| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limma bromsvätskebehållare
|
2237 besök totalt |
|
Behöver tips på lim som biter på plast till bromsvätskebehållare. och som även motstår broms-vätskan/oljan. Någon som testat, eller sitter inne på proffs-kunskap!?
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
ok, hade för mig det var runt 150-200 kr, sorry. Det kanske kan gå att värma ihop med lödpenna _________________ Pär Hylander |
||||
Lugnt...helt rätt tanke, skall kolla skroten oxå.
Det var en bra tanke... _________________
||||
|
Annars är väl araldit en klassiker?
Duger det att limma magnesiumtråg till Porsche 917 (David Piper 1971? Sydafrika, Jo han vann!) så duger väl det till behållarna med. Använder själv bara araldit till mjukare plaster, IMHo enda som fungerar.. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Antar att behållaren är i PE... en termoplast som inte går att limma med särskillt goda resultat, plasten är för "fet". Mitt tips är att värma med värmepistol och "svetsa med en remsa av samma plastsort.
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
Skall kolla, har inte plockat bort den helt. Behållaren är väl bara nedtryckt i huvudcyllindern, eller? Araldit hade jag inte tänkt på, säljs det fortfarande ?
jag var inne på nån "lära dig lim" sida för ett tag sen.. Där stod det om problem med att limma gummi o PE.
Gummi skulle man behandla med svavelsyra om jag inte minns fel. PE var tydligen väldigt svårt men skulle gå skapligt om man svedde ytan lite med en oxiderande låga. vilket då skulle förändra ytspännnningen på ytan _________________ Mats Andersen |
||||
Japp - stämmer. Finns två etablerade metoder för produktionsmiljö - corona-treating eller gas-flame treating. Vad som händer är att man bryter molekylernas struktur i ytskiktet och "ruggar" ytan. Vet inte hur man kan göra det på hobbynivå dock.
Tror enklast är nog att svetsa ihop det försiktigt med en lödpenna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
hur ser behållaren ut ??
möjlighet att posta en bil samt cc måttet mellan piparna & diameter på piparna, så skall jag se vad jag kan hitta i hyllan på jobb....
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
Har inte mätt än... Men det som är paj är anslutningen till kopplingen. Fundera på om det går att dra en anslutning av något annan material, gängat rör typ. _________________
||||
|
oki, så det är precis där du trycker ner den i bussnignen som den är trasig ?? "pipen"
pm:a mig måtten så skal jag se om jag hittar något till dig !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Hallå och tack för svar.
Har testat och "löda" och det gick över förväntan.
Provtryckte med ca 0,5bar, och det var tätt, skall testa med det tills vidare Röret som är itryckt är en bit bromsrör som ger stadga. _________________
||||
Tack för erbjudandet...kanske får anledning att återkomma..
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2237 besök totalt |