| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
fråga om däcktryck
|
1296 besök totalt |
|
fråga om däcktryck
har läst lite andra trådar och sökt men inte hittat något som besvarar min fråga helt. Jag kör på 195/45R16 gatdäck och brukar då vanligtvis ha 2.2-2.4 i däcktryck på gata. men vad ska jag köra med på bana om jag kör på samma däck? har testat 2.4 och 2.6 förrut men inte direkt märkt någon skillnad i uppförande. har läst att mans kall ha ca 0.2mer än vad man har på gatan, men hur pass bra stämmer det.. så i kort uttryckt: har jag rätt däcktryck på gatan, och vad ska jag ha på banan? _________________ Amar Sacirovic |
||||
|
Re: fråga om däcktryck
Beror ju på vilken bil du har..Rätt för gatan brukar anges på bilen, instruktionsbok, vid tanklock eller runt dörren... fast man brukar kunna öka på några hekto från rekomenderade lufttryck. På bana så är det uppåt 0.5kg extra som brukar rekomenderas för gatdäck. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
BIlen är en Peugeot 106 Rallye, 810kg med halvtank o förare, så det är ingen tung skapelse. de däcktryck som står i bilens dokumentation gäller för de 14" däck som ska sitta på som original.. NU när man gått upp till 16" så vet jag itne vad jag ska ha som däcktryck egentligen. Vågar man verkligen köra på uppemot 3bar på bana? _________________ Amar Sacirovic |
||||
|
Ja, men se till att kolla/släppa ut lite luft när däcken blivit varma. Jag körde runt 2.9 bar i mina gatdäck på den Saab 9-3 jag började köra bana med. Dock kan för högt däcktryck ge sämre väghållning, det kändes som däcken blev som ballonger och inte greppade i asfalten när jag körde? Idén med ökat lufttryck är väl att få bättre sidostabilitiet i gatdäck som normalt har ganska veka stommar. Har du för lågt tryck (eller för tung bil ) så kan du se att däcken kan slitas på sidoväggen när stommen vikt sig lite väl mycket.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Däck för banåka
fråga om däcktryck
|
1296 besök totalt |