| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11406 totalt) |
|
Har en nybyggd pinto motor med lindat extraktor grenrör,bilen är bromsad på rullande landsväg så allt är bra inställt,nu till frågan? Är det nån som har erfarenhet av avgasbandage,som sagt när jag kör lugnt eller hårt med bilen spelar ingen roll,så blir extraktoröret att glöda där bandaget slutar. Förhoppnings är det så efektivt att behålla värmen,annars är det nå annat knas. Motorn blir inte överdrivet varm heller. _________________ jonas andersson |
||
|
Jag tror också på en kontroll av tändningen. Kylvätsketempen ("motorn blir inte överdrivet varm heller") har inte så mycket med det att göra. En stor vätskevolym som kyler motorn kan ändå inte förhindra en smälta av kolvar om avgastempen är för hög.
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
|
Låter som väldigt sen tändning. Man kan mappa soppan helt perfekt och ändå ha tändning åt helvet fel. Då går motorn silkeslent men soppa fortsätter brinna i avgasröret. Brukar leda till kantarell-avgasventiler, brunna grenrör och dålig effekt.
Testa avancera tändningen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
som sagt tändningen står riktigt 12 grader vid stillastående och 35 vid 4000varv,pricis som det ska enligt Ronwill som har byggt om min fördelare.
och bilen är körd på rulland landsväg,och har ställts in helt korekt... INGEN SOM HAR LINDAT EXTRAKTOR ??????????????????????????????????????????????????? _________________ jonas andersson |
||
Jag har lindat på det flesta av mina racebilar, Men den enda gången jag sett det glöda var när mapparn råkade fippla med mappboxen och tändningen hamnade tokfel (typ 10grader vid 6000rpm på full gas )
Då ramlade all lindning av av hettan
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Men nu är det så att tändningen står på 12 grader vid stillastående motor,har ignitor så jag har dubbelt kollat efter jag var hos "mapparn" tog bor alla tändkablar utom på 1:ans cylinder och vred runt motorn tills jag fick en gnista läste sedan av på remskivan hur många grader jag hade,det var 12....grader
Har kört ur en tank med bilen,när jag har glödande grenrör.Det funkar hur bra som helst,jag är nästan säker,är allt inställt korrekt på motorn och man har lindat extraktor med 50% överlapp.Så tror jag man kan få denna effekt. Vill inte ta bor bandget,för att sedan se att det inte glöder längre. TOK drygt att linda på samt DYRT..... _________________ jonas andersson |
||
|
Jag har förmodligen inte likadan bil, men jag har en Pinto med extraktorrör + avgasbandage i min Se7en. Kör dessutom på ungefär 12 grader och ännu så har jag inte kört så hårt att det glöder.
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Litet tips som du kanske redan har kollat.
Men Ibland är timingen fel Har du kollat att faktiska ÖD är ograder på remskivan? På min motor skiljer det 5 grader så där är det uppmärkt på annat sätt nu
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Varför inte det??? om nu man ställer tändingen stillastånde och VET att fördeleran ställer ut ett vist antal grader så är man hemma. Eller? Men det gäller att märkningen stämmer på typ remskivan. harley: Har du kollat att märkningen stämmer???? EDIT: Hmm jag lika långsamskrivande som vanligt
Fler som tänke på samma sak. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Men isf fick han ju 12 grader. utan vakuum. vilket innebär 12 grader på fullast. Det är helvete för sent.
Plus att fenomen som urladdningstid,studs i brytaren och att gnistan hoppar lite annorlunda om det roterar gör att det är en bra grejj att kolla tändnignen med motorn IGÅNG. är rätt centralt.
Strobe-lampa ger alla svaren. Och såklart som cat7even sa. Dubbelkolla att 0 grader på remskivan är ÖD. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Vet vad ÖD är på remskivan,motorn är ställd med stroboskoplampa vid 4000varv.
Tändningen ska stå 12 vid stillastående,det ska då aut bli 35 grader vid 4000varv och det stämmer. Som sagt tidigar bilen är bromsad,där läsar man av alla värden på en dator,genom en lamda isatt på bilen allt stämmer. soppa,tändning,luft ja allt som man behöver veta...... Men det GLÖDER tror bandaget iallefall _________________ jonas andersson |
||
|
Ah, är det kollat så är det ju kollat.
Framgick inte tidigare att du kollat med strobe. Men det är ju bra. Inte det som är felet då.
Vad är det för grenrör? tunna? Hur mycket varvar du? Effekt? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
jag har - det funkar - enkelt sagt
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Man "läsar" inga värden på tändning när man bromsar. Lambda håller bara koll på bränsle/luft och om ditt sprut inte har programmerbar tändning finns det inget sätt för din mappare att justera tändning för max medelcylindertryck (och därmed max vrid) förutom genom att vrida på fördelaren. Du kan som sagt ha helt perfekta lambdavärden och ändå inte ha en "mappad" motor då tändningen står fel. Glöder dina grenrör under normal körning har du med 80%-ig säkerhet felaktigt inställd tändning. Du saknar säkert 10% av hästarna också. Sen tändning ger snäll motorgång och kass effekt. Man kan också bränna sönder avgasventiler så du bör kolla tändning så fort du kan. Är det mekanisk tändning kan du faktiskt ritsa en linje och vrida den "för hand" bara för att se om den går bättre. om det är så som jag tror att det är kommer bilen att bli mycket piggare när du vrider tändningen några grader och grenrör kommer att sluta glöda. Bästa vore om du kan ta tillbaka bilen på rullar och göra några repor med olika inställningar på tändningen. "Mappning" består både av soppa och tändning. Många stirrar sig blint på soppan men det är tändningen som ger det sista. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Jaha alla verkar tro på sen tändningen,så jag gör som ni alla säger!!
Förslag ......ska man prova med 10 grader istället för 12. FÖRESTEN jag har gjutgärns remskivan på veven,finns även av pressad plåt. Är inte sista strecket 12 grader .....på remskivan?????????????eller.......har man missat nått. _________________ jonas andersson |
||
|
Det är egentligen rätt lätt att kolla. Koppla bort tomgångsmotorn (om du har en), vrid på fördelaren tills du hör att tomgången åker upp lite. Provkör. Känns bilen piggare och grenisen slutar glöda så var det tändningen. Du kan rita ett sträck innan som referens. Har kammarna tajmats in rätt?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11406 totalt) |