Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Får man sätta fast motorhuv med 4 huvlås??
1 besök senaste veckan (2960 totalt)
Blixt
Halmstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Tjena!
Jag undrar om jag kan fästa min glasfiber huv med 4 st huvlås. En i varje hörn. Jag är tvungen att ta väck gångjärnen pga platsbrist vid montering av kylare. Bilen är en Opel Ascona A från 75. Bilen ska SFRo besiktias om det hjälper. Tacksam för snabba svar då jag ska leta efter en kylare snart. Bilen kommer ha ca 180 hk...

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade 4 st huvlås på min 142'a och glasfiberhuv, var aldrig några problem med detta på besiktningen.
Kom ihåg stora metallplattor vid sprintarna bara, jag hade nog 100mm i diameter.
Jag satte 2 st rörisolering under huven så att det var enkelt att lägga den på taket utan att få alltför mycket repor.

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

vet inte om det duger vid en SFRo bes

men jag fick ju påbackning (ja en 2:a ) på min galsfiberhuv på mantan för något år sen när jag hade "bara" låsbara (med nykel) hjuvlås i framkant.

den vänlige mannen i blå kostym hittade en paragraf (ja han letade upp den i datron.. > ) som sade att man var tvungen att ha ett aktiv "automatiskt" huvlås (den man drar i innifrån för att få upp huven)

så att man inte kan "glömma" & köra helt utan något lås på huven...

MIN erfarenhet...

(går att läsa i min projekttrånd på OSC... )

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns nog nån paragraf om fungerande tvåstegs huvlås, men rent generellt måste det nog inte opereras innifrån (många jänkare har handtaget i grillen).

Men vissa besiktningmän bara ber en att öppna huven så att de slipper buckla/reva huven när de fipplar med låsen.
Men det är bra att inte kasta/sälja orginal huvlås...

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag hadde liknande problem med en A-ascona.

Pa min blev det sprintar i framkant och orginal i bakkant.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det som finns i VVFS angående motorhuv är:
----
Motorhuv och bagagelucka

13 § Motorhuv och bagagelucka skall vara så fastsatt i fordonet att huven eller luckan inte kan öppna sig själv under färd och därvid hindra förarens sikt framåt och skall utöver låsanordning ha spärr eller annan anordning som förhindrar detta.
----

Vid en SFRo besiktning godkänns normalt "pinnar" om de är flera och om man anser att det är troligt att huven sitter kvar äben om ett lås släpper. Det behöver inte vara ett "automatiskt" lås, det behöver inte gå att öppna inifrån...

...men som vanligt gäller att om bilen inte av andra orsaker reggas som ombyggt fordon, så ska egentligen huvlåsen vara av originaltyp, som allt annat på bilen, vid en kontrollbesiktning.

/Gustaf

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

Finns VVFS på nätet? Så man kan läsa om vad som gäller om visa saker?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jadå, knacka i VVFS 2003:22 i Google så hittar du den, med alla ändringsföreskrifter. Scrolla ned en aning och klicka på "läs föreskrift".

/Gustaf

Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004

therealpinto skrev:
Jadå, knacka i VVFS 2003:22 i Google så hittar du den, med alla ändringsföreskrifter. Scrolla ned en aning och klicka på "läs föreskrift".

/Gustaf

Superb thumbs up

1 besök senaste veckan (2960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande