Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bilstein PSS9 till Boxster S passar inte!?
1623 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Bilstein PSS9 till Boxster S passar inte!?

Kompisen får inte på bakhjulen (original tillval: BBS 18x9, ET52, med rekommenderade däck)
Med fjäderhyllan i utgångsläge tar den i däcket.
Det är rätt kit, rätt artikelnummer på alla detaljer - ändå passar det inte!

Har någon här råkat ut för något liknande?

Det blir ju reklamation - men hur kul är det att inte få ut bilen nu?

Sen kan man ju fundera på lösningen... det enda jag kan komma på är att fjädern måste vara kortare (då måste man ju kompensera med att höja hyllan - som då kommer längre ifrån däcket...)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Ingen?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Hur mycket är det som behövs. Spacers?
Det var likadant för mig på m3:an. Jag använder spacers och valsade skärmarna.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
triss skrev:
Hur mycket är det som behövs. Spacers?
Det var likadant för mig på m3:an. Jag använder spacers och valsade skärmarna.


Tror det rör sig om ca 10 mm. Kompisen är lite negativ till spacers - och ännu mer till valsning...
Men annars måste ju prylarna av igen...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



om det finns TÜV-papper med till grejerna så står det i dem om något måste ändras för att det ska fungera.

EDIT: Jag blev lite nyfiken, så jag kikade runt på Bilsteins hemsida, hittade rätt sats, men inget om att något måste ändras...
Det enda jag hittade var att satsen är till bilar utan nivåreglering, men spelar det någon roll tro?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
om det finns TÜV-papper med till grejerna så står det i dem om något måste ändras för att det ska fungera.

EDIT: Jag blev lite nyfiken, så jag kikade runt på Bilsteins hemsida, hittade rätt sats, men inget om att något måste ändras...
Det enda jag hittade var att satsen är till bilar utan nivåreglering, men spelar det någon roll tro?

Tycker mig minnas att han har TÜV-papper - och att det inte står något om modifieringar i dem.
Vi har inte heller lyckats hitta någon info - någonstans...

En kanske korkad fråga, men den bjuder jag på; varför är fjädern så lång? Nu menar jag alltså inte hjälpfjädern... Fjädern är säkert dubbelt så lång som den behöver vara; är det för att göra livet lättare för fjädern eller finns det någon annan anledning?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Man blir ju inte helt förvånad när grejorna inte passar. Våra LEDA behövde rätt mycket anpassning för att passa på 944an och mina H&K krängare behövde modifierade kränghämmarstag.
Det verkar som eftermarknadstillverkarna ofta missar vissa tillval (tex 18") eller mdoifieringar mellan årsmodeller.

Vissa 993 ägare har haft problem med passningen på övre bakdämparinfästningen på pss-9 och min egen PSS-9 går främre kränghämarstagshållaren precis fritt och fick en något underlig vinkel då justermånen tog slut. (hållaren bottnade mot fjädertallriken).

Surt är det i alla fall. Jag hade ju sett till att få lite kortare fjädrar och köra med pss-9an för det är et nice kit.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
porschedriver skrev:
Man blir ju inte helt förvånad när grejorna inte passar. Våra LEDA behövde rätt mycket anpassning för att passa på 944an och mina H&K krängare behövde modifierade kränghämmarstag.
Det verkar som eftermarknadstillverkarna ofta missar vissa tillval (tex 18") eller mdoifieringar mellan årsmodeller.

Vissa 993 ägare har haft problem med passningen på övre bakdämparinfästningen på pss-9 och min egen PSS-9 går främre kränghämarstagshållaren precis fritt och fick en något underlig vinkel då justermånen tog slut. (hållaren bottnade mot fjädertallriken).

Surt är det i alla fall. Jag hade ju sett till att få lite kortare fjädrar och köra med pss-9an för det är et nice kit.


Då är det alltså inte något unikt han råkat ut för...
Nu lutar det tydligen åt spacers i a f - åtminstone för att få ut bilen i vårsolen.
Är 12 mm spacer per hjul mycket i det här sammanhanget?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Dennis Kullman skrev:
Då är det alltså inte något unikt han råkat ut för...
Nu lutar det tydligen åt spacers i a f - åtminstone för att få ut bilen i vårsolen.
Är 12 mm spacer per hjul mycket i det här sammanhanget?


Jag kan iofs inget om Porsche men jag behövde 12 mm spacers (per sida) för att få plats med mina ställbara fjäderben på Alpinan. Och det funkar utmärkt för mig.

_________________
Anders Dauner
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Någon som vet vad helbilsgodkännandet för Boxter S (2000) säger om tillåten spårviddsförändring?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Dennis Kullman skrev:
Någon som vet vad helbilsgodkännandet för Boxter S (2000) säger om tillåten spårviddsförändring?


Helbilsgodkännande innebär att man inte får förändra något öht på bilen. I bästa fall kan man få montera vinterdäck men då ska det vara en utav 2-3 tillåtna däckdimensioner...

_________________
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Så länge som man inte kör bilen genom regbesiktning utan bara genom vanlig besiktning "BRUKAR" det "SÄLLAN" vara några problem...

Spacers brukar inte heller strula till det innom vettiga ramar, men en nitisk besiktningsman så är det kört på helbilskodkännd bil. Då lär han också upptäcka de nya fjäderbenen.

Tüv papperna lär nog inte hjälpa helt heller...

Bästa alternativet hade varit bakfälgar med annat ET.

Det är ju rätt surt att fastna i sbp, även om chansen är liten.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Bilprovningens webbsidor hänvisar faktiskt till helfordonsgodkännandet just m a p tillåten spårviddsförändring...

om jag förstått rätt står det något om 2 % i de tyska handlingarna - vilket skulle betyda ca 30 mm - sen om de ingår i handlingarna avseende helfordonsgodkännandet vet jag inte...

Nåja, det är väl bara att köra in och hoppas på det bästa.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dennis Kullman skrev:
Bilprovningens webbsidor hänvisar faktiskt till helfordonsgodkännandet just m a p tillåten spårviddsförändring...

om jag förstått rätt står det något om 2 % i de tyska handlingarna - vilket skulle betyda ca 30 mm - sen om de ingår i handlingarna avseende helfordonsgodkännandet vet jag inte...

Nåja, det är väl bara att köra in och hoppas på det bästa.


En kopia på utdrag ur de tyska handlingarna skulle jag tagit med mig.

Kan tänka mig att bilen har ett antal godkönnda ET på fälgarna (det har min 993:a i alla fall)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Bilstein PSS9 till Boxster S passar inte!?
1623 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande