Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinge
2 besök senaste veckan (797 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Vinge

Är det någon som är bra på att utforma en ving profil åt mig (kan vara fler som är intreserade) tanken är att tillverka en egen vinge baserad på alu profiler som sitter i hop med ett alurör som sedan kläs med tunn aluplåt, lika som vingen på ett modellplan. En Cadritning av profilen vore bra då jag tänkte lämna in ritningen till en firma son skär ut profilerna.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Jag säljer ju som bekant airforcevingarna (som ett skoj hobbyprojekt för att ge folk innom racingen möjlighet till riktiga vingar till vettiga pengar).

Nackdelen är att de är rätt tunga (ca 2kg/meter vinge)

Vill man bygga en lättviktare och tycker 3kg är värt jobbet så kan man såga till ca 1-2cm breda bitar av vingprofilen med en hårdmetall geringsåg.
Dessa bitar kan man sedan använda som "spant" för att fästa ett tunnt aluskin på(med t.ex. popnitar).

På så sätt kan man göra en lättviktsvinge. Aerodynamiskt sett är de suveräna och vindtunneltetsde med mycket bra prestanda. Bl.a. kör vissa DTC team med dessa vingar

https://rejsa.nu/artikel.php?t=7292

en 1050mm vinge räcker till många profilbitar.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Att snickra ihop en vingprofil är inte alltför lurigt. Har ingen erfarenhet själv, men jag gissar att Christians profil funkar fint.

Det luriga ligger främst i att placera vingen rätt (ofta regelmässigt rätt), men det går att få ut mycket mer ur vingarna om man vet lite mer om bil, placering och vilken mängd downforce/drag man vill ha.

Vinge
2 besök senaste veckan (797 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande