| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga en brandvägg..?
|
3843 besök totalt |
|
Bygga en brandvägg..?
Jag funderar på att ha en fuel cell i mitt bagage, och eftersom min bil är helt öppen till bagaget, så krävs väll en brandvägg för att bilen skall bli godtjänd i bilprovning mm?..+ att det självklart är en säkerhet.. Men hur skall en brandvägg vara byggd för att vara godtjänd?.. Finns det ritningar på dessa, eller har någon nån bild på hur det kan se ut i en bil med öppen cupe.. mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson |
||
också intresserad av detta, och bygger på lite: om man har fuelcell i bagaget och öppet bak(ingen hatthylla eller baksäte), måste brandväggen vara "heltäckande" ändå upp till taket med ett hål i så man kan se bakåt eller räcker det om den är te.x upp till fjäderbenstornen? Skulle ju se fööörjävligt ut om den måste upp till taket med titthål
_________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Bra att du byggde på..De är presis detta jag också funderar på.. _________________ //StaffanEdvardsson |
||
|
Den måste ju skärrma av hela kupén, så att ha en vägg som slutar i ryggstödshöd är knappast så bra. De bilar jag sett med denna konstruktion (Sierra 3d) har haft väggen vinklad bakåt i överkant så den möter bakluckan i rutans underkant.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hjulhus?
Hur tät måste väggen vara? Vi har ju en öppning runt hjulhuset - behöver denna del tätas också? |
||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
okey, detta låter ju lite mer okey. En följdfråga: Du som kan detta, är det OK att i en vanlig besiktning av "nyare" bil ha bensintank(ALU), pump, slangar i bagageutrymmet? Påfyllning genom ett rör som går ut igenom vanliga luckan, alltså inte påfylling i bagaget. Har letat lite, men letar ju som en kratta
Mvh otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Det låter smart, kanske inte så "bling" dock .......
Skulle en sån installation gå att besikta med bil innan -80 eller vad det blir, nån som vet det? Mvh otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Krockprovad tank är ju krav från 1971 (om jag inte minns fel i hastigheten) så den saken kommer man ju inte undan om man bygger in tanken i en låda.
För ombyggt/amatörbyggt fordon, däremot, som inte har krav på krockprovad tank, kan det vara en lösning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Lyfter...
Vad är det för krav på ett ombyggt fordon gällande plasttank i kupén (bagaget på en golf -94), pumpen och dyligt sitter i reservhjulsbaljan och tanken står ovanför. Kompisen har tänkt att ha tanklocket i taket och en slang rakt ner till tanken, sen går slangar(tillop och retur) från tankens anslutningar på toppen. Jag har fått för mig att det inte räcker så utan det måste vara mer avskärmat ? Bilder: http://www.swespy.com/razer/tank.jpg http://www.swespy.com/razer/tank2.jp _________________
|
||
|
För plasttank gäller ju "som vanligt" (se gamla trådar) att den måste vara krockprovad, så tanken lär han få byta ändå. En fuelcell av tävlingstyp är ju oftast inte krockprovad enligt ECE-norm som är krav på nyare bilar (även ombyggt fordon).
Att ha pump etc. "öppet" finns det inga formella hinder för men det är förstås klokt att ha det avskärmat med någon form av brandvägg. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Du tolkade mig lite fel angående att pumpen skulle vara öppen, pumpen sitter i reservhjulsbaljan men är inbyggd i en plåtlåda(tätad). Så tanken finns det ingen möjlighet att få godkänd i ett ombyggt fordon dvs. Om den inte är ECE-godkänd. Från vilken årsmodell gäller detta? Finns det godkända tankar(fuelcell) att köpa? _________________
|
||
|
Från 1971, som det står tidigare i tråden, måste tanken vara krockprovad om den är av plast (undantag, om den är av glasfiberarmerad plast enligt viss specifikation funkar det också, men fuelcells är ju oftast av någon form av termoplast utan armering).
Köper man en fuelcell i metall så är det okej, likaså om man bygger en egen tank i metall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ha en ATL tank i min 242:a -75a ... Har ej besiktat än men ska väl göras i sommar.. Skulle det funka om man bygger ner den i en plåtlåda? Måste man även bygga ett lock över tanken sen dra upp slangen till påfyllning genom denna... har brandvägg.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Nej, det "ska" inte funka med en plåtlåda runt en plasttank men vad som "ska" funka och vad som trillar igenom hos Bilprovningen är inte alltid samma sak.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
aj som 17, synd man inte kollade upp detta innan man började
Kanske ska svetsa igen golvet å ställa tanken i bagaget bara, då kanske dom inte tänker på det.. Fast dom lär ju ändå öppna bagaget och ska se batteriet å varningstriangeln >
Man kanske ska ta sig en chansning ändå... _________________ MVH Roger Brorsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga en brandvägg..?
|
3843 besök totalt |