| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplock sitter fast på pinnbultarna-Löst!
|
2053 besök totalt |
|
Problem: När jag skall lyfta toppen på Fiat 128:an (gjutjärnsblock, alutopp, motor sitter i bilen) så visar det sig att det är en variant där fem av de tio topplocksbultarna är pinnbultar. Dessa verkar ha ärgat fast och toppen sitter som berget. Finns det någon patentlösning på hur jag får loss toppen från pinnbultarna? _________________ Björn Hellström/ |
|
-Lösningen:
Eftersom motorn satt kvar i bilen, det fanns massa gammal olja och oljesmuts så vågade jag inte värma, om inte annat så för rökutvecklingen. Provade med tryckluftsnippel och 8 bars tryck: inget hände. Då kom vi på att pilla ner ett par meter nylonrep genom ett av tändstiftshålen, lägga i en växel, knö lite fart på kärran och släppa kopplingen. Tjoff så lossnade allt, tur att jag satt dit "fångstmuttrar" på pinnbultarna. Bonnigt men det funka! _________________ Björn Hellström/ |
|
Jag har en gång använt motorlyft för att lyfta av topplocket (nej det var inte på en B30). Precis efter att HF-hjul lättat från marken; lossnade topplocket.
Efter den övningen fettar jag alltid in packningen innan jag drar ihop det hela. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
2053 besök totalt |