Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
692 besök totalt |
det här med tändning?
Hur kommer det sig att man justerar tändningen så den tänder senare när laddtrycket ökar? Spikar motorn lättare när den tänder tidigt eller sent? ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
Motorn spikar lättare ju tidigare det tänder. Bränsleluftblandningen hinner "ta fyr" och bygga upp tryck innan kolven hinner vända=spikning.
om jag fattat allt rätt är den komprimerade bränsleluftblandningen mer tändvillig/bygger upp trycket snabbare=tändningen måste backas tillbaka mot ÖD/behöver inte lika lång tid som om inte övertrycket fanns. Knackningssensorer är ofta signalen till styrsystemet för att backa tändningen. Sedan finns säkert någon gräns där det inte är lönt att backa av mer. _________________ Jörgen Eriksson |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
692 besök totalt |