Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11406 totalt)
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!

Har en nybyggd pinto motor med lindat extraktor grenrör,bilen är bromsad på rullande landsväg så allt är bra inställt,nu till frågan?
Är det nån som har erfarenhet av avgasbandage,som sagt när jag kör lugnt eller hårt med bilen spelar ingen roll,så blir extraktoröret att glöda där bandaget slutar.
Förhoppnings är det så efektivt att behålla värmen,annars är det nå annat knas.
Motorn blir inte överdrivet varm heller.

_________________
jonas andersson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Är det en turbobil?

finns 2 svar antingen har du för högt mottryck (om det är turbo) annars är tändningen fel

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Jag tror också på en kontroll av tändningen. Kylvätsketempen ("motorn blir inte överdrivet varm heller") har inte så mycket med det att göra. En stor vätskevolym som kyler motorn kan ändå inte förhindra en smälta av kolvar om avgastempen är för hög.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Det är ingen turbo,och tändningen står rätt...

_________________
jonas andersson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5884



harley skrev:
Det är ingen turbo,och tändningen står rätt...

Vad står tändningen på då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Låter som väldigt sen tändning. Man kan mappa soppan helt perfekt och ändå ha tändning åt helvet fel. Då går motorn silkeslent men soppa fortsätter brinna i avgasröret. Brukar leda till kantarell-avgasventiler, brunna grenrör och dålig effekt.

Testa avancera tändningen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
som sagt tändningen står riktigt 12 grader vid stillastående och 35 vid 4000varv,pricis som det ska enligt Ronwill som har byggt om min fördelare.
och bilen är körd på rulland landsväg,och har ställts in helt korekt...

INGEN SOM HAR LINDAT EXTRAKTOR ???????????????????????????????????????????????????

_________________
jonas andersson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

harley skrev:

INGEN SOM HAR LINDAT EXTRAKTOR ???????????????????????????????????????????????????


Jag har lindat på det flesta av mina racebilar, Men den enda gången jag sett det glöda var när mapparn råkade fippla med mappboxen och tändningen hamnade tokfel (typ 10grader vid 6000rpm på full gas )

Då ramlade all lindning av av hettan

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Men nu är det så att tändningen står på 12 grader vid stillastående motor,har ignitor så jag har dubbelt kollat efter jag var hos "mapparn" tog bor alla tändkablar utom på 1:ans cylinder och vred runt motorn tills jag fick en gnista läste sedan av på remskivan hur många grader jag hade,det var 12....grader

Har kört ur en tank med bilen,när jag har glödande grenrör.Det funkar hur bra som helst,jag är nästan säker,är allt inställt korrekt på motorn och man har lindat extraktor med 50% överlapp.Så tror jag man kan få denna effekt.
Vill inte ta bor bandget,för att sedan se att det inte glöder längre.
TOK drygt att linda på samt DYRT.....

_________________
jonas andersson
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1500



Jag har förmodligen inte likadan bil, men jag har en Pinto med extraktorrör + avgasbandage i min Se7en. Kör dessutom på ungefär 12 grader och ännu så har jag inte kört så hårt att det glöder.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



öööh.. harley. Du kan INTE kolla tändningen på det sättet. Du måste använda strobe-lampa medans motorn är igång.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



Litet tips som du kanske redan har kollat.
Men Ibland är timingen fel Har du kollat att faktiska ÖD är ograder på remskivan?
På min motor skiljer det 5 grader så där är det uppmärkt på annat sätt nu

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
öööh.. harley. Du kan INTE kolla tändningen på det sättet. Du måste använda strobe-lampa medans motorn är igång.


Varför inte det???
om nu man ställer tändingen stillastånde och VET att fördeleran ställer ut ett vist antal grader så är man hemma. Eller?

Men det gäller att märkningen stämmer på typ remskivan.

harley:
Har du kollat att märkningen stämmer????

EDIT:
Hmm jag lika långsamskrivande som vanligt
Fler som tänke på samma sak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Men isf fick han ju 12 grader. utan vakuum. vilket innebär 12 grader på fullast. Det är helvete för sent.
Plus att fenomen som urladdningstid,studs i brytaren och att gnistan hoppar lite annorlunda om det roterar gör att det är en bra grejj att kolla tändnignen med motorn IGÅNG. är rätt centralt.

Strobe-lampa ger alla svaren. Och såklart som cat7even sa. Dubbelkolla att 0 grader på remskivan är ÖD.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Vet vad ÖD är på remskivan,motorn är ställd med stroboskoplampa vid 4000varv.
Tändningen ska stå 12 vid stillastående,det ska då aut bli 35 grader vid 4000varv och det stämmer.

Som sagt tidigar bilen är bromsad,där läsar man av alla värden på en dator,genom en lamda isatt på bilen allt stämmer.
soppa,tändning,luft ja allt som man behöver veta......

Men det GLÖDER tror bandaget iallefall

_________________
jonas andersson
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Ah, är det kollat så är det ju kollat. Framgick inte tidigare att du kollat med strobe. Men det är ju bra. Inte det som är felet då.

Vad är det för grenrör? tunna? Hur mycket varvar du? Effekt?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



harley skrev:
som sagt tändningen står riktigt 12 grader vid stillastående och 35 vid 4000varv,pricis som det ska enligt Ronwill som har byggt om min fördelare.
och bilen är körd på rulland landsväg,och har ställts in helt korekt...

INGEN SOM HAR LINDAT EXTRAKTOR ???????????????????????????????????????????????????


jag har - det funkar - enkelt sagt


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



harley skrev:

Som sagt tidigar bilen är bromsad,där läsar man av alla värden på en dator,genom en lamda isatt på bilen allt stämmer.
soppa,tändning,luft ja allt som man behöver veta......

Men det GLÖDER tror bandaget iallefall


Man "läsar" inga värden på tändning när man bromsar. Lambda håller bara koll på bränsle/luft och om ditt sprut inte har programmerbar tändning finns det inget sätt för din mappare att justera tändning för max medelcylindertryck (och därmed max vrid) förutom genom att vrida på fördelaren.

Du kan som sagt ha helt perfekta lambdavärden och ändå inte ha en "mappad" motor då tändningen står fel.

Glöder dina grenrör under normal körning har du med 80%-ig säkerhet felaktigt inställd tändning. Du saknar säkert 10% av hästarna också. Sen tändning ger snäll motorgång och kass effekt. Man kan också bränna sönder avgasventiler så du bör kolla tändning så fort du kan. Är det mekanisk tändning kan du faktiskt ritsa en linje och vrida den "för hand" bara för att se om den går bättre.

om det är så som jag tror att det är kommer bilen att bli mycket piggare när du vrider tändningen några grader och grenrör kommer att sluta glöda. Bästa vore om du kan ta tillbaka bilen på rullar och göra några repor med olika inställningar på tändningen. "Mappning" består både av soppa och tändning. Många stirrar sig blint på soppan men det är tändningen som ger det sista.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!

harley skrev:
så blir extraktoröret att glöda där bandaget slutar.


Var slutar bandaget? Hur ser restan av systemet ut?

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
harley
ludvika
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Jaha alla verkar tro på sen tändningen,så jag gör som ni alla säger!!
Förslag ......ska man prova med 10 grader istället för 12.

FÖRESTEN jag har gjutgärns remskivan på veven,finns även av pressad plåt.
Är inte sista strecket 12 grader .....på remskivan?????????????eller.......har man missat nått.

_________________
jonas andersson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det är egentligen rätt lätt att kolla. Koppla bort tomgångsmotorn (om du har en), vrid på fördelaren tills du hör att tomgången åker upp lite. Provkör. Känns bilen piggare och grenisen slutar glöda så var det tändningen. Du kan rita ett sträck innan som referens. Har kammarna tajmats in rätt?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11406 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande