Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Olika rotationsriktning på direzza 02g
1141 besök totalt
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jag har ju för säsongen nya direzza 02G. Till min förvåning så är det olika rotationsrikting på dom,stämmer verkligen detta? Dom är ju märkt inside o outside men själv skurningen/mönstret går ju åt olika håll på höger respektive vänster

Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Re: olika rotationsriktning på direzza 02g

Whitewheels skrev:
Jag har ju för säsongen nya direzza 02G. Till min förvåning så är det olika rotationsrikting på dom,stämmer verkligen detta? Dom är ju märkt inside o outside men själv skurningen/mönstret går ju åt olika håll på höger respektive vänster

Jag tror inte att det spelar någon roll, det längsgående spåret hamnar ju alltid innåt. Men jag tänkte också på det när jag fick på dem...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ja i mitt stilla sinne så tänkte jag också att det ska inte spela nån roll,men personligen så hade det känts mer seriöst/rätt om det var vänster o höger mönster.

C

Här sen Feb 2003

varför då? belastningen är oftsast mycket högre på ytterdelen av däcket (tänk på viktförskjutningen och roll i kurva) så jag känner att det är mer seriöst att ha en ytter och inner sida. dessa däck är ju inte direkt gjorda för att evakuera ut vatten från centrum av däckets bredd direkt..

mvh C

Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nää,visst men Dunlop är ju ett stort märke som man kanske hade önskat gjort både inner o ytter o höger vänster,men Bridgeston är ju också mycket stora inom R-däck,dom erbjuder inte heller höger vänster.

C

Här sen Feb 2003

Whitewheels skrev:
Nää,visst men Dunlop är ju ett stort märke som man kanske hade önskat gjort både inner o ytter o höger vänster,men Bridgeston är ju också mycket stora inom R-däck,dom erbjuder inte heller höger vänster.

nu har jag inte kollat på mina reserv däck (RE540s) sedan ett tag tillbaka men jag har för mig att de är rotationsbestämda (hö och vä däck) kollar man på mönstret så ser det ut att stämma iallafall:

mvh C

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

RE540 är inte hö-vä märkta.

Går dessutom att köra mot rullriktningen utan några märkbara skillnader för mig iaf

Citera
C

Här sen Feb 2003

Eric Josefsson skrev:

Går dessutom att köra mot rullriktningen utan några märkbara skillnader för mig iaf

så det är inga märkbara skillnader? trevligt! då vet man hur det går att göra om det sliter snett. tack!

mvh C

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

C skrev:
Eric Josefsson skrev:

så det är inga märkbara skillnader? trevligt! då vet man hur det går att göra om det sliter snett. tack!

mvh C

Nix, dom är iofs ganska slitna men det är väl först då man vänder på dom också.. har man camberslitage så räcker det ju inte med att vända hjulen på bilen, då måste däcken vändas på fälgen givetvis.
Men för olika hö-vä slitage (vi kör ju i högervarv) så kan man vinna lite däck på det.

Citera
Däck för banåka
1141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande