket på insidan mot navcentrumet till.

Fälgens centrum (Klickbar för större)


Ljust skavt parti på bromsok in mot navcentrum (Klickbar för större)


Det är en liten "hylla" på fälgarna som tar i bromsoket, vågar jag ta av lite material på fälgen där? Det är frågan om 2-3 mm skulle jag tippa på, fälgen bottnade mot hjulhubben och gick att dra runt trots skrapandet.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Går det inte att ta av lite material på oket? Verkar både enklare och tryggare än att svarva av fälgen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jag satte dit en liten spacer när jag körde Revolution på 75an, löste allt helt smärtfritt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Går det inte att ta av lite material på oket? Verkar både enklare och tryggare än att svarva av fälgen.

Hmm, inte säker. Det som sticker ut på oket är där bromskolven bor och jag vet inte hur tjockt det materialet är? Nästan så det känns bättre att rocka loss på fälgen då den är tämligen massiv just på detta ställe. Men vem 17 kan svarva fälgar?, helst med R-däcken monterade? Fick ju nyss på dom på fälgen liksom...

MaZ skrev:
Jag satte dit en liten spacer när jag körde Revolution på 75an, löste allt helt smärtfritt.

Mjooo... Men som jag upplever det så är det väldans lite kvar på hjulskruvarna redan utan spacers?

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



om det redan nu går snurra på fälgen kan det ju inte vara mycket kontakt?

går det inte bara fila liiite på oket?

Eller bara putsa lite med en dremel runt om på fälgen?

obalans tror jag inte man behöver vara så orolig för om det bara är pyttelite material som ska bort.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det kan väl knappast vara några materialspänningar av dignitet där på fälgen.

Det sitter ju dessutom så nära rotationscentrum att lite ojämnt bortagande av material knappast skapar obalans. Det ska till en rätt stor svarv att få upp ett ett komplett hjul för bearbetning. Allt detta tyder på att du ska gå loss med vinkelslipen på fälgen tycker jag

_________________
Pär Hylander
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Eric Josefsson skrev:
om det redan nu går snurra på fälgen kan det ju inte vara mycket kontakt?

går det inte bara fila liiite på oket?

Eller bara putsa lite med en dremel runt om på fälgen?

obalans tror jag inte man behöver vara så orolig för om det bara är pyttelite material som ska bort.


Det är nog mer än bara fila, det är väldigt bra om oket sedan vid bromsning och temperaturförändringar inte gör en automatisk TVÄRNIT.

Minst 1mm mellanrum är lämpligt.

Har du trevligt med material i centrum så svarva fälgarna, ett tips svarva bakfälgarna på en gång så kan du enkelt byta mellan fram- och bakdäck utan att svära...

Däcken får du nog lov att plocka av, många verkstäder ska nog kunna svarva fälgarna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
okej, många bra svar! thumbs up

Då är det alltså två alternativ:
- Rocka loss med vinkelslip
- Bända av däcken och lämna in alla 4 fälgarna för svarvning

Eftersom det går att montera hjulen på bilen och snurra runt dom utan nån större kraft (det låter *skrap* mer än att det kärvar) så tror jag att jag kör på alternativ nr 1 att börja med. Det finns som sagt en liten kant på fälgen just där det tar i så jag putsar bort den lite försiktigt så jag får minst 1mm frigång mellan navet och oket.

Tack för alla synpunker!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Skumt det där, verkar vara "halvbra" tillverkningstoleranser på de där hjulen för på 75an tog de i mitt på "kolven" på oket...
Med tanke på vad de väger så är det nog inga problem med att putsa dom lite.

Tycker du att det är lite pinne kvar utan spacer? Jag upplever det alltid som att pinnarna är typ 10mm för långa och att det är svårt att hitta tillräckligt djupa muttrar om man kör med "täckta". Hur många gängvarv innan det bottnar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur många gängvarv innan det bottnar?

4-5 kanske, jag upplevde det som kort iaf. Men jag tror att det räcker, annars får jag välan köpa längre pinnbult att banka i bromsskivorna?

Konstigt förresten, spindel + bromsskivor + oken kommer från en 75TS? Är de så olika långa då? Eller är tillverkningen av Rev-fälgen sååå himla oprecis?

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Det var på en 75 TS jag hade problem med..

om du tittat på baksidan av en revolutionfälg så vet du vad jag menar med oprecis, ser ut som dom gjutit dom i ett hål i grusgången.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Framsidan är inte mycket snyggare den, faktiskt... Men förhoppningsvis är dom runda iaf. Annar får jag köra med mina 14" star-fälgar i sommar!

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Jo, jag blästrade av ett par för några veckor sen och det såg ut som om det var mycket "filler" undr färgen från fabrik på framsidan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
ice skrev:
Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken.

Var det samma typ av ok som jag har? Brembo alu-ok från GTV6/75TS? Finns det mycket material att våga slipa bort där?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Karlsson skrev:
ice skrev:
Jag fick samma problem på min gamla Alfetta då jag bytte till större ok; jag filade bort två millimeter på bromsoken.

Var det samma typ av ok som jag har? Brembo alu-ok från GTV6/75TS? Finns det mycket material att våga slipa bort där?

Mvh
Magnus

Nej, det var en annan typ av ok, men jag skulle inte vara rädd för att slipa bort två millimeter på något standardok.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Det borde rimligtvis vara en del marginal på oken eftersom dom är maskinbearbetade innuti, men gutytan är kvar utanpå. Så jag skulle ta och fila lite på oket så slipper du göra det på alla fälgar! thumbs up

_________________
Martin Engström
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag har filat bort en del på mina ok bak på Rekorden, pga samma problem. De håller tätt än iaf...
Provslipade faktiskt först på ett gammalt sunk-ok, det var typ 8 mm gods på det stället.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Närkontakt bromsok och fälg
4 besök senaste veckan (4235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande