Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '05 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15057 totalt) |
Tänkte att eftersom iaf hälften av gubbarna i vår grupp hänger här på rejsa så får vi väl lägga upp en liten tråd om vad vi pysslat med senaste månaderna.
Först en liten bild: Formula student är som en del kanske vet en speciell tävlingsklass där högskolor runt om världen tävlar mot varandra. Tävlingarna går på platser som England, USA, Australien osv. Mer information om klassen kan hittas på t.ex. www.formulastudent.com Den här bilen byggdes ursprungligen för fjolårets tävling i England, där den också tävlade. Pga en strulande tillverkningsfas så var den dock inte klar fören precis på tävlingsdagen. Resultatet blev därför därefter. Under hösten var vi ett gäng av byggarna som tyckte det kunde vara värt att ge bygget en andra chans. Sponspengar samlades in och under vintern byggdes stora delar om för att göra bilen tävlingsredo för ytterligare en tävling. Den här gången är det den västra USA-tävlingen som gäller, och den går av stapeln den 14-17 juni på California Speedway i Fontana, LA. Data: Generellt: Vikt på ungefär 220kg + förare. Hjulbas på 1600mm, spårvidd på 1200 respektive 1150mm. Motor: Yamaha R6 '01 utan överladdning. Reglementsenlig 20mm restriktor på insugssidan. Oljesystemet ombyggt med egenkonstruerad torrsumpsmörjning. Motorstyrning bytt till VEMS. Lämnar 88hk på utgående drev vid 10500rpm. Varvstopp på 15500rpm. Ram: Framramen är en stålrörsram som ansluter till den mittmonterade motorn. Bakom motorn sitter en aluminiumram konstruerad av frästa plattor som svetsat ihop. Hjulupphängning: Individuell upphängning med dubbla A-armar i alla fyra hörn. Pushrods fram och bak, Fox Vanilla stötdämpare. Egenfrekvens på ~2,9Hz. Fjädringsrörelse på 25mm jounce, 35mm bounce. Fälgar: 13" stora. Egenkonstruerade kolfiberfälgbanor med fälgsidor i aluminium. Väger 1,5kg/st. Bromsar: ISR 4-kolvsok fram, 2-kolvsok bak. Huvudbromsarna även de från ISR. Egenkonstruerat pedalställ. Mer bilder på kärran: Gruppbild: (David Berglund saknas tyvärr då han var på jobbet) Detaljbilder: Sidepod med oljekylare Tanklock samt nivårör för påfyllningen Huvudströmbrytare Bilen är nu mer förpackad i sin container för frakt till USA där vi hämtar upp den. Ska bli spännande! Mer byggbilder kommer här i tråden så småningom! _________________ Ragnar Burenius |
||||
Riktigt bra jobbat! Alltid lika skoj när man får se bilen!
Lycka till nu i USA och hoppas att det går långt mycket bättre än det struliga tävlandet i England! Visa de andra Formula Student vilka Chalmers är _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Även fälgsidorna är egentillverkade. Vattenskurna ur 20mm aluplåt varpå de är bearbetade i NCfräs.
Njae... Som Ragnar nämner så är vår bil ursprungligen byggd -05. Förvisso är den uppdaterad anno 06 men eftersom det byggs en ny bil varje år finns det en annan bil som är Chalmers FS -06. För info om den hänvisar jag till projektets hemsida: http://www.tfd.chalmers.se/~formula/ Tack för all positiv kritik! |
||||
Ser mycket bra ut!!! Hoppas det går bra i Californien nu! //micke
Dubbelkolla allt, skruvar mutrar, slangklämmor. tips från millbro (vi hitta många lösa slangklämmor som kunde slutat i avbrutet endurance när vi var i England, det är drygt att dubbelkolla allt men så värt det) _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
http://www.avonracing.com/tyres/trea Skurna slicks tycks det. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Japp, både regndäck och slicks har gummiblandningen A45, så mjuk att däcket knappt håller ihop _________________ Stefan Cedergren |
||||
Det är väl första gången då? En släkting är intresserad av att hjälpa till. Vem ska han kontakta? Edit: Eftersom det är lite OT så kanske infon delges lämpligast via pm kom jag på. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
http://www.isek.lth.se/ http://www.isek.lth.se/FormulaS5.pdf Minst ett känt rejsa namn iaf _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lite laddat ämne.. Men utan att stöta sig åt varken det ena eller det andra hållet kan vi säga att det var problem med triggningen till tändningen. Det började med svårigheter att hitta en induktiv givare snabb nog att ge korrekt signal. När det var löst visade det sig vara problem med signalhanteringen i boxen med 60-2 trigger kombinerat med höga varvtal. Då Nira är lite konservativt av sig och endast arbetar med 60-2 blev detta en utlösande faktor till att vi valde att inte längre arbeta med Nira. VEMS å andra sidan kräver en del elektro/programmeringskunskaper vid sidan av motorkunnandet, men är, när de problemen är förbi, ett väldigt kompetent system som fungerar fint för oss just nu. Ragnar är experten på området.... |
||||
Vilket/vilka program är det som bygger hos Chalmers egentligen? Jag har sökt till Innovation & Design på KTH Syd till hösten, men jag har också sett att det finns en intressant master-utbildning hos Chalmers vid namn Automotive Engineering som jag skulle kunna tänka mig att gå sedan.
|
||||
Fram till för ett par år sen var det bara Maskinteknik som fick söka. Men för att få in folk som är bra på andra saker än maskinare, arbetades det på att öpnna upp för fler.
I år är det folk från Fysik, Mekatronik och Maskin (kanske fler) med. Kursen söks som en fristående kurs och jag tror inte den kräver några specifika kurser i bagaget. Det är mer en fråga om att övertyga projektledningen om att du har den entusiasm som krävs, då det är ett begränsat antal platser och intresset har ökat det senaste. Du vet att KTH oxå är med va? |
||||
Så fungerar det på Chalmers. Hur KTH arbetar får du ta med dem. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '05 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15057 totalt) |