| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bmw, 321 hk, Magnus Thome, les her!
|
1, 2 >> 4677 besök totalt |
|
Hei, jeg kommer fra Norge og har på hånden en lik bil som din, 96 modell sedan estoril blå e36 m3. I diverse blader og magasiner har du og din bil vist dere som mycket konkuransedyktige. og jeg vil derfor kopiere din bil!
Så.. kan du hjelpe meg å finne delenr på delene i drivlinje og understell som du har benyttet? og gi meg et tips om HVOR jeg kan kjope dem? -mk motorsport, komplett chassie og forsterkningstag -Mk motorsport sport avgas -M3 Gt crossbrace. -coilovers? http://www.mk-motorsport.de/html_en/ der er linken til mk motorsport sine sider. Hvilke deler skal jeg kjope derfra? Jeg har blitt rekomendert dette settet fra bilstein, hva syns du om det? http://www.turnermotorsport.com/html fins det noe mer du ville ha gjort med bilen min? Eivind Herredsvela, Norge. på forhånd takk! _________________ Eivind Herredsvela, Bmw M3, 3,2 1996 |
||||
|
Här finns det lite info om Magnus bil.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: Den hade du redan sett såg jag nu. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
En presentation av bilen finns ju här om inte annat https://rejsa.nu/m3/
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
jepp, men jeg hadde håpet han kunne gå inn på linkene og sett hvilke deler jeg skal kjope, og gitt meg delenr på dem.
Nå så jeg forresten i en annen thread her at han skal kjope bilstein pss9. Men hva betyr club sport betegnelsen som dere nevner? Har noen av dere link til noen som selger disse? _________________ Eivind Herredsvela, Bmw M3, 3,2 1996 |
||||
|
Det här borde ligga i min tråd om den blåe i forumet "våra banåkabilar" egentligen... men:
-------- Du vill inte kopiera min bil.... ett MK chassi som gått 14 500 mil...
Bilen kommer inom några veckor få ett väl behövligt nytt fräscht chassi, Bilsteingrejerna som sitter i MK Motorsportkitet höll otroligt länge men förra året så tog det slut liksom... grovt glapp i båda benen fram bl.a. Och ena benet är halvfyllt med vatten som gör att det tar tvärstopp när det försöker fjädra in mer än en cm eller så Det som ska på bilen nu är ett komplett Bilstein PSS9 club sportkit. Kan nog vara bra med club sport kit eftersom jag alltid kör med r-däck ( förutom på vintern då )
I Sverige så är det Forza i Alingsås som är importör och de har bra koll på grejerna. Rapport följer! Men det dröjer som sagt några veckor gissningsvis. Jag fick tips att det nog var dags att se över bussningarna på bilen samtidigt. Det var nog minst sagt en bra ide Men det första som jag fixade på bilen nu i år var att få AC'n reparerad. Det gäller att ha sina prioriteringar rätt i hobbybanåkabilen (mes? jag? Jajamensan!) Uj vad körglädje det kommer med en AC! Jag skojar inte, jag tappar humöret om jag sitter o svettas i trafiken
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Snacka me Dan på Forza: www.forza.se eller varför inte Pelle på Stötdämparexperten som ska hjälpa mig att få ihop bilen www.stotdamparexperten.se
|
||||
AC är jättetrevligt att ha, men gav inte din upp redan för två år sedan? Hur klarade du av förra säsongen?
_________________ Anders Dauner |
||||
Har kört med både 8, 8,5 och nu 9. Antingen 245/35 18. Eller 235/40 18. Beroende på att vissa däck inte finns i 245... Alltid med samma runt om. Det är väl lite en smaksak om man ska ha smalare fram eller inte. Eftersom jag ibland kan vara lite brutal så har väl lite extra tryck i turn in inte skadat (jag duckar o väntar på giftiga kommentarer från kompisar och tidigare medpassagerare )
|
||||
Staget bak är nog lite överflödigt. Det beror väl iof på hur hårt chassi man sätter på och om man kör gat- eller r-däck. På min bil känns det som det varit lite overkill, chassit är/var ganska mjukt bak. Men eftersom min bil har fällbart baksäte så varför inte. Fram är dämparna på MK-kitet ganska hårt ställda så där ger crossbrace undertill och vanligt stag uppetill (vilket som helst mer eller mindre IMHo) lite trevligare känsla i turn in. IMHo
|
||||
|
Såg att du undrade om MK's sportavgas. Ser det som mest kosmetiskt. Och då tänker jag inte främst på de moderiktiga DTM-utblåsen
utan på ett väldigt trevligt motorljud _________________ Magnus Thomé
|
||||
Men det är inte mesigt med AC. Kör man bilen till- och från banan (och/eller även som bruksbil) så är det helt klart bra att ha. _________________ Anders Dauner |
||||
Jag har också AC i min bil. kör man över 180; viker plastrutorna ut sig _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Nej, bara ett stag uppe i bakluckan mellan infästningspunkterna för dämparna (så att hjulvinklarna inte ska variera så mycket när karossen flexar antar jag) För du menar inte krängninsghämmarna väl? För det finns det både fram o bak. Jag vet inte vad krängninsghämmare heter på Norska När det gäller MK Motorsports grejer så ska det vara bytt krängninshämmare också från original men jag har aldrig verifierat att det är så. MK säljer bara sitt kit komplett med fjäderben, stag o hämmare men som sagt, jag har inte mätt hämmarna på min bil så jag antar i och för sig att de är bytta men jag vet inte.
|
||||
Jag tror att de använder det amerikanska uttrycket Stabilizer för både den främre och den bakre. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4677 besök totalt |