Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
OT: Videoredigeringsprogram för PC?
<<   1, 2
3042 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Personligen tycker jag att en nog så viktig faktor är vilket format programmen kan spara/exportera slutresultatet i. Ren mpeg1-2 kanske blir lite större men går i gengäld att spela upp på _alla_ plattformar utan specialprogram. Quick Time & Real Media är ren ondska. Microsoft media (WMV) är ingen favorit heller.

Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:
Personligen tycker jag att en nog så viktig faktor är vilket format programmen kan spara/exportera slutresultatet i. Ren mpeg1-2 kanske blir lite större men går i gengäld att spela upp på _alla_ plattformar utan specialprogram. Quick Time & Real Media är ren ondska. Microsoft media (WMV) är ingen favorit heller.

Vilket program ska man satsa på då om man vill utveckla det här på lite sikt? som klarar det mesta inkl mpeg1-2? Avid?

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag har på hobbynivå arbetat lite med Adobe Premiere som i senare versioner har en bundlad mpeg-encoder som funkar hyggligt. De flesta redigeringsprogram kan exportera rådata till en fristående encoder. Externa hård eller mjukvaruencoders är oftast dyra men ger betydligt bättre kvalité än inkluderad dito.
Adobe Premiere räcker nog med råge för produktioner ämnade för internet både encoder och redigering (jag vet inte vad det finns för konkurrenter till Adobe)
Filmerna från Kinnekulle var mycket roliga att se på. Skulle vara c00lt att kunna tanka hem hela filmer från rejshelgerna i kvalité så man kan sätta sig framför TV:n och njuta.

Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:
Skulle vara c00lt att kunna tanka hem hela filmer från rejshelgerna i kvalité så man kan sätta sig framför TV:n och njuta.

Det var tanken..... men hur stora filmer kan man göra för att det ska vara praktiskt? 10 Mb , 50 Mb eller 100 Mb?

Vi har nästan obegränsat med utymme på servern (80 Gb) men för närvarande endast 2 Mb lina..... så hur mycket ska vi våga lägga ut för att folk ska kunna titta på det.?

Allmänt banåkaforum
OT: Videoredigeringsprogram för PC?
<<   1, 2
3042 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande