| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsinställning / hjulvinklar, BMW E30 325.
|
4 besök senaste veckan (6051 totalt) |
|
Hej, Jag ska åka förbi Guson imorgon och göra en framvagnsinställning på min E30 325a. Tänkte höra vilka inställningar Ni tror man bör sträva efter? Har du en liknande bil (323/325/M3), vilka vinklar använder den? Hur beter sig bilen med dom vinkarna? Bilen är en E30 325a, runt 1100kg, ca 200hk. Den är ganska hård fram, styvare krängare fram, ganska lätt bak, M3 krängare bak. Bilen överstyr en del (framvagnen in, bakvagnen ut, om jag kommer termerna rätt) vilket fungerar relativt ok (bättre över än understyrd). Bilen går mest på banträffarna och jag kör med 205/55/15 runt om. Bilen är sänkt & odiffad. Framvagnen är inte utrustad med dom excentriska delar som bla. M3an använder sig av, vilket kanske begränsar inställningsmöjligheterna. Jag vet inte vilka vinklar som används idag. Mvh, /Carl |
||||
|
Hej,
Tack för svaren. Då var det lite som jag befarade, inte så många valmöjligheter. På en annan E30 försökte vi ändra inställningarna på bakvagnen och där fanns det inget som helst som gick att ändra. ok då siktar jag på 0 i toe. Haynes boken säger "1,2mm to 2,8mm" i toe in. Ska bli intresant att se vad nuvarande toe är. Hur ändrar sig bilens köregenskaper om jag nu tex. har 1,2 i toe och ändrar till 0? /Carl |
||||
Den svänger in något bättre, men blir lite vingligare när det är spårigt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
litet lån av tråden...
är jag för optimistisk om ja tänker åka ~1.1grad neg camber fram på min e30? (kan dock inte ställa bak.. så där får det väl slita snett och vara lite högre..) ska ha ställbara topplagringar, så då är frågan hur mycket brukar dom gå att ställa min-max? och ungefär vart ska castern ligga? blir budget i år.. blev h&r clubsport kit.. Och ställbara topplagringar. (sen blir det powerflexbussningar och krängare senare i sommar...) _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
1. Du kan lugnt gå på mer negativ camber. -2,5° är nog inga som helst problem. Beror ju självklart på vilken typ av däck du väljer att köra på. Cirka -1° är ju för övrigt vad det är original på E30. 2. Min är troligen inget du ens behöver tänka på. Runt 0° kanske tom positiv. Max negativt beror lite på hur stor diameter det är på fjädern och fjäderkoppen. Jag minns inte hur H&R kitet är uppbyggt, men är det originaldiameter på fjädern så stoppar det runt -5° cirkus (om jag minns rätt) Detta pga att det tar i stötdämpartornen. 3. Minns inte var castervärdet bör ligga, men det är som det är. Du kan troligen vrida "camberplattorna" för mer caster, vilket är bra. Excentrisk bakre infästning av länkarmen ger lite mer caster. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Den svänger in något bättre, men blir lite vingligare när det är spårigt.
---- Frågade samma sak hos Guson och det var precis vad dom också sa. Han sa också att toe värdet ökar med x vid körning. Har man tex. +0 i toe så kan det faktiska värdet bli tex. +1 vid körning, värdet varieras beroende på bil/inställningar/etc. Nu är toe satt till 0 fram och det ska blir intresant och se om man känner någon skillnad på Gelleråsen imorgon. Cambern fram var rätt ok men värderna bak var helt uppåt väggarna när det gällde symmetri mellan höger-vänster. Fast jag vet varför symmetrin bak är fel, vänster sida bak har fått sig en kyss och bla. en ny bärarm sitter där nu. Fram: Gamla värden Nya värden Vänster Höger Vänster Höger TOE +0,40 +1,40 +0,00 +0,00 Camber -1,52 -1,56 -1,50 -1,52 Caster +7,66 +8,98 +7,64 +9,08 Bak: Nuvarande värden Vänster Höger TOE +2,20 -0,60 CAMBER -1,58 -2,14 Mvh, /Carl |
||||
|
Man brukar se till att justera främre toe efter trustline så du fått lika värden per sida bak i toe när man inte har justerbart bak.
Skulle absolut kolla upp bak när det diffar relativt mkt per sida. |
||||
Nu har jag väl sovit på lektionen igen.. Men trustline innebär att hjulen går i linje men att karossen eventuellt kan stå lite snett?
EDIT: Eller att man justerar framhjulen efter bakhjulen så får det bli som det blir med karossens riktning? Eller har jag dribblat bort mig själv helt nu?
_________________ /Anton Lillsund |
||||
Japp, typ så. Trustline är den tänkta linje man kan dra vinkelrätt från bakre hjulaxelns mitt framåt i bilens riktning. Här skulle en bild vara fint...
Detta gör iaf att man "delar lika" på toe bak och sen justerar man fram efter trustline. Karossen står kanske ngn mm snett, men vem märker detta? |
||||
|
Nu börjar det bli tekniskt, försöker hänga med i resonemanget
. Thrust vinkeln ändrades sig minimalt. Från -0,22 till -0,18. Kan man tolka det som att karossen är någoluna rak?
/Carl
|
||||
Hur karossen står kan vi skita i om det är normala värden som delar av grader. Det viktigaste är att du fått framhjulen justerade efter trust line så du har samma toe på varje bakhjul. om trustline ändrad sig betyder det att ngt i bakvagnen vridit sig sedan senaste mätningen. Inte så otroligt med tanke på allat gummi som sitter där. Vi vill alltså att hjulen ska gå på samma "linje" typ. Man kan ju ha "rätt" toe fram och "rätt" toe bak, men om inte axlarna sitter inbördes rätt mot varandra skulle man i extremfall ha en bil som kör runt runt i en cirkel när hjulen står rakt. Sök på nätet och du skall finna lite bilder, då klarnar det nog. |
||||
så jag kan köra runt 2,5 grader neg. camber (tycker det låter mkt..) ska väl åka "på gatdäck på ena uppsättningen fälgar, och tänkte prova kumho ecsta mx på den andra
H&R Clubsport kittet är coilovers fram och vanlig bak..(dock med höjd justering runt om..) bakvagnen tror jag, jag lämnar orörd, iaf tills i vinter, nu vill ja få ut skrotet på en bana
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
|
Allright, då är framhjulen justerade efter trustline så att samma toe gäller på bakhjulen, fast att axlarna inbördes bak sitter fel/har skadats. Om det är + på ena sidan och - på andra sidan borde bilen vilja dra åt ett håll då bakaxlarna inbördes inte står rätt.
Ska söka oxo. /Carl ------------- Hur karossen står kan vi skita i om det är normala värden som delar av grader. Det viktigaste är att du fått framhjulen justerade efter trust line så du har samma toe på varje bakhjul. om trustline ändrad sig betyder det att ngt i bakvagnen vridit sig sedan senaste mätningen. Inte så otroligt med tanke på allat gummi som sitter där. Vi vill alltså att hjulen ska gå på samma "linje" typ. Man kan ju ha "rätt" toe fram och "rätt" toe bak, men om inte axlarna sitter inbördes rätt mot varandra skulle man i extremfall ha en bil som kör runt runt i en cirkel när hjulen står rakt. Sök på nätet och du skall finna lite bilder, då klarnar det nog.[/quote] |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (6051 totalt) |