Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '05 | << 1, 2 3 besök senaste veckan (15057 totalt) |
Då hade du nog hamnat i fel monter, eller så har fel killar skickats dit... Tror de aktiva i -06gänget skulle ha haft det ganska svårt att missa någon av oss 6 som är med i 05 revival, då vi arbetat närmast på varandra senaste månaderna. |
||||||||
Jag pratade med en lång kille som står längst bak på fotot. http://www.tfd.chalmers.se/~formula/ _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Antar att du menar Strömbom. Han måste ha missat mitt namn då. Ragnar är för övrigt den enda av 05-teamet som lyckats snika sig in på bilden, som är en teambild på 06orna. Men du har förmodligen rätt. Allt är en konspiration och jag har egentligen aldrig sett prylarna i verkligheten. Focusera på bilen nu, bäste herr Moderator |
||||||||
Nä, jag tror inte det, men det är nog så att vissa projektkurser inom olika ämnen går ut på att hjälpa till med olika delar. men jag tror man kan vara med och hjälpa till utanför kurser om man vill Läs mer här: http://www.md.kth.se/formulastudent/ _________________ Johan Eriksson |
||||||||
Se vad jag har:
"Tjena! Lars Wallentin, kursansvarig på Maskinelement, bad mig att sprida detta bland oss på KTH Racing: "Läsåret 06/07 kommer det finnas möjlighet att gå en valfri kurs under namnet "Projektarbete i Maskinkonstruktion" 10 kurspoäng. Projektet är att ta fram en ny Formula Student-bil. Teknologer som går i 3:an eller högre årskurs på programmen M, P, T och I är välkomna. De bör snarast anmäla sitt intresse till mig, via telefon eller mail eller helst komma förbi. Kursen startar i september. Max deltagar antal ca 15 teknolger. Det kommer också att ges motsvarande kurs för ECo-maraton." Ni kan nå Lars på larsw@md.kth.se och jag tror att det här blir en riktigt bra kurs. Personer från övriga program kan höra av sig till honom och diskutera möjlighet att gå kursen. Jag kan även hjälpa till att besvara frågor." _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jomen det låter ju inte helt dumt. M, T, P och I...vilka är det? |
||||||||
Inte för att snacka skit om KTH. men jag tror helt ärligt inte att maskinelement eller förbränningsmotor orkar backa upp formula student för all framtid. Vet inte om det ger skolan så mycket publicitet som önskas plus att det tar fokus från andra mer vettiga projekt, speciellt inom förbränningsmotor.
Så ska man söka in på kth iår, för att bygga formula student om 3 år så tror inte jag att det är en bra idé. Däremot så skall man såklart alltid söka in på högskolan MEn man kanske bör räkna med att KTH Racing kanske inte alltid kommer ha kurs-backup utan att det när som helst kan bli på helt frivillig-utan-poäng basis. Självklart ska man söka till KTH om man är sugen på att lära sig om teknik å skit. Och det kommer garanterat bli kul för projektkurser finns det alltid. Låter kanske lite pessimistisk men det vore jävligt synd om nån söker dit och läser matte i 3 år bara för att inse att KTH Racing har upphört. Men så kan man se det på det andra sättet också, så länge folk söker dit som vill bygga tävliingsbil så komemr det på ett eller annat sätt att bli en tävlingsbil!!! Vi har ju kommit 4,3 och iår blir det väll?! 2a? så klart att nån måste bygga bilen som kommer 1:a också _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
Blir det fler arrangemang med den bilen framöver? Baltic open?
Kikade på resultaten när tävlingen gick och det verkar ju ha gått helt ok på de statiska eventsen men lite sämre på de dynamiska. Hur fungerade däcken i värmen? Målgång i Endurance och alla events slutförda är likväl ett bra resultat. Antar att konkurensen är lite hårdare på de Amerikanska tävlingarna. Hade varit grymt kul att komma iväg till fler ställen än England men för mig är Formula Student ett passerat kapitel. Men många fina minnen har man. Saknar lite spänningen som man upplevde på tävlingen i England. Den massiva nervositeten före momenten och den oförfalskade glädjen man upplever när bilen fungerar bra upplever man sällan annars. Måste vara skönt att få bygga vidare på samma bil och fixa de saker som inte hann bli så bra som man hade velat. Det var det man kände på vägen hem ifrån England iaf. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Hej Andreas!
Bilen ser tyvärr inte ut att komma hem i tid för att vi ska hinna med Baltic. Verkar bara bli 06-kärran som kör Baltic.
Jo, vi kom iaf till semifinal i designmomentet. Det får vi vara nöjda med sett till den väldiga energi många amerikanska skolor la på att presentera minsta lilla detalj de över huvud taget funderat på. Jänkedomarna gillade sånt. Bilen strulade en del initialt då vi fick ett udda elfel, men det löste sig så småningom. Dock hade vi haft stor nytt av att hinna provköra mer på siten. Däcken fungerade överlag bra, men då jag körde andra stinten i endurance-racet märkte jag hur greppet bak succesivt blev sämre. Ser ut som överhettning. Det var ändå 40grader i skuggan, så asfalten var gött varm. Tyvärr åkte jag på svartflagg då de tyckte jag körde för aggressivt, så där tappade vi en del tid...
Jo, konkurrensen är helt klart hårdare. Man märker man att många skolor har tävlat under många år och är duktiga på att överföra kunskap mellan åren. Tittar man t.ex. på hur extremt många som klarade endurance-eventet trots att det var rekordvärme så säger det lite om den relativt sett höga driftsäkerheten på bilarna. Sen ser vissa ut som stryk... men men...
Jo, det var förbaskat kul att återuppliva känslan av att gå på nålar under ett par dagars tid Vi fick även mycket positiv uppmärksamhet kring bilen, så det var också en väldigt kul kick. Att vi dessutom var enda europeiska team där gjorde ju också sitt till. Totalt kom vi på 14de plats, då var det 70 anmälda och runt 50 som dök upp. Jänkarna verkar vara hårdare med att inte dyka upp om bilen inte är klar... Men överlag var det alltså en jäkla kul resa... miljön gör ju sitt till. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
blir lika förbannad varje gång jag läser något om Formula Student/SAE. Varför visste jag inget om det INNAN jag började på en högskola? Hade kunnat göra helt andra val ju...
En undran... vad händer med bilarna ett par säsonger senare? Hamnar de i en vrå i högskolans källare eller körs de vidare någonstans? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
på kth så är dom sparade. Så nu står 4 bilar på skolan. Dock saknar 2:an motor. I dag avtäcktes årets bil. Blir det något i år för chalmers ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Kompletterar med en actionbild på kärran från årets Baltic open, som arrangerades av Chalmers på Ale Ring i September!
Tack Johan "razer" Wing, för fina bilder! |
||||||||
Ber ödmjukast om ursäkt för detta förbiseende, och beger mig till eftersnackstråden!
|
||||||||
Nu har iaf jag svarat. Tips för framtiden är att skriva förklarande text till bilderna. Som oinsatt så ser man ju bara bilder på massa felkonstruerade bilar som kör konbana. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Er ikke så ofte jeg skriver her inne men nå folte jeg for å skrive litt!
Tipper dere konkurenter med RMIT Racing fra Australia? http://www.fsae.rmit.edu.au Fra en test kjoring og noen sier at Ariel Atom er en liten bil ? Virker som RMIT er veldig konkuranse dyktige og vinner en hel del ! Studerer ved RMIT for oyeblikket.. Og er veldig fornoyd! Å gå på skole her nede kan jo være en mulighet! (ps.. jeg studerer ikke automotive engieering).. _________________ Magne Bergan 2009 BMW M3 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Chalmers '05 | << 1, 2 3 besök senaste veckan (15057 totalt) |