| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilket märke på coilovers passar mig bäst?
|
6597 besök totalt |
|
Hej! Sitter här och har kärrat ner mig totalt i det enorma utbudet med coilovers som finns!!! Undrar därför vad ni "experter" har att tillägga? Märken som jag tittat på är: Gaz - Problem med hållbarhet läcker? Spax - Problem med hållbarhet läcker? Bilstein PSS Koni 1150 serien KW Weitec - Systerbolag till KW eller FK billigare...? Avo FK H&R Räcker med enkla svar! Bilen det gälller är en Golf G60 framhjulsdriven som SKA framföras på bana i största möjligaste mån. Bilen är gatreggad. Bryr mig inte om åkkomfort utan endast om väghållningen. Har koni dämpare på idag med moderat sänkning (20mm). Men vill ha något mer justervänligt!! Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||
|
Jo...
Mer justerbart = enklare och fler inställningsmöjligheter både i hårdhet och höjd... Är definitivt nybörjare inom "coilover" området så några djupare förklaringar, mer än att bilen ska bli mer följsam i sitt uppförande, att "kittet" ska va hållbart, att det ska vara lätt att justera etc. kan jag tyvärr inte ge. Försöker sätta mig in i de hela va de går men med tanke på all information lär det ta en stund. Så tills dess vill jag nog i första hand höra om någon kanske har någon synpunkt på vissa märken eller kanske har något av kitten på sin Golf osv. Man vill ju inte gå på en nit de handlar trots allt om en del slantar... Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||
|
Re: Jo...
Med många olika möjligheter justera bör man vara ganska insatt hur allt fungerar.....ganska lätt att justera bort sig......
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Hmm, det finns 2 vägar att gå.
1. Man gräver ner sig DJUP i väghållings träsket 2. Man hugger ett kit och hoppas det funkar. 1an är bökig, tom JÄ..... bökig och tar en sa.... massa tid. 2an är minst anstängade och man vet inte om man blivit lurad eller ej. Det är skönt
Det går inte att säga vad som är bäst för just dig, jag kan inte i alla fall. Ta och sök lite i forumet på egenfrikvens, fjäderkontant, kräninghämmare mm. En bra början. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Tackar för svaren!
Har givetvis hjälp med att ställa in coiloversen annars hade jag nog inte vågat köpa! Har väl kommit fram till den slutsatsen att det är lika bra o köpa det mest prisvärda och som sagt hoppas på det bästa!
Ska definitivt läsa inlägg o liknande man vill ju gärna ha en liten aning om vad som händer när det svänger! Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||
|
Hehe ja du fjäder o stötdämpare i ett med fler injusteringsmöjligheter?
Har i varje fall sollat bland utbudet och kommit fram till 2 märken, Kw variant 2 eller Weitec Hicon TX. Båda ställbara i hårdhet och höjd... Har för mig att Weitec är systebolag till KW och att KW använder Koni dämpare verkar ju i varje fall seriöst. Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||
|
hmm i min värd är en coilover är en stötdämpare med fjädern runt sig
Allså ett helt std MacPestonben typ
Men i allmänt bling tal är det något som är justerbart på något sätt med fjäder runt sig. När du säger hårdhet så menar du väll stötdämparn, eller? om ja, justeras komp och retur samtidiget eller bara reteren, eller vad? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej!
Då hade jag ju lite rätt i varje fall hehe
Bestämde mig för KW Variant 2 o dom använder sig av koni dämpare så injusteringen antar jag sker på samma sätt. Dämparna går att justera på returen (rebound). Dom skriver så här: The system intended for the experienced driver who requires to not only determine the individual lowering of their vehicle, but adjust the damper setting to fine tune the system to their needs. The adjustable rebound damper allows adjustment of the pitch and roll behavior of the vehicle, adapting it to one`s own driving preferences. Det där med experience av inställning av dämpare överlåter jag till polaren...
Mvh Daniel _________________ Daniel Pålsson |
||
Snacka med Janne på http://www.brothersandbrands.com/ svensk importör. f.d örebro stötdämpar... _________________ Christian Lindblom |
||
|
Hej!
Betalar 7700:- inkl frakt för ett kit till min Golf g60. Köper de genom Ebay, Tyskland... Kan någon fixa de billigare är det givetvis välkommet
Ska tilläggas att dessa ben som prissätts är av elförzinkat stål, finns även i rostfritt till ett helt annat pris!! Men tänkte att bilen endast ska framföras på sommaren, så på med mycket smörja så ska dom väl klara sig!! Mvh _________________ Daniel Pålsson |
||
|
Vad jag har förstått med min ringa erfarenhet så ska detta va mittemellan "äcklig sänkningssats"
och riktigt injusterbara coilovers. Man får ju börja någonstans. Tror dock efter vad jag läst mig till att man ska lägga ett par kronor extra på att ha justerbara stötdämpare i någon mån, annars blir det ju som sagt bara en sänkningssats! Sk bling, bling
Nästa steg, vilket kostar mycket,mycket mer, är att ha 2 eller 3 vägs injusteringsbara dämpare. Men då får man nog bli sponsrad eller vinna på lotto!! o sen för den delen ska man ju kunskapen till att justera dom med. Så för min del räcker det mer än väl med detta mellanting! o vad jag läst på tyska forum så används kittet flitigt på bana!! Mvh _________________ Daniel Pålsson |
||
|
Har inte KW's satser Koni dämparinsatser?
Detta blir ju i så fall nära identiskt med ett höjdjusterbart Konikit (dvs justerbar rebound och justerbar fjädertallrik). Gula Konisar med justerbar tallrik tycker jag låter som en bra början, bara en ratt att göra bort sig på i depån. Konisar går ju att få omgjorda för godtyckliga fjädrar (för lite pengar iofs) så det går ju att köra så hårt som man känner för. Men de verkar klarar ganska rejäla fjädrar redan från början. |
||
|
Man har väl möjligheten att justera in dom individuellt och med dämparen på plats. Visst, man kan diskutera vad man nu ska med detta till om man inte "lever" på banan. Men har fått mig i tutat att det ska bli väldans stor skillnad. O har ju provat Koni med sänkningssats och ville prova något annat.
_________________ Daniel Pålsson |
||
KW2 har Konidämpare (rebound) KW3 har KW dämpare (compression+rebound med separata justeringar) _________________ Christian Lindblom |
||
|
KW-benen du budat hem är ett perfekt instegspaket.
Kommer med standard 60mm-fjädrar som är i mjukaste laget för en clubräser men det finns hårdare att köpa för småpengar och matematiken för att räkna fram vettiga värden finns ju, tack för det fuling. När dämparna inte längre hänger med pga hårda fjädrar så finns två-tre firmor i landet som säkert kan schimsa om dem till dig. Bry dig inte om min signatur...
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
För 7700 ink det mästa låter just
Som en och annan redan påpekat är nog fjädranar för mjuka men det går ju att åtgärda rätt lätt. Vad levereras de med för fjädar? Hmm jag menar fjäderkonstanter fram och bak? Stötdämpare funkar drägligt med rätt mycket hårdare fjädrar än de är avsädda för. Bra NEJ, men det funkar. Hmm om det nu inte är förjä.... buliga bana. Steg2, fixa krängare bak och fram. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag skickar upp denna tråden en bit och kapar den vid knäna.
Jag har börjat studera utbudet coiloverkit intensivt inför vintern projekt, dock är jag ute efter lite erfarenhetsåterföring från dem som testat på lite olika coilovers. Bilen är en Honda Civic eg, framhjulsdriven, dubbla a-armar, krängare fram o bak samt rejält uppstyvvad i övrigt (OBS! EJ BILEN I MIN AVATAR!). Önskemålen på coilovers är ett kit som är 95% inriktat på att funka fint på bana komfortmässigt och 5% till o från banan samt i stan. Jag har kommit så pass långt att jag fått fram av andra med stor erfarenhet att man bör åka med fjädrar med ca 110N/mm fram och 70N/mm bak. Dock är dämparvalet svårare. Bör man välja en dämpare med justerbarhet både på det övre och undre fjädersätet om möjlighet finns? Hur mkt justerbarhet behövs för en med liten erfarenhet av chassiinställningar? Budget är runt 15.000:- En annan fråga är hur mkt man vågar mixtra med olika fjäderhårdheter förutom de som kitet är utprovat och säljs med? Jag har ett par kandidater på kit som jag spanat in mig på, men vill ej färga diskussionen med dessa ännu, innan andra förslag kommit. Förslag? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6597 besök totalt |